Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Barbies lyse lokker er gemt væk under et tørklæde. Samtidig er b’et i Barbie er skiftet ud med »hij,« som er inspireret af ordet for den muslimske hovedbeklædning hijab. »Hij« kombineret med »arbie« udgør navnet på de tørklædeklædte dukker: Hijarbie.
Ikke nok med at være navnet på Barbie-dukkernes nye klæder, er det også, hvad en Instagram-konto, der i skrivende stund har 27.500 følgere, hedder.
Hele eventyret for Hijarbierne startede på det sociale medie Instagram for otte uger siden, da en 24-årig, muslimsk kvinde fra Nigeria - Haneefah Adam - smed et billede op, hvor hun havde iklædt den ikoniske Barbie-dukke et sort tørklæde og et blåt sæt bestående af bluse og nederdel.
Haneefah Adam designer og syer selv tøjet til de små Hijarbier, og inspirationen får hun fra populære muslimske modebloggere og almindelige »tørklæde-piger.« Hun håber, at Barbies nye garderobe kan være med til at skabe en positiv selvbevidsthed og selvsikkerhed hos unge, muslimske piger, så de i højere grad vil værdsætte sig selv, deres livsstil og opvækst.
»Jeg ønsker, at Hijarbie skal inspirere muslimske piger. Det handler om at have en dukke, der ser ud som en selv, og repræsenterer ens egen kulturelle og religiøse baggrund, « siger hun til Buzzfeed.
De tørklædeklædte dukker ser dagens lys i samme ombæring, som den amerikanske legetøjsproducent Mattel, der producerer Barbie-dukkerne, selv har offentliggjort, at Barbie skal skifte udseende. Fremover vil Barbie-dukken komme i tre forskellige kropsformer, syv hudfarver, 22 øjenfarver og 24 frisurer.