Nu kan du snart ikke købe en »Kæmpe Eskimo« længere – to isproducenter dropper navnet

En is med solbærsyltetøj indeni skabte så voldsom debat i løbet af sommeren, at isproducenten Hansen Is valgte at sløjfe navnet. Nu følger både Premier Is og Frisko trop – og dermed bliver det svært at opdrive en is med navnet, som i den langvarige debat blev kaldt blandt andet »nedsættende«.

Det seneste døgn har to isproducenter meddelt, at de lader isnavnet »Kæmpe Eskimo« udgå. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl

Onsdag meddelte isproducenten Frisko, at den vil udfase navnet »Kæmpe Eskimo« på den populære pindeis med solbærsyltetøj og vaniljeis. Torsdag er beskeden den samme fra isproducenten Premier Is, og navnet på isen er dermed på vej i graven hos fire store isproducenter i Danmark.

I sommer valgte Hansen Is at omdøbe »Kæmpe Eskimo« til »O'Payo«, ligesom Naturli' ændrede navnet til »Solbær Drøm«.

Hos Frisko og Premier Is skal isen fremover hedde henholdsvis »Solbær Stang« og »Kæmpe Solbær«, skriver blandt andre B.T. Begge isproducenter var ellers tøvende med et navneskift, da debatten rullede i sommer.

»Vi ændrer navnet til »Solbær Stang«, og det ruller vi ud de kommende uger og måneder. Indtil det er fuldt indfaset, vil man stadigvæk kunne opleve forskellige navne på nogle isskilte og indpakninger. Solbær Stang afspejler bedre vores nyligt annoncerede sociale forpligtelser og beskriver også produktets smag mere præcist,« skriver Sandhya Forselius, pressechef for Unilever i Norden, der står bag Frisko, til B.T. i en e-mail.

Hos Premier Is er årsagen ifølge Ekstra Bladet, at isproducenten ændrer design og skifter navn på deres flødeis – dermed kommer flødeisene til at hedde »Premier Is« i stedet for »Gl. Dags«.

»I den sammenhæng har vi valgt at navngive produkterne efter, hvad de smager af, og i tilfældet »Kæmpe Eskimo«, er det solbær,« skriver kommerciel direktør hos Premier Is Claus Dahlmann Larsen til Ekstra Bladet.

Hos Frisko og Premier Is vil en »Kæmpe Eskimo« fremover hedde »Solbær Stang« henholdsvis »Kæmpe Solbær«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Hagemann Bro.

En undersøgelse, som analyseinstituttet Kantar Gallup gennemførte for Berlingske i kølvandet på »eskimo«-debatten, viste, at et flertal af de repræsentativt udvalgte respondenter ikke var venligt stemte over for at fjerne ordet »eskimo« fra for eksempel isprodukter.

13 procent af de adspurgte er enige eller overvejende enige i, at ordet bør slettes eller udgå. Omvendt er der 83 procent, der ikke mener, man bør slette ordet fra isprodukter.

Det er ikke kun isproducenter, der har udfaset ordet »eskimo«. Nationalmuseet valgte med museumsdirektør Rane Willerslev i spidsen i det forgange år, at ordet »eskimo« ikke længere skal optræde på titler og beskrivelser.

»Eskimo er blevet totalt outfaset. Man ville aldrig skrive en etnografi, der hedder eskimo. For alle, der arbejder i de arktiske miljøer med nulevende, kontemporære personer, vil du ikke bruge ordet eskimo i dag,« fortalte Rane Willerslev i den forbindelse i DR-podcasten »Genstart«.

Han afviste, at det handlede om identitetspolitik og politisk korrekthed. Fravalget af »eskimo« var derimod et spørgsmål om, at ordet er en for »overordnet betegnelse«, lød det fra Rane Willerslev.