Nu er det tid til Playstation 4

Reaktionerne er overvejende negative efter Sonys store New York-lancering af Playstation 4 Pro, hvor B var til stede. Maskinen ændrer måden, konsolmarkedet fungerer på.

Den nye Playstation. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

New York: Hvis man tillod sig at være i tvivl om, hvor stor en begivenhed det er, at Sony lancerer en ny og bedre Playstation, så forsvinder tvivlen, i samme øjeblik Sonys regionale repræsentanter ankommer med adgangskortene til Playstation Meeting.

De overvejende mandlige journalister fra hele verden står i små grupper og sludrer på deres nationale tungemål, men da pr-kvinder kommer med de lettere overdimensionerede adgangskort, hænger de dem straks om halsen med et udtryk som præpubertære drenge, der netop er blevet optaget i de sejestes klub.

I dette øjeblik er de blandt de professionelt udvalgte, der er lige der, hvor om ikke verdenshistorien finder sted, så i hvert fald et semi-vigtigt øjeblik inden for deres hobby, som man vel altid selv kan hype lidt større.

Det er ground zero og slaraffenland med alle de akavede highfives, snaps, selfier og facebookvideoer, der hører sig til.

Faktisk er det ganske umuligt ikke at blive streamet ud til millioner seere som ham fyren i baggrunden, selv om en ældre techjournalist fra Le Parisien gør sit for at forsvinde til anonymiteten et sted uden for smartmobilernes blufærdighedsfornægtende synsfelt.

Uden for er New York New York, og hos Apple på vestkysten lover de »gaming på konsolniveau« i den nye iPhone 7, samtidig med at den mest legendariske af alle spildesignere, Nintendos Shigeru Miyamoto, fortæller, at Super Mario nu kommer til iPhone.

Sådan bare lige for at understrege, hvad Sony er oppe imod. Nintendo, der mere end en gang har besejret alt og alle, er også på vej med en helt ny konsol, og i horisonten lurer Microsoft med en historisk stor opgradering af deres Xbox om et års tid. Denne hedder indtil videre Project Scorpio.

Det er nye tider i konsolbranchen, og det er derfor, dette livestreamede paradigmeskift finder sted her i kælderen hos Sony under gaderne i New York.

Ikke fordi den forbedrede Playstation 4, som alle har vidst, Sony vil annoncere, er så meget bedre, men fordi paradigmet inden for konsoller hidtil har været, at de har en levetid på 5-8 år. Det er en af grundpræmisserne ved konsoller.

En PC er forældet i samme øjeblik, man slæber den ud af forretningen, mens en konsol først bliver forældet, når en ny generation af konsoller bliver lanceret. Indtil da er der ikke en bedre eller væsentlig anderledes version.

Men i en Netflix/Spotify-tid, hvor selv tidsfordrivshandlinger lammer os med deres uendelige valgmuligheder, er det radikale valg at begrænse muligheder.

Det er kun i det, der er uautentisk i forhold til vores samtid, at vi kan finde det, som vi stadig opfatter som autenticitet, fordi den teknologiske acceleration for længst har overhalet ikke bare sindets evolution, men også selve fremtiden, så vi alle vokser op med den lidelse, der må erstatte den amerikanske sociolog Alvin Tofflers fremtidschok fra 1970erne.

Det var det, som hipsterne, der nærmest blev født med fuldskæg og en smartphone i hånden, opdagede som de første, da de støvede deres flipper-bedsteforældres pladespillere af for at give sig hen til begrænsningen ved seks sange på en enkelt LP-side.

Set i det lys er konsoller, i modsætning til PCer - hvor der altid er en bedre indstilling og et bedre grafikkort - i overensstemmelse med vores længsel efter at erstatte valgfrihed med frihed for valg. Konsollerne er den magelige udgave af at opsøge autenticiteten ved at begive sig ud i skovene, bygge en bjælkehytte og skyde en bjørn til palæomorgenmaden med sin egen hjemmelavede bue og flintespidspil.

Spil på konsoller er, som de er. Der er ikke en »tweak« eller »mod« eller et eller andet, man kan hente fra hackere i obskure diskussionsfora på nettet, som vil gøre spillet bedre.

Sådan har det været siden Atari i 70erne. Sådan var det, dengang Nintendo og Sega udkæmpede deres krige i 80erne, som vi var for optagede af Commodores 64 og Amiga til at ænse i Danmark. Sådan var det, da Sony udraderede Nintendo og Sega i 90erne ved at gøre gaming mere cool end Kødbyen på sit højeste, og da Playstation 2 kom, fulgte 150 millioner secondmovers med.

Men nu er virkeligheden en ganske anden. Alverdens finansanalytikere og gamingeksperter fejlanalyserede midt-00ernes krig mellem Microsoft og Sony.

Nintendo overhalede dem begge indenom, med en lille maskine, der dybest set gjorde videospil til vor tids Ludo for hele familien, og som får redaktøren af det norske spilsite Pressfire.no, Jarle Hrafn Grindhaug, til at sige »But what is Nintendo doing, that’s the question«, da jeg efter afsløringen af den nye PS4 spørger ham, hvad han siger til det hele.

Siden Nintendo Wii er verden blevet overtaget af smartphonen med dens Angry Birds, Pokémon Go og nu også Miyamotos Super Mario. På mange måder var Sony og Microsofts længe ventede konsoller til 10erne, Xbox One og Playstation 4, bare mere af det, som vi allerede var vænnet til.

Bevares, spillene har været lidt flottere, større og bedre, og over 43 millioner mennesker har da også for længst købt en Playstation 4 ud fra den præmis, at de så havde den bedste Playstation i de næste 4-8 år. Det har de så ikke længere, som Sony Interactives CEO Andrew House sagde fra scenen i kælderen i New York:

»Det er en milepæl for Playstation, at vi i dag afslører en high-end PS4 Pro midt i en konsolgeneration, for at imødekomme gamere, der ønsker en bedre PS4-oplevelse. Ved at accelerere Playstations innovationskadence introducerer vi valg til markedet. Nu kan gamere vælge, hvilken PS4, der passer til deres behov.«

Og han har ret.

Ude i Elgigantens afdeling for 4k-fladskærme og spilkonsoller findes fra 10. november det tweak, der giver maksimum settings og bifald fra gamerpressen i kælderen under New York.

Hvis man investerer i den nye konsol, og en HDR-fladskærm og måske endda i Sonys snarligt kommende virtual reality-maske og deres Eyetoy-kamera og Move-controller... så får man en bedre oplevelse.

Pladespilleren er begyndt at skratte. Bjælkehytten er blevet utæt. Som spiljournalisten Nathan Grayson skrev på Twitter som reaktion på PS4 Pro med et ironisk glimt i øjet: »Nu kan jeg endelig smide min amatør-PS4 ud.«

Med den nye PS4 Pro har Sony introduceret valget til markedet.

»Jeg synes, valgmulighed er et gode,« siger Jim Ryan, der er CEO for Sony Interactive Europe, senere omgivet af tre kommunikationsfolk ved et konferencebord og et ti-minutters-time-slot.

»Playstation 2 var det samme stykke teknologi i 13 år, men vores vurdering er, at den model ikke længere er mulig. Forbrugerne opgraderer deres smartphones årligt, og den adfærd er ved at sive ind i forholdet til anden teknologi. Hvis Playstation 4-platformen skal eksistere så længe, som vi ønsker, så bliver vi nødt til at forny den inden for dens rammer, så de, der ønsker det, kan opgradere til noget nyt, spændende og anderledes. Jeg kan ikke se, det skulle være et problem for dem, der allerede har en Playstation 4, at man nu har mulighed for at vælge en premium-oplevelse.«

Og det er en premium oplevelse. Rundt omkring står verdens førende spiludviklere og viser selfiestick-streamende japanere, italienere, tyskere og alle slags godtfolk, hvor flotte spil er på den nye konsol i forhold til den gamle.

Det er tydeligt, hvor kedelige spil nu ser ud på den konsol, der står hjemme i dagligstuen. Som udvikleren af serien Mass Effect Mac Walters siger:

»Vi har kun haft et par uger til at lege med den nye hardware, men vi stopper alle sammen lige op, når vi går forbi skærmen med de forbedringer, vi har lavet til spillet på baggrund af de nye muligheder. Så meget bedre er det.«

PS4 Pro er skabt til HDR-fjernsyn i 4K. Men udviklerne må selv om, hvordan de vi udnytte dens grafiske egenskaber. Hvis de hellere vil gøre spil flottere eller hurtigere på almindelige fladskærme, så står det dem frit for. Eneste regel er, at en grimmere eller langsommere udgave af spillet skal kunne køre på den originale Playstation 4.

Jason Connell fra udvikleren Sucker Punch, der står bag spillet Infamous, der er blandt de flotteste til Playstation 4, demonstrerer forskellen med al tydelighed. På den originale PS4 er gaderne i spillet dækket af et gråt beton, udviskede vandpytter, og det elektricitetsinferno som hovedperson kan omgive sig med, er en tåget lyssky.

I den nye version vibrerer gaderne med farver, og vandpytterne reflekterer solnedgangen. Elektriciteten består af klart definerede gnister. Det samme går igen i de øvrige spil. På PS4 Pro er verdenerne langt mere levende og dynamiske, mens de nu i direkte sammenligning synes flade og kedelige på PS4.

Det vil dog være knap så udtalt, hvis man ikke ser dem side om side, og det er væsentligt, skrev den respekterede spiljournalist Ben Kuchera fra Polygon.com inden lanceringen.

»Hvordan fanden har Sony tænkt sig at sælge den nye PS4 til os? Det er mere tricky, end man skulle tro. De bliver nødt til at sikre, at ejere af den originale Playstation 4 ikke føler sig snydt og bedraget, samtidig med at selvsamme gamere skal føle, at der er en grund til at opgradere til den nye PS4.

Det er en svær nød at knække, og ingen i gamingbranchen har nogensinde forsøgt det før.«

Muligvis er Sony landet midt mellem de to stole. Forbes vurderer, at »OK den er større og stærkere, men den er ikke så meget bedre« og på diverse spilsites er gamere alligevel irriterede.

»Jeg er en kæmpe Playstation-fanboy, og jeg tænker, WTF (what the fuck, red.) er galt med dig, Sony? Du tager en kæmpe chance ved at være det første firma i konsollernes historie, der introducerer en opgradering midt i det hele, og så er det fucking det her, du stiller op med,« som en repræsentativ læser hos Kotaku.com skriver, mens en anden opsumerer situationen med ordene:

»Jeg er så glad for, at jeg har købt en PC. Jeg har svært ved at se, hvad pointen med konsoller efterhånden er.«

Faktisk har planerne om en opgradering været længe undervejs. Direkte adspurgt, hvornår overvejelserne om en ny konsol midt i det hele begyndte, svarer Sony Interactives europæiske CEO Jim Ryan:

»Overvejelserne stammer helt tilbage fra de tidligste PS4-dage, og udviklingen af PS4 Pro begyndte i 2014.«

Så allerede mens Playstation 4 blev sendt på gaden i 2013, vidste Sony i modsætning til kunderne, at der var en stor sandsynlighed for, at deres nye maskine ville blive inferiør, før de anede det. Sony er dog ikke alene om at opgradere midt i denne generation.

Microsoft har lanceret en lidt forbedret Xbox One, og om et år ventes det, at de udsender Xbox Scorpio, der er endnu en opgradering og en temmelig voldsom en af slagsen, der ventes at være 43 procent bedre end PS4 Pro. Microsoft er da også ganske kålhøgen oven på lanceringen af PS4 Pro.

»Forskellen vil være tydelig,« siger Microsofts Xboxs marketingschef, Albert Penello, til Polygon.com.

Men det er ikke sikkert, han skal føle sig så sikker, for der er en dark horse i spillet om konsolherredømmet. Kodenavnet for PS4 Pro var nemlig Neo, og kodenavnet for deres virtual reality-maske var Morpheus med henvisning til karakteren Morpheus, der i filmen The Matrix afslører over for hovedpersonen Neo, at han lever i en computersimulation.

Med andre ord virker det som om Neo og Morpheus, PS4 Pro og PS Virtual Reality er tænkt sammen. Det tror Jarle Hrafn Grindhaug.

»Det tyder på, at Playstation VR vil kunne udnytte de ekstra kræfter i PS4 Pro til at skabe mere detaljerede virtuelle verdener,« siger han.

Og måske er det i virkeligheden det, som er den nye teknologiske generationskrig. I år er Facebook kommet med deres bud på virtual reality med Oculus Rift-masken, mens HTC har lanceret den mere komplette Vive.

Teknisk set er begge virtual reality-masker bedre end Playstation VR, men dels er de dyre og kræver en meget dyr PC oveni, og dels har Sonys ingeniører formået at få PSVR til at fungere langt bedre, end man skulle tro.

Berlingske var inviteret til afsløringen af Playstation 4 Pro af Sony.