Nu begynder de for alvor at slås om seerne

Har DR generelt et problem med at fortsætte de serier, de gerne vil give seerne mere af? Fold sammen
Læs mere
Foto: Lars Reinholdt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er det snart slut med at sætte hele weekenden af til at se det ene afsnit efter det andet af den seneste TV-serie? Næppe. Men der er noget, der tyder på, at den overflod af serier, som bare bliver ved og ved sæson efter sæson, finder et andet leje.

Det handler simpelthen om, at vi ikke kan overkomme at se det hele. Markedet er mættet, for når TV-stationer og streamingtjenester hele tiden sender nye serier ud, uden at særligt mange forsvinder, opstår der propper i systemet. Og så tjener udbyderne ikke penge nok. Og hvad med kvaliteten af det, vi ser?

Orker vi egentlig at investere flere uger af vores liv på at følge med i en metaltræt serie, hvis højere formål i virkeligheden er at gøre os afhængige af den - snarere end at tage hensyn til kvaliteten og nødvendigheden af det, der bliver fortalt?

I takt med, at det amerikanske marked er overskyllet med TV-serier, er seerne i USA og på verdensplan også blevet meget mere kritiske. Hvorfor sidde og se Martin Scorseses skuffende serie om 1970ernes pladeindustri, »Vinyl«, eller hackerserien »Mr. Robot«, hvis de strengt taget ikke er særligt interessante - for nu at nævne et par af de serier, som ikke blev det, man havde regnet med, i det forgangne år?

Men om ikke andet giver det plads til forsøg med nye formater. Spinoffs, hvor sidekarakterer får deres eget liv. Antologiserier med nye historier hver sæson (»Amrican Crime Story,« »American Horror Story«) eller afsnit for afsnit (»Black Mirror«). Ligesom minsierien også fik sin revival, bl.a. med »The Night Of«. Der er også en tendens til, at afsnit bliver kortere - som nu det avanceret lancerede norske overraskelseshit »Skam«, som man næsten kan se et afsnit af i toget mellem et par stationer.

I Danmark bliver der også skruet op for blusset. Ikke mindst fordi TV-stationerne ikke har kunnet undgå at lægge mærke til, at fiktionsserier er rigtig velegnede til de betalingssites, hvor flere henter deres TV-forbrug i stedet for at bænke sig foran fjernsynet og vente på, at det skal blive søndag aften.

TV3 og Viasat har meldt sig på banen med skandinaviske serier, Kanal 5 varslede også, at en ny stor serie om terror i København er på vej, ligesom TV2 gerne vil føje endnu mere til for at supplere seersuccesen »Badehotellet« og afløse »Dicte«. Og i året, som snart er gået, varslede også streamingtjenesten Netflix, at man er i gang med at berede vejen for en dansk serie.

Det udfordrer i dén grad DR og dramachef Piv Bernth, som stadig kunne mønstre flotte seertal til anden ombæring af »Arvingerne« og »Bedrag«, serier, som derimod fik en hårdere medfart af kritikerne. Var det, som om ideerne ikke rigtig rakte? Har DR generelt et problem med at fortsætte de serier, de gerne vil give seerne mere af? Hvem bliver vindere og tabere i kampen om seernes tid? Det ved vi mere om næste år ved denne tid.