Nordiske TV-stationer går til kamp mod HBO og Netflix

TV-DRAMA: Store fællesnordiske dramaserier skal i fremtiden være Nordens våben mod amerikanske streamingtjenester.

Dramachef hos Norges statslige TV-station NRK, Ivar Køhn, mener, at de nordiske lande har gode forudsætninger for i fællesskab at skabe større volumen, men at konkurrencen fra HBO og Netflix er hård. Fold sammen
Læs mere
Foto: FRED PROUSER

Hvis de nordiske TV-stationers TV-serier i fremtiden skal overleve i en ny streamingbaseret medievirkelighed, er TV-stationerne nødt til at samarbejde i langt højere grad end det i dag er tilfældet.

Det faktum er baggrunden for, at dramachefer fra både statslige og private TV-stationer i Sverige, Norge og Danmark i Oslo har holdt deres første fællesnordiske møde om samarbejder, der i fremtiden meget vel kan resultere i store dramaproduktioner med bidrag fra alle landene.

»Behovet er presserende. Vi har et medielandskab, hvor internationale spillere som Netflix og HBO rykker meget stærkt ind, og hvis vi skal have nogen som helst mulighed for at matche det, er i vi nødt til at arbejde endnu tættere sammen i Norden, end vi gør i dag,« siger TV2s fiktionschef, Katrine Vogelsang.

Hun var en af de nordiske TV-dramachefer, der i sidste uge på Nordiske Seriedage, den første fællesnordiske festival for TV-serier, efterlyste tværnationale dramasamarbejder på flere niveauer. Eventuelt også store fællesnordiske dramaserier.

»Alle de nordiske broadcastere har brug for mere fiktion i fladen. Men da ingen af os kan regne med at få flere penge til at producere for, er vi nødt til at tænke smartere. Herunder at pulje os sammen, sådan at vi kan få mere ud af vores ressourcer,« siger Katrine Vogelsang, der tilmed, i sagens tjeneste, er parat til at samarbejde med konkurrenten DR.

Tværnationale dramaserier

Ivar Køhn, der er dramachef hos Norges statslige TV-station NRK, siger, at de nordiske lande har gode forudsætninger for i fællesskab at skabe større volumen, men at konkurrencen fra HBO og Netflix er meget hård. Samtidig forhindrer gammeldags nationalt orienterede aftaler om rettigheder, at de nordiske serier uhindret kan spredes på tværs af grænser, siger han.

»Vores serier er gode, men vi gør os selv usynlige i forhold til vores konkurrenter. Hvis du går ind på NRKs player, har du måske tre uger til at se en dansk serie som »Bedrag«, inden visningsrettighederne udløber, og serien tages ned. Seerne hopper videre til HBO, og hvad finder de der? Seks fulde sæsoner af »Game of Thrones«, der kan ligge der i årevis. Vi er med andre ord tvunget til at bringe os selv mere i fokus for vore egne seere,« siger Ivar Køhn.

Selv om de stadig hører til undtagelserne, er der før blevet produceret tværnationale dramaserier i Norden, med den dansk-svenske krimiserie »Broen« som det fremmeste eksempel.

Ifølge Peter Bose, der er direktør for produktionsselskabet Miso Film, er det dog ikke nødvendigvis en nem opgave at samle kreative kræfter fra hele tre lande til fælles produktioner.

»Vi har erfaringer med produktion i alle tre lande, og vil gerne være med til at finde fællesnordiske projekter. Min eneste bekymring for, om det kan komme til at fungere, er, om det er muligt at finde historier, der har en naturlig forankring i alle tre lande. Det må ikke blive for konstrueret, for så fungerer det ikke,« siger Peter Bose.

Ligesom de nordiske TV-stationer har også TV-serieproducenter fra hele Norden holdt møde for at diskutere, hvordan man prismæssigt skal forholde sig til nye fællesnordiske projekter.

I første omgang er det dog ikke de nationale broadcastere, der er tænkt på, men konkurrenterne i de internationale streamingtjenester. HBO har nemlig erklæret, at streamingtjenesten fra 2018 vil streame sine første lokalt producerede serier i Norden.

»Vi producenter skal have afklaret et rimeligt niveau for betalingen for nordiske serier, der måske både skal være tilgængelige i Norden og i resten af verden, og som skal være tilgængelige på måder, der kræver andre aftaler, end vi har været vant til,« siger Peter Bose.

Et fælles projekt

Den tidligere danske filmkonsulent Hanne Palmquist blev for nylig ansat som indholdschef på HBO Nordic og anerkendte på TV-seriefestivalen bekymringen fra de nordiske TV-stationer for den ny konkurrence. Men samtidig påpegede hun på festivalen, at de nordiske broadcastere og HBO Nordic også har fælles interesser.

»Selv om HBO Nordic er en streamingtjeneste, har vi de samme udfordringer, og det samme ønske om at lave verdens bedste TV-drama i Norden. Vi må i fælleskab finde ud af, hvordan vi gør det. Vi skal lave den bedste, mest tankevækkende TV-drama i verden,« sagde Hanne Palmquist.

Også DRs dramachef, Piv Bernth, ser frem til, at de nordiske lande kan gå sammen om fælles Tv-serier, der kan være »endnu større end »Broen««.

Hun frygter ikke, at samarbejdet kommer til at drukne i nationale særinteresser og krav, sådan som det ihvertfald tidligere har været tilfældet på spillefilmsområdet. Når en film i 80erne blev kaldt en »europudding«, betegnede det en produktion, hvor alt for mange kokke af forskellige nationaliteter førte til film af tvivlsom konsistens.

»Den slags er også forekommet på TV-serier, men i dag er der kommet en større respekt for, at en TV-serie skal være den enkeltes vision. Man skal passe på med ikke at trumfe sine egne ideer igennem, og ingen er større end det, der gavner det fælles projekt,« siger Piv Bernth.

Det passer meget godt på den norske serie »Skam«, der forleden vandt førstepræmien som Bedste Nordiske Drama på TV-festivalen Nordiske Seriedage. Serien er blevet set af 800.000 i sit hjemland og er blevet et hit som streamingserie i både Danmark og Sverige.