Nikolaj Coster-Waldau tilbage i dansk film: Redder selvmordsdrama på stregen

Jonas Alexander Arnby prøver, med sit mørke og smukt filmede eksistensdrama om forsikringsagenten Max, at gå den svære balancegang mellem virkelighedsleg, absurditet og patos. Resultatet er bjergtagende - og utilfredsstillende

 

Selvmord!

Få menneskelige handlinger vækker så mange følelser. Selvmord figurerer i vores vestlige kulturhistorie som både vederstyggelig egoisme, ultimativ elendighed og modig sigen fra over for eksistensens uvilkårlighed. Selvmord er pr. definition en tragedie i vores kultur, al den stund at livet er ukrænkeligt. Men findes der gradbøjninger i selvmordets anatomi? Hvad nu hvis man er dødeligt syg og alligevel snart skal væk herfra?

Dén problemstilling berører Jonas Alexander Arnby i »Selvmordsturisten«, hans anden spillefilm. Plottet er både potent og saftigt: Forsikringsagenten Max (Nikolaj Coster-Waldau) får en kræftsvulst og vurderes til at være uhelbredeligt syg, noget som han prøver at skjule for sin kronisk anspændte bedre halvdel, Lærke (Tuva Novotny). Gennem sit arbejde med livsforsikringer stifter han bekendtskab med en dødsklinik, der lover den helt rigtige afsked med verden i smækkert-asketiske højnordiske omgivelser. Max tager, af frygt for at være en byrde, af sted og skriver kontrakt med de hjælpsomme mennesker, men der er naturligvis ugler i selvmordsmosen.

En effektivt underspillet Nikolaj Coster-Waldau hæver niveauet på »Selvmordsturisten«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanbox.

Lad os begynde med de uafviseligt gode træk ved filmen: Arnby skaber nemlig sammen med fotograf Niels Thastum nogle bjergtagende, isnende kolde og atmosfæriske billeder. At de partout er så overdrevent forhippede på at tumle rundt i mørke her der og allevegne, herunder i mystisk skumle forsikringslokaler, tilgiver man dem derfor hurtigt. Billedsiden er simpelthen skøn, noget som styrkes af udsøgt produktions- og lyddesign og nogle ret skræmmende scener.

Desværre døjer »Selvmordsturisten« med svingende skuespilpræstationer, et haltende manuskript med replikker, der skifter mellem at være udsøgt underspillede og gumpetungdanske. Nikolaj Coster-Waldau redder sin ellers tomme figur fra druknedøden i intetheden med fornemt spil, hvorimod Tuva Novotny kæmper forgæves med et krampagtigt og aldrig ophørende smil. Dertil kommer to grundlæggende uheldige forhold: For det første, at filmen vakler ubehjælpsomt mellem hø hø-humor, absurditet og patos, og for det andet, at filmens ellers besnærende leg med virkeligheden bliver et figenblad, der dækker over en grundlæggende forvirring hen mod slutningen.

Det betyder beklageligvis også noget helt andet, nemlig at det aldrig står rigtigt klart, hvad filmen egentligt vil os, ud over naturligvis alt på én og samme tid. Det kunne have været så godt, men skibet når på frustrerende vis kun halvt i havn. Uanset hvor smukt det så ellers måtte være.

Selvmordsturisten

Varighed: 90 minutter. Instruktør: Jonas Alexander Arnby. Medvirkende: Nikolaj Coster-Waldau, Tuva Novotny, Sonja Richter, Solbjørg Højfeldt, m. fl.