Netflix-chef er altid på udkig efter det anderledes

»Vi ønsker at se verdener, vi ikke har set før – og se denne Verden på måder, vi ikke før har set,« siger Cindy Holland til Berlingske. Hun er vicedirektør for Netflix’ kreative afdeling og et af de mennesker, der har størst indflydelse på vores TV-vaner.

Cindy Holland fremhæver, at streamingformatet giver frihed til f.eks. at bruge et helt afsnit på en eller to karakterer, fordi seerne typisk ser flere afsnit ad gangen. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Hun er en af de beslutningstagere i den vestlige verden, der har stor indflydelse på vor fritid og på det, vi taler om i kantinen. 46-årige Cindy Holland er nemlig vicedirektør for Netflix’ kreative afdeling og har i løbet af den seneste håndfuld år ledet udviklingen af streamingtjenestens egne serier.

Den energiske kvindefængselsserie »Orange is the New Black«, komedieserierne »Lilyhammer« og »Arrested Development« samt den kritikerhadede eventyrserie »Marco Polo« er blandt de serier, som Netflix selv har igangsat.

Ingen af disse titler har dog opnået så omfattende opmærksomhed som »House of Cards«, der går bag kulisserne i Washingtons politiske arena. Serien er lige nu den kreative klasses varmeste middagsemne, og anmeldere og politikere fra hele spektret har rost seriens machiavellliske intrige.

Tredje sæson er netop blevet tilgængelig på Netflix, og i den anledning har Berlingske interviewet Cindy Holland.

Som mange danske »House of Cards«-fans allerede med tilfredshed har noteret sig, gør den danske skuespiller Lars Mikkelsen en imposant figur som en varmblodig, men køligt beregnende russisk præsident i serien, og Cindy Holland indleder med amerikansk elskværdighed at udtale sin beundring for dansk TV-dramatik.

»Personligt beundrer jeg det, I kan i Danmark. Jeres ideer bliver bare ved med at komme, og I har et væld af gode manuskriptforfattere og skuespillere,« siger hun.

Ingen fastansatte manuskriptforfattere

Netflix har ikke selv fastansatte manuskriptforfattere og producere, men Hollands afdeling er i tæt kontakt med de filmselskaber, der udvikler og producerer Netflix’ næste store serier.

Hendes 16 ansatte fungerer som en slags konsulenter for de eksterne producenter og skal sikre, at deres kreative folk ikke afviger for meget fra de oplæg, som Netflix oprindeligt blev interesserede i.

Omvendt er hendes afdeling kendt for ikke at blande sig alt for firkantet i udviklingen af manuskripter, hvilket er et særsyn i Hollywood, hvor mange originale ideer er gået tabt i rent kommercielle hensyn.

Det er en vanskelig balance, som også DR i Danmark i øjeblikket er i gang med, hvor det drejer sig om at finde den rette balance mellem de kreative kræfter indenhus og hos de eksterne filmselskaber.

Det er dog vanskeligt at sammenligne DR og Netflix og andre streamingtjenester som HBO, da de fungerer på helt forskellige præmisser, og i virkeligheden leverer markant forskellige produkter.

På Netflix i toenhalv time i gennemsnit

Enhver dansker, der har vold-kigget streaming-serier flere timer i træk, ved hvad forskellen er.

»Hver gang vores seere tænder for Netflix, er de i gennemsnit på tjenesten i toenhalv time. Derfor har vi givet vores producenter nogle retningslinjer, der adskiller sig fra retningslinjer for traditionelle TV-serier,« siger Cindy Holland.

De indebærer blandt andet en behersket brug af underlægningsmusik, da en for voldsom lydside kan virke trættende og repetetiv på seere, der sluger flere episoder ad gangen. Man ihukommer den lavmælte, men alligevel majestætiske intromusik fra »House of Cards«, en intro der med en pavlovsk effekt kan hensætte mange fans i afslapppet fryd.

Streamingformatet giver dog også forfatterne ny frihed til at eksperimentere med deres materiale, siger Cindy Holland.

»I modsætning til de traditionelle kanaler kan vi tilpasse episodernes længde til den historie, vi fortæller, uden at skulle trække dem i langdrag. Omvendt kan vi bruge lang tid på at introducere nye karakterer, hvis vi har lyst til det, og vi behøver ikke som i traditionelle serier at sørge for, at hver karakter i hver episode får tildelt en lille bid af sin specifikke handlingstråd. Hvis vi vil bruge et helt afsnit på en enkelt eller to karakterer, kan vi bare gøre det. Og det kan lade sig gøre, fordi vores abonnenter ofte ser flere episoder i deres serie, hver gang de tænder,« siger Cindy Holland.

Kendetegnet ved sex, vold og narko

Uden at blive helt så vidtgående i »voksen«-retningen som HBOs serier er Netflix’ titler også kendetegnet ved temmeligt meget sex, vold og narko jævnfør eksempelvis det store fokus på kropslige udsondringer, der prægede de første »chok«-afsnit af »Orange is the New Black«.

Det er dog ikke materiale, som Cindy Holland og hendes medarbejdere bevidst leder efter.

»Vi går ikke specifikt efter drama, der indeholder den »kant«, men af en eller anden årsag, er det meget tit det, som nutidige TV-forfattere kredser om. Vi er altid på udkig efter det anderledes, både hvad angår fortælleformer, karakterer og emner. Vi ønsker at se verdener, vi ikke har set før – og se denne Verden på måder, vi ikke før har set.«

Hun bliver i nærmest mystisk grad fåmælt, da Berlingske spørger, om hun kan afsløre, hvorvidt der kommer nogle helt nye, hidtil ukendte fortællemåder i de kommende fiktionsserier.

»Det må vi jo få at se, ikke sandt?,« siger Cindy Holland.

Blandt de nye titler, som hun selv er mest glad for, er »Bloodline«, der havde gallapremiere ved filmfestivalen i Berlin i februar. Det er en psykologisk orienteret serie med Sissy Spacek i hovedrollen, hvor en familie skal forsøge at overvinde forhistoriens traumer.

Cindy Holland fremhæver tillige en ny komedieserie med »The Office«-stjernen Ellie Kemper.

I »The Unbreakable Kimmy Schmidt« spiller hun en ung pige, der skal lære at begå sig i verden efter at være undsluppet en dommedagskult.

Berlingske må også spørge til »Marco Polo«, som er en af Netflix’ mest eklatante anmelderfiaskoer. Hvordan tog hun den hårde medfart, som serien fik fra anmelderne?

»Det tog vi ganske roligt. Vi ville gerne have haft, at anmelderne havde elsket den, men det vigtigste er, at vores abonnenter kan lide det, vi laver. De kunne godt lide serien, og det er også årsagen til, at vi har bestilt endnu en sæson,« siger Cindy Holland.