Nedskæringer og salg: Det ved vi om regeringens medieudspil

Her er hovedpunkterne i regeringens mediepolitiske forslag som erfaret af DR og TV 2 og bekræftet over for Berlingske.

Bag Facaden: Søren Espersen. Deltager i Cordua og Steno på Radio 24syv, sammen med Karen Ellemann (V) og Rasmus Prehn (S) Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter mange måneders debat, publikumsundersøgelser og oplæg fra kulturminister Mette Bock (LA), præsenterer hun og regeringen torsdag udspillet til et medieforlig for de næste fem år.

I forvejen havde regeringen opnået enighed med DF om nedskæring af DR og omlægning af licens til lavere skattefradrag, men der er stadig mange store ændringer på vej i regeringens udspil. Her er hovedpunkterne - som erfaret af flere medier:

Radio24syv står til at blive beskåret med 33 procent over fem år. Radiostationen, som i dag drives af et selskab under Berlingske Media og har et årligt budget på godt 90 millioner kroner, forventes desuden at få friere regler at arbejde ud fra - blandt andet med mulighed for at skaffe sig andre indtægter.

TV 2-regionerne skal spare to procent om året, svarende til ti procent over de næste fem år.

40 procent af statens ejerskab af TV 2 sættes til salg.

DR, hvor der allerede er enighed mellem DF og regeringen om en besparelse på 20 procent over fem år, skal lukke to af sine seks TV-kanaler.

Der skal gives sendetilladelse til en ny TV-kanal, der skal sende kultur og folkeoplysning. Kanalen skal sendes i udbud, så private medier kan byde på den.

Public service-puljen øges, så den i 2023 når op på 220 millioner kroner. Det er en firedobling i forhold til i dag. Public service-puljen bevilger penge til TV-serier og dokumentarfilm produceret af andre end DR - især TV 2 har fået mange penge fra puljen til TV-serier.

Dagbladenes mediestøtte omfordeles, så penge skal gå fra de store landsdækkende aviser til de mindre regionale og lokale dagblade.

Digitale medier skal have samme momsfritagelse, som de trykte aviser får i dag.

Regeringen fremlægger sit medieudspil torsdag kl. 13.