Nazisternes kunst-tyvekoster skal frem i lyset

Hvad skete der med de tusindvis af kunstværker, som nazisterne stjal, og som i krigens sidste dage igen blev stjålet af andre? Den første store samlede undersøgelse forsøger at give et svar.

hitler
Rigskansler Adolf Hitler og ministerpræsident Herman Göring besøger i 1935 Berlins kunstakademi og ser en udstilling med polsk kunst. Senere, under Anden Verdenskrig, konfiskerede Nazityskland et stort antal kunstværker. Mange af dem er i dag stadig ikke kommet tilbage til deres retmæssige ejere. Det forsøger de tyske myndigheder nu at lave om på. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ritzau Scanpix

I de sidste desperate dage af Anden Verdenskrig blev mange af de kunstværker, som nazisterne havde stjålet, stjålet igen.

Nu skal en ny undersøgelse, den første samlede nogensinde, finde ud af, hvor disse kunstværker egentlig er blevet af, skriver The New York Times.

Forhistorien er, at Hitler havde planer om et Führermuseum på sin østrigske hjemegn, nærmere betegnet i byen Linz. Museet skulle være et kulturelt centrum for Det Tredje Rige og et af de største af sin art i Europa.

I Hitlers bayerske hovedkvarter i München, Führerbau, stod omkring 1500 kunstværker, de fleste af dem stjålne, og ventede på, at museet skulle blive en realitet. Af dem blev mindst 700 igen stjålet af sultende masser i dagene omkring 29. april 1945, hvor amerikanerne var på vej ind, og hvor de, der skulle passe på Führerbau, var flygtet over alle bjerge.

Führerbau, Hitlers hovedkvarter i München, som det ser ud i dag. Det var her, München-konferencen fandt sted - og her det nazistiske styre under krigen opbevarede en del af den kunst, man konfiskerede. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fentriss/Wikipedia.

En stor del af værkerne kom fra jødiske samlinger, som nazisterne havde konfiskeret. En stor del af værkerne kom fra jødiske samlinger, som nazisterne havde konfiskeret. Alene den franske jøde Adolphe Schoss, som havde en stor samling af hollandsk og flamsk kunst havde mistet flere hundrede værker.

Kunst i kartoffelbed

I tiden efter massernes plyndring af Führerbau lykkedes det myndighederne at få fat i næsten 300 af værkerne igen. Nogle af dem lå begravet i et nærliggende kartoffelbed, andre fandt man i 1948, i et hus få minutters gang fra Führerbau.

Siden holdt de tyske myndigheder mere eller mindre op med at interessere sig for de billeder, der stadig var væk, men nu vil den tyske regering med afsæt i den nye undersøgelse forsøge at finde frem til dem.

»I tiden efter massernes plyndring af Führerbau lykkedes det myndighederne at få fat i næsten 300 af værkerne igen. Nogle af dem lå begravet i et nærliggende kartoffelbed, andre fandt man i 1948, i et hus få minutters gang fra Führerbau«


De er blevet registreret ét for ét, og oplysningerne er givet videre til Interpol og det tyske kriminalpoliti i håb om, at de vil få samlere til at være på vagt over for kunst, der kan være stjålet fra jøder - og med det ønske, at værkerne kan komme tilbage til de retmæssige ejere.

Indtil videre er det lykkedes at opspore omkring 60 af de manglende billeder, skriver The New York Times, f.ex. et billede, der befinder sig på The Fisher Museum of Art i Californien. Men herefter følger det retslige efterspil, for det er ikke givet, at værker skal leveres tilbage, selvom det viser sig, at de stjålet. Ifølge tysk lovgivning har man nemlig den fulde ret til en genstand, hvis man har købt den i god tro og har haft den i 10 år.

For undersøgelsen af, hvad der skete med de mange stjålne kunstværker står  Zentralinstitut für Kunstgeschicte i München.