Ja, ok. Overskriften på denne klumme er sat i det højdramatiske gear, men allerede i de første uger af 2019 har det vist sig, at de danske hverdagspaparazzi har haft travlt. De klikglade mennesker i nationen, der ikke kan styre tommelfingeren på telefonen og absolut skal tage fotos fra det offentlige rum uden den mindste omtanke for dem, der befinder sig i motivet.
Engang var en paparazzo et sølle mandfolk iført hurtige solbriller, der gemt bag lange telelinser på kameraet stod i buskene foran kendissernes matrikler for at skyde scener fra privatlivet. I dag er den type ikke den mest farlige. Det er potentielt os selv.
Hele 40 billister fik for nyligt af Fyns Politi en bøde for at tage billeder af den tragiske togulykke på Storebæltsbroen, imens de kørte i bil. På Twitter måtte politiet råbe borgerne op med dobbelt udråbstegn for at få dem til at udvise respekt for de berørte og redningsarbejdet. Samtidig dannede der sig såkaldte kiggekøer på broen, fordi billisterne bare måtte have et glimt af alt det forfærdelige.
Et andet sted på nettet valgte Instagram-fænomenet Anders Hemmingsen at viderebringe et foto på sin Instagram-profil, hvor en af hans følgere havde fotograferet ind gennem vinduet til et fremmed menneskes lejlighed. Kun for at vise, hvordan der fem dage efter nytårsaften stadig stod sprutflasker på bordet.
Fotoet høstede masser af likes, men på Twitter blev han kritiseret for at lægge platform til et billede af en privat lejlighed. Blot for at folk kunne få et billigt grin. Tænk, hvis man selv opdagede sin egen stue lagt op til skue for et grinende Danmark uden andet formål end underholdning. Et smil ville nok være min sidste reaktion.
Nye tider
De to historier lagt sammen fortæller, at der er sket et kulturskred. Nogle mennesker kan ikke længere stave til privat og tager nyfigent fotos af andres hjem og andres ulykke. De to historier er også byggestenene til en angstfyldt fremtid, man allerede nu kan se konturerne af. Det er et liv, hvor man hverken kan opholde sig i det offentlige rum med sine kære eller i sit eget hus, uden at nogen derude står parat til at tage fotos og lægge dem op på nettet. Enten til spot eller til morskab for andre.
De fordækte hverdagspaparazzi er dem, der tager fotos af søde børn og smækker dem op på Facebook uden at tænke over, om forældrene mon synes, det er en fabelagtig idé. Det er dem, der på våde byture dokumenterer andre folks brandert og lader den få et evigt liv på de sociale medier. Vi har længe konstateret, at like-kulturen er gået over gevind. Nu tramper den så helt ind over hækken og lurer ind ad vinduet.
Anders Hemmingsen har tilsyneladende haft samme eftertanke. På hans Instagram-profil er billedet af lejligheden med sprutflaskerne i hvert fald blevet slettet. Politikere og eksperter taler hele tiden om, at der skal være mere digital dannelse i samfundet. Lad os begynde med et langt mindre kompliceret ord, som de fleste af os vel kan forstå betydningen af: Respekt.