Når vejrudsigter bliver underholdning

Vejret er populært. Både som samtaleemne ved busstoppestedet og når vejrudsigterne dagligt ruller over skærmene i de danske hjem.

»Vores Vejr«s nye vært Christian Jon CherryFoto: Bjarne Bergius Hermansen Fold sammen
Læs mere
Foto: DR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Siden DR i 1965 blændede op for den første TV-avis, har vejrudsigten været en fast del af nyhedsudsendelserne.

Dengang varede vejrudsigten under et minut og blev fremført bag et skrivebord og lettere kedeligt sammenlignet med nutidens spraglede vejrværter foran interaktive kæmpeskærme.

I dag varer »Vores vejr« efter TV-avisen 18.30 på DR mere end ti gange længere tid end for 50 år siden, og ofte sender seertallene vejrudsigterne i top 20 på Gallups liste over ugens mest sete TV-programmer i Danmark.

Det viser en undersøgelse foretaget af Journalisten.dk.

Talk of the day

Det kommer ikke helt bag på Klaus Wendelboe, ledende redaktør på DR-Vejret, at vejret tilsyneladende er noget, der i højere og højere grad interesserer danskerne.

Han har flere mulige forklaringer på hvorfor, men lægger særligt vægt på, at vejret er noget, der er funderet i vores allesammens hverdag.

»Vejrudsigterne er noget, vi alle sammen kan forholde os til,« siger han til Berlingske og roser vejrværternes evne til at træde ud af fjernsynet og ind i de danske stuer for på den måde at skabe det nærvær, danskerne kan have brug for efter en TV-avis med fokus på verdens kriser og uretfærdighed.

»Vi har brug for og lyst til at snakke med hinanden om uforpligtende emner,« fortæller Klaus Wendelboe og sammenligner i den forbindelse vejrudsigterne med underholdningsprogrammer som  »X-factor« og TV-dramaer som »Bedrag.«

»De kan det samme - samle folk,« siger han.

Meterologisk underholdning

Værternes hyggelige selskab og små jokes er også en central del af forklaringen på vejrets succes på TV-skærmen, hvis man spørger Henrik Juel, der har beskæftiget sig med vejrudsigters popularitet og underviser i kommunikation på Roskilde Universitet.

Han nævner også følelsen af at være lille og uden for indflydelse som noget, der kan lokke folk til vejrudsendelserne.

»Når vi ser vejret, bliver vi som børn igen, fordi vejret som det eneste er noget, vi føler er større end os og som er uden for vores kontrol - og det er en god følelse,« fortæller han til Berlingske.

Henrik Juel er ikke i tvivl om, at vejrudsigter er feel-good-TV, og at underholdningen er den primære årsag til, at folk ser med.

»De fleste sidder jo alligevel på kontor, i tog eller bus hele dagen, så i det almindelige liv er vejret jo fuldstændig ligegyldigt. Vi ser det bare for hyggens skyld« siger han.