Når robotter køber sko

Musiker, kunstner- og tøjdesigneren Kanye West. Fold sammen
Læs mere
Foto: USA TODAY SPORTS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der går sjældent en dag, uden rapper Kanye West rydder overskrifter. Enten fordi han er udvandret fra en koncert, har stjålet scenen til et award show eller – når han gør det, han er bedst til – udgiver ny musik.

Alle dage i denne uge er også Kanye West-dage. På fredag til Black Friday lancerer han nemlig tre par sko. Og sko fra Kanye West er noget af det, der kan få internettet til at gå i selvsving.

Lidt baggrund: Kanye West er en af populærkulturens mest ikoniske skikkelser. Hans musik bliver dyrket af millioner, hans stil bliver efterlignet af unge mennesker verden over, og hans gøren og laden bliver fortolket af medier med lige dele foragt og beundring.

Man enten elsker eller hader ham, men det er umuligt ikke at have en holdning til ham.

Udover at være musiker og rapper har Kanye West også et omfattende samarbejde med Adidas, som bliver kaldt for Yeezy. Oprindeligt designede Kanye West sko for Nike, men da han skiftede til Adidas for få år siden, udvidede de samarbejdet til også at omfatte en tøjkollektion. Og det har vist sig at være en særdeles lukrativ forretning for begge parter, både hvad angår økonomi og brandværdi.

Foran de fysiske butikker ligger folk i kø for at få fingre i hans tøj og særligt sko, når de bliver lanceret. På butikkernes hjemmesider er der spidsbelastning, når et internationalt publikum prøver at få fingre i de eftertragtede sneakers.

På fredag er den gal igen. Adidas og Kanye West lancerer skoen Yeezy Boost 350 V2 i tre farver. Og hvor det før i tiden betød sikker omsætning og masser af trafik for webbutikkerne, skal der i dag tages helt andre forholdsregler.

Problemet er ikke, at der er for få kunder. Det er snarere, at der er for mange kunder og for få sko. Adidas er jo smarte: Ved at holde mængden nede, holdes efterspørgslen oppe. Meget højt oppe.

En af de store webshops, Sneakersnstuff, vurderer i et blogindlæg, at de ved lanceringer af Yeezy-sko har mellem 75.000-125.000 besøg på meget kort tid.

Butikkerne modtager et meget begrænset antal sko, og det stiller nogle helt nye krav til den tekniske opsætning på deres webshops at håndtere de mange besøg.

Og fordi der er så meget hype om skoene, og fordi de kan videresælges dagen efter til op til det firedobbelte af købsprisen, har skokøberne taget nye midler i brug.

.

Mange anvender såkaldte bots; en slags robotter, der er programmeret til at vælge et par sko, lægge dem i kurven, udfylde betaler- og leveringsadresse og trykke køb hurtigere, end noget menneske kan gøre det. Og hvorfor nøjes med én bot, når man kan have tusinder? Chancen for at vinde i Lotto er også langt større, når du har flere kuponer. Resultatet er, at mange webshops simpelthen bukker under for den massive trafik.

Butikkerne prøver at dæmme op for snyd ved at indføre sikkerhedsforanstaltninger, der udelukker bots og hele netværk, der sender trafik fra bots i butikkens retning.

Det er en konstant kamp imod uret, for der vil altid være smuthuller, som butikkerne ikke er opmærksomme på, og som kun kan blive opdaget på bagkant.

Den ultimative løsning? Flere butikker er nu begyndt at holde lodtrækninger om skoene hos kunder, der henvender sig fysisk i deres butikker.

På den måde fjerner man alle teknologiske snydepelse og bringer et internationalt fænomen tilbage på et fysisk, ultralokalt niveau – langt væk fra internettet som i vid udstrækning har været med til at skabe inkarnationen af hype.