Når en lille dansk bjørn bliver for politisk ukorrekt til den store verden

Kan en mobbet hval være et problem? Dansk producer er i Cannes for at sælge Rasmus Klump til verden.

CANNES: Når man skal prøve at få en kær dansk tegnefilmsbjørn ud på alverdens TV-markeder, er det ofte uventede problemstillinger, man ryger ind i. For der er rundt omkring i verdenen vidt forskellige syn på, hvad børn skal se.

»Da vi viste den nye Rasmus Klump-serie for en stor TV-station i USA, var den i deres øjne politisk ukorrekt. Det kom godt nok bag på os,« fortæller seriens producer, Lars Sylvest.

»Der er en episode, hvor Klumps skib, Mary, strander på ryggen af en hval, som nægter at dykke. Det viser sig at være, fordi den synger med en talefejl, så når hvalerne synger, driller de andre hvaler den her. Altså mobning – og det var nok til, at alarmklokkerne ringede hos amerikanerne, for mobning er en konfliktsituation, som var for stærk for børnene. Men vi beholdt altså hvalen. I Asien havde vi til gengæld det held, at Klumps bukser, der er røde med hvide prikker, er tegn på held i Kina – hvor bjørnen også er et lykkedyr,« siger produceren. Han er i Cannes for at tage hul på et større salgsarbejde, der gerne skal sende den danske bjørn og hans menneskelige dyrevenner ud på til alverdens TV-skærme og små børn. Og det er krævende, når man skal ramme på tværs af kulturerne.

»Det er sin sag at ramme både i Europa og Kina, og der er en tendens til, at alting bliver mere larmende, synes jeg. Vi prøver at gå et skridt tilbage og lave noget i stil med Peter Plys eller Tintin, og der synes jeg, der var noget at hente i Rasmus Klump. De oprindelige historier er fortalt meget lige ud ad landevejen uden særlige spændingskurver, men de er meget fantasifulde – og så er det jo en slags Indiana Jones for børn: Den ene dag sejler de til Polynesien og den næste dag til pyramiderne. Der er ingen begrænsninger der,« konstaterer Lars Sylvest.

Børn et attraktivt reklamepublikum

Den danske producer har de seneste 20 år boet i først Los Angeles og nu i London og har iværksat, produceret og skaffet finansiering til film for firmaet Hyde Park, hvis europæiske gren, Mondrian, står bag Rasmus Klump sammen med animationsselskabet Studio Soi og danske Egmont.

Hyde Park har stået bag en lang række film med stjerner som Sandra Bullock, Kevin Bacon og Charlize Theron, men selskabet mærker som alle andre i filmbranchen de hårde tider, der blandt andet skyldes et uddøende DVD-marked. Filmselskaberne satser på enten de helt store blockbustere eller de meget billige produktioner, og det rammer et firma som Hyde Park.

Derfor søger flere og flere filmselskaber over i TV-branchen, og det er også noget af baggrunden for satsningen på Klump-serien, der henvender sig til små børn – det såkaldte preschool-segment.

»Det er et meget attraktivt reklamepublikum – i mange lande går mødrene hjemme og er i baggrunden, når børnene ser TV, og reklamerne henvender sig lige meget til børn og mødre. Så selv om det måske ikke er så stor en målgruppe, er den meget præcis. Samtidig er det den aldersgruppe, hvor der er mindst piratkopiering – børnene er trods alt for små til det ,« siger Lars Sylvest. Rasmus

Samarbejder med DreamWorks

Klump-episoderne bliver på 12 minutters længde – et format, der passer med to afsnit og en reklameblok i en halv times TV – og i første omgang går man ud med 26 episoder. Men målet er at komme op på godt 100 episoder, så man bliver interessant for de store amerikanske netværk.

Så bliver der også et større marked for den merchandise, der skal følge med serien. Når det gælder børneserier, skal TV og legetøj nemlig følges ad – det er samtidig med til at forlænge seriernes levetid og popularitet.

»Men det gør det også sværere at koordinere salget til hele verden. Det hjælper jo ikke, at man i Japan er klar til at vise afsnittene om tre måneder, hvis legetøjsproducenten først har det klar om 18 måneder,« siger Lars Sylvest.

Han har arbejdet med Rasmus Klump-serien i otte år – de seks af dem med udvikling, justering af figurer og handling og testvisninger rundt om i verden. Og han understreger, at det er en serie i den dyre ende, men også den høje ende af kvalitetsskalaen – blandt andet er den udviklet af et par animatorer fra amerikanske DreamWorks, der samarbejder med Studio Soi. De begyndte i øvrigt med at justere på den 65 år gamle danske tegneseriebjørn, fortæller Lars Sylvest.

»Hans næse var for stor – den kom i vejen i nogle vinkler. Så Rasmus Klump har i dag en lidt mindre næse.«