Mystisk og grusomt barnemord: Ny TV-serie baseret på Stephen King-roman er effektiv spænding

Stephen King-filmatiseringer er kendt for at være af notorisk uforudsigelig kvalitet og for at være produktioner, som svinger mellem det bedste og det værste. »The Outsider«, en ny HBO-serie, som netop har fået premiere, gør sit for at hæve bundniveauet, men uden at nå stjernerne.

Gyserkongen Stephen King er tilbage i de amerikanske forstæder med »The Outsider«, der går tæt på mordet på en lille dreng. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Som helhed betragtet er Stephen King-romanen »The Outsider« nu blevet glimrende omsat til TV-mediet.  Det vender vi tilbage til om lidt.

Stephen King, kongen af moderne horror, blev født i 1947 og har lige siden sin debut for snart 46 år siden lagt verden for sine fødder. Få andre forfattere har på tilsvarende vis domineret en hel genre eller fået etableret lige så potente og litterære varemærker. Stephen King ér horror (uagtet at manden faktisk har tumlet vellykket rundt i mange forskellige genrer), og det i sådan en grad, at navnet alene fremkalder gysninger selv hos mennesker, som ikke kunne drømme om at læse ham.

Stephen Kings popularitet er imidlertid ikke blot skabt af sensationelle spændingskurver eller det monstrøse, men i lige så høj grad af hans dialog med den amerikanske ånd. For Stephen King, som gennem hele sit liv har været tæt knyttet til Maine, lader ofte unoderne folde sig ud hos mennesker, som lever under jævne kår i forladte flækker, søvnige forstæder og storbyer.

Naturligvis er der alkoholiserede forfatterbørster og satans karle i forfatterskabet, men tit og ofte er heltene gennemsnitlige amerikanere, som King følger med en smittende empati.

Hans mangfoldige univers består af nær sagt alt, hvad den grandiose amerikanske kultur byder på, men han har en særlig forkærlighed for små byfællesskaber, enkle emotionelle problemstillinger og så mødet med det onde i alle tænkelige former, det være sig mennesker eller monstre.

Lige netop derfor har hans værker også været appetitlige for filmskabere siden 1976. Kvalitetsniveauet af de mange filmatiseringer, TV-film og TV-serier har dog været ualmindeligt svingende, og det har været alment kendt siden midten af firserne, at filmatiseringer af Kings værker veksler mellem det episk vellykkede (for eksempel Frank Darabonts »The Shawshank Redemption« i 1994) og det smerteligt elendige (som det var tilfældet med Nikolaj Arcels frygtelige favntag med mesterværket »The Dark Tower«).

»Kings mangfoldige univers består af nær sagt alt, hvad den grandiose amerikanske kultur byder på, men han har en særlig forkærlighed for små byfællesskaber og så mødet med det onde.«


Det er i dét mylder af filmatiseringer, at HBOs serie »The Outsider« kommer ind i billedet. Det er Richard Price (tidligere inde over flere HBO-serier), som har omdannet fortællingen til et manuskript, i en proces, som i det store og hele har været ganske vellykket.

En dreng findes myrdet i et ellers fredeligt amerikansk lokalsamfund. Kommissæren Ralph Anderson (Ben Mendelsohn) bliver sat på opgaven, og opklaringsarbejdet afslører hurtigt og gnidningsfrit en oplagt gerningsmand, den lokale lærer/baseballtræner Terry Maitland (Jason Bateman, som også instruerer flere af afsnittene). Problemerne tårner sig dog op, for bevisbyrden er både overvældende og umulig, der er sære og foruroligende ting på spil.

Visuelt og auditivt er »The Outsider« fermt håndværk. Billedsiden er rolig og med ekstremt langsomme zoom. Der fokuseres også på spøjse motiver, og seriens skiftende fotografer (blandt andre danske Rasmus Heise) eksperimenterer med atypiske vinkler på ellers højdramatiske begivenheder. Der veksles mellem traditionelle og smukt filmede billeder og uventede visuelle brud. »The Outsider« er også tungt placeret i den ofte overdrevent mørke visuelle tradition, som vores egen »Forbrydelsen« i sin tid var med til at etablere.

Ben Mendelsohn og Cynthia Erivo udforsker en række uforklarlige mord i HBOs »The Outsider«. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Lydlandskabet i serien er i høj grad præget af musikermakkerparret Danny Bensi og Saunder Jurriaans, som stilsikkert prikker til seerne. Der er tit ro, for produktionsholdet er ikke bange for stilhed, og ofte overtager enkeltlyde hele baggrunden (for eksempel svagt hørbare airconditionanlæg).

»The Outsider« er en dragende fortælling, og ligesom lydsiden gør dialogen ikke noget ud af sig selv, hvilket bare betyder, at det slår desto hårdere, når replikkerne bider fra sig.

Det eneste minus ved manuskriptet er tempoet, for selv om serien er godt skruet sammen, så dvæler man generelt for indgående – en gene, som dog mindskes fra 3. og 4. afsnit. Emotionelt betragtet er historien forjættende og konventionel, for selv om producenterne skaber simrende rædsel, har det amerikanske mareridt med truslen mod familien i årtier været et fundament for moderne horror. At det ikke gør noget, hænger sammen med seriens kvalitetsniveau.

King-fans kan ånde lettede op.

»The Outsider« (HBO). Varighed: Ca. 60 min. Instruktør: bl.a. Andrew Bernstein. Medvirkende: Ben Mendelsohn, Jason Bateman m.fl. Anmeldelsen er baseret på de første seks afsnit.