Mystisk magi og glødende had

Christopher Nolans »The Prestige« er en kompliceret og voldsomt fængslende film om to victorianske tryllekunstneres forbitrede opgør.

Er du enig med berlingskes anmelder?

Skriv din egen mening | Se hvad andre læsere mener.

To mænd hader hinanden, men kan samtidig ikke undvære hinanden, for glødende hævntørst er den destruktive drivkraft, der får dem til at udføre stadig mere forbløffende bedrifter.

De to er tryllekunstnere og repræsenterer dermed en profession sjældent skildret på film - måske fordi de tricks, der imponerer os på en scene, mister deres magi på film, hvor alt jo så nemt som ingenting kan lade sig gøre med optiske illusioner. En god tryllekunst duperer kun i virkelighedens verden, på film skal der andet og mere end behændig fingerfærdighed til.

Et pudsigt tilfælde er det derfor, at hele tre film om illusionister for tiden kan ses herhjemme, nemlig Woody Allens humoristiske »Scoop«, Neil Burgers romantiske »Illusionisten« og nu også Christopher Nolans thrillerprægede »The Prestige«, som er den mest ambitiøse og komplekse af de tre - ikke så sært, når man betænker, at Nolan ud over de intense »Insomnia« og »Batman Begins« også har lavet den krævende »Memento«, der så at sige fortalte sin historie baglæns.

»The Prestige« er heller ikke baseret på traditionel kronologi, men begynder i en slags rammehandling med, at magikeren Alfred Borden er anklaget for at have myrdet sin kollega og konkurrent Rupert Angier. Vi befinder os i victorianismens pittoreske London omkring 1900 og føres snart frem og tilbage i tiden samt på en lang afstikker til Colorado i USA, mens den dybt seriøse drillepind Christopher Nolan med sindrige antydninger, glimtvise flashbacks og listige sidebemærkninger udfolder den bitre beretning om, at Borden (måske) var skyld i Angiers kones død under en optræden, og at mændene derfor har to fortærende ambitioner i tilværelsen - dels at skade hinanden, dels at overtrumfe modstanderen med det mest storslåede og uforklarlige af alle magiske tricks.

Modig filmskaber

Mere skal ikke afsløres, for »The Prestige« er nærmest proppet med overraskelser i sin kringlede handling, der visse steder minder om Jules Verne og på andre tidspunkter tangerer det metafysiske, mens den med betydeligt intellektuel volumen skildrer både videnskab og lidenskab, gåder og galskab, brutalitet og genialitet - det sidste ikke mindst repræsenteret af den mærkelige opfinder Nikola Tesla, der foretager hemmelige eksperimenter i Colorado og spilles køligt af en stivlæbet David Bowie.

»The Prestige« er en stundom nervepirrende spændingsfilm spækket med rænker, intriger, dobbeltspil og baghold - plus en besk bismag af paranoia og skizofreni - og samtidig er den præget af (måske mere dunkle end dybsindige) filosofiske overvejelser, der diskret løber gennem filmen som små floder af foruroligende tanker.

At Christopher Nolan hører til disse års mest modige filmskabere, bekræfter han til fulde med denne alt i alt fænomenalt konstruerede film, der er en nethindenydelse med sine elegante, usædvanligt atmosfæremættede samt rigt detaljerede billeder i udsøgt scenografi og raffinerede belysninger. Stilen er så smuk, sanselig, hemmelighedsfuld og faretruende, at man gerne bærer over med en måske ikke altid lige lysende logisk sandsynlighed i de kryptiske opgør mellem de jævnligt forklædte Angiers og Borden - der som en betydelig ekstra kvalitet ved filmen spilles af et par af øjeblikkets mest karismatiske, fysisk attraktive stjerne, australske Hugh Jackman og engelske Christian Bale.

Oven i købet suppleres de to prægtigt af den fra »Scoop« tryllekunstvante Scarlett Johansson, den stadig Gollum-giftige Andy Serkis og veteranen Michael Caine, der ældes som ædel vin og næsten ligner den ellers uforlignelige John Gielgud i en lidt mindre aristokratisk version.

Muligvis er en del af magien i »The Prestige« ret beset bare distanceblændende blålys, men det formindsker ikke den umiddelbart stimulerende og cerebralt udfordrende fornøjelse ved at lade sig fortrylle af en besættende film fyldt med fængslende mysterier og fantastiske billeder.

Berlingske Tidende indbyder læserne til at give deres holdning til aktuelle udgivelser og begivenheder. De bedste bidrag kommer i avisen.

Skriv kort og kontant og klik på det antal stjerner den fortjener.

Skriv din egen anmeldelse