Musikpenge rykker fra København til provinsen

Statens Kunstråd udpegede tirsdag de 19 spillesteder, der de næste fire år skal være regionale spillesteder og modtage kulturstøtte i millionklassen. Hovedstaden mister to, mens Jylland får to nye.

Tom Jones og band på Værket i Randers i august 2014. Spillestedet, der har et opland på cirka 100.000 mennesker, er et af de nye regionale spillesteder. Foto: Lars Rasborg Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der var både stor begejstring og ærgrelse ude på landets spillesteder, da Statens Kunstfond tirsdag løftede sløret for, hvem der kan kalde sig regionale spillesteder fra 2017-2020. Med titlen følger offentlige støttemidler i millionklassen, der er helt afgørende for driften og det kunstneriske ambitionsniveau. Og ikke mindst en række regionale forpligtelser i forhold til talentudvikling, niche-genrer og musikformidling.

På forhånd var der lagt op til lidt af en gyser. 27 spillesteder havde indsendt en ansøgning til Statens Kunstfond, men kun 19 opnåede i går den eftertragtede status. Og ganske i tråd med Kulturminister Bertel Haarders politiske ønske om at flytte offentlige kulturstøttekroner fra København til provinsen, måtte både det elektroniske spillested Culture Box i København K og Loppen på Christiania vinke farvel til støtten, mens Turbinen i Randers og Spillestedet Thy er nyudpegede regionale spillesteder i Jylland.

»Vi har haft et stærkt og overbevisende ansøgerfelt, der viser, at interessen for den levende musik vokser og gror over hele landet. Jeg er sikker på, at vi med den nye udpegning får et kreativt netværk af musikalske fyrtårne, der de kommende år vil udvikle og præsentere den rytmiske musiks mange spændende udtryksformer til glæde for alle i hele landet,« lød det bl.a. i begrundelsen fra formand Bente Dahl fra Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg for musik.

I Randers havde Mikael Qvist Rørsted, musik- og teaterchef på musikhuset Værket, der også driver spillestedet Turbinen, svært ved at få armene ned over udnævnelsen.

»Vi er virkelig glade og stolte over, at udvalget har peget på os. Vi har et kæmpe stort opland med over 100.000 mennesker i kommunen, og vi kommer til at gøre vores ypperste for at lave noget, der kommer til at være til gavn for hele regionen.«

Med udpegningen følger 1,5 mio. kroner årligt fra Statens Kunstfond, mens Randers Kommune formentlig også kommer til at bidrage med et endnu ukendt beløb.

»Pengene kommer til at gå direkte til at arbejde med vækstlaget og præsentere koncerter inden for nicheområderne. Det her kommer til at give et løft til hele byen,« lød det fra Mikael Qvist Rørsted.

»Afvisning af den elektroniske musik«

I den anden ende af landet var stemningen knap så munter på det københavnske spillested Culture Box, der mister sin status som regionalt spillested og dermed må vinke farvel til 1,8 mio. støttekroner årligt fra 2017.

»Det er noget rigtig lort. Det giver sig selv, at hvis man hakker et par millioner ud af et regnskab, så må man finde på andre måder at gøre tingene på. Det her et markant slag mod vores økonomi,« sagde Daniel Kaarill, pressechef hos Culture Box.

»Selvfølgelig har vi lyst til at køre Culture Box videre. Vi har været her i 12 år og har efterhånden 45.000 besøgende om året. Det føles ikke rigtigt at sige farvel nu, men det her kommer til kræve nogle massive ændringer i vores struktur. Og så er det jo en fuldstændig afvisning af den elektroniske musik. Vi har altid været et kvalitetskontrol-led fra undergrunden, og vores blåstempling af musik betyder rigtig meget for mange mennesker.«

Et af de københavnske spillesteder, der fortsat kan kalde sig regionalt spillested frem til 2020 er Jazzhouse. Mandag fik spillestedet ellers på puklen i et debatindlæg i Politiken af en række etablerede jazzmusikere, der ikke mente, at stedet levede op til sine forpligtelser som regionalt spillested.

»Vi tager det her som et skulderklap både til det vi har leveret i de seneste fire år, og som en imødekommelse af de visioner vi har fremlagt i vores ansøgning,« lød det fra Bjarke Svendsen, daglig leder på Jazzhouse og Global, der ligeledes bevarer sin status over de næste fire år.

»I al almindelighed er man jo nervøs på en dag som i dag. Støtten er selve betingelsen for vores eksistens, når vi præsenterer så smal musik. Jeg synes, det tjener til udvalgets ros, at man ikke kun har blik for de kommercielle, men også anerkender musik, der ikke har helt samme gennemslagskraft i medier og den brede befolkning.«

Hvad tabet af offentlig støtte kommer til at betyde på den lange bane for Culture Box og Loppen står endnu hen i det uvisse. Culture Box understregede dog tirsdag, at spillestedet kommer til at køre med fuldt program resten af 2016.