Musikere vil have eget firma

Musikeren Jesper Mechlenburg har som 31-årig fået succes som iværksætter. Og flere følger trop i en verden, hvor man skal være godt rustet. Derfor har Artlab, Dansk Musikerforbunds Kursusafdeling, nu oprettet iværksætterkurser for musikere.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Udover at have været trommeslager for kendte musikernavne som Aqua, Kasper Winding, Dicte og Kaya, er Jesper Mechlenburg i dag musiker og komponist med stor succes som iværksætter.

Sammen med fire andre kolleger dannede den nu 31-årige Jesper Mechlenburg for to år siden firmaet Supersonic, der komponerer og producerer musik til radiospots, film- og reklamebranchen.

»Jeg oplever, at flere og flere musikere ønsker at starte eget firma og bruge deres kunstneriske kompetencer i andre sammenhænge. Men det er nødvendigt at være godt rustet til livet som selvstændig, og derfor er et specialiseret iværksætterkursus en rigtig god idé,« siger Jesper Mechlenburg.

Han understreger, at det er meget vigtigt for ham at kunne udøve sin musik ved siden af sit virke i firmaet. For musikken er udgangspunktet og drivkraften i hans liv.

Mechlenburg tilhører ikke en særlig race. Flere musikere ønsker at gøre iværksætterdrømmen til virkelighed. Derfor har Artlab, Dansk Musiker Forbunds Kursusafdeling, netop oprettet et iværksætterkursus for musikere. Det sker i erkendelse af, at gængse iværksætterkurser ikke dækker musikernes behov for specialiseret viden om PR, markedsforhold og skatteforhold. Når man som musiker starter egen virksomhed, kan f.eks. manglende kendskab til a-kasse-regler få alvorlige konsekvenser.

I værste fald kan en musiker miste retten til at udføre sit musiske erhverv.

Men det er ikke kun de erhvervsmæssige aspekter og faldgruber, som fremtidens musiske iværksættere kan blive undervist i. De kan også blive vejledt i public relation og markedsføring.

Her træder PR-rådgiveren Christian Have til som underviser på Artlab. Det vil f.eks. være i opsøgende salgsarbejde, markeds-analyse og salgspsykologi. Christian Have er selv et godt eksempel på, hvordan man får foden under eget firma. Hans baggrund som musiker (trommeslager på bl.a. Boom, boom, i 1978, red.) i den nu hedengangne gruppe Mabel, har ført ham frem til dannelsen af firmaet Have PR & Kommunikation. Firmaet arbejder fortrinvis for de kunstneriske brancher.

Det vigtige netværk
Kurserne i Artlab er også beregnet på at skabe et netværk mellem musikerne, så de kan undgå de helt store fadæser i etableringsfasen, fortæller lederen af iværksætterkurset, Maiken Ingvordsen.

»Det er en enorm tilfredsstillelse at arbejde for sig selv og sit eget firma. Vi musikere har tit brug for at få sat vores kreativitet i lidt fastere rammer for at kunne udnytte vores potentiale optimalt,« siger Ingvordsen, der er udøvende pianist og komponist.

Hun har sammen med kolleger nedsat sig med firmaet Bongobeat, hvor de bl.a. skaber internet-hjemmesider til andre kunstnere og til kunder i det danske erhvervsliv.

»For at udnytte musikeres kreativitet er værktøjer til forretningsplanlægning og målsætning ofte nye, men uhyre vigtige begreber for musikere. Men lykkes det, står musikeren med nogle fantastiske kort på hånden i planlæggelsen af fremtiden,« siger Maiken Ingvordsen.