Musikere søger nye veje

Danske musikere indgår i stigende grad samarbejde med virksomheder uden for musikbranchen. Målet er total kunstnerisk frihed og en gennemslagskraft, som de traditionelle pladeselskaber ikke længere er i stand til at give musikerne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rapperen L.O.C. indgår et partnerskab med teleselskabet TDC. Den danske sangerinde MØ indleder et samarbejde med tøjmærket Only. Det Kongelige Teater udgiver sange med Johan Olsen fra Magtens Korridorer. Bandet Ring Them Bells udgiver et album, hvor sangene er tilpasset en ny øl fra bryggeriet Mikkeller, og læskedrikken Red Bulls etablerer eksklusivt musikstudie i København og inviterer den elektroniske musiker Mike Sheridan til at bruge det til sit nye projekt – kvit og frit.

Sammen med nyheden om, at bandet Mew har kvittet sit pladeselskab for i stedet at indgå en alliance med B&O Play er dette kun den seneste tids eksempler på, at der lige nu for alvor er opbrudsstemning i musikbranchen. Danske musikere er ikke længere bange for at samarbejde med andre brancher og varemærker, om det så er modebranchen, et bryggeri eller et teleselskab, og udviklingen lægger et seriøst pres på den etablerede del af musikindustrien.

For hvad skal en kunstner egentlig bruge et traditionelt pladeselskab til, når der er masser af andre muligheder for at komme ud med sin musik?

Kunstnere ser en verden af muligheder

»Jeg ser masser af kunstnere, som i den grad er nysgerrige og gerne vil prøve noget nyt lige nu. De lader sig ikke slå ud af, at det, man gjorde for 20 år siden, ikke virker længere. Tværtimod ser de en verden fuld af muligheder. Der har i de seneste mange år været mange overgangsfaser inden for musikken, der har affødt en pessimisme, men lige nu ser jeg en optimisme spire frem igen,« siger Johannes Dybkjær Andersson.

Han er kreativ direktør i bureauet Volume, som netop arbejder som uafhængigt bindeled mellem virksomheder og musikere. Målet er at skabe værdi for såvel kunstnerne og deres samarbejdspartnere, så det ikke blot handler om at levere noget musik til en reklamekampagne, men er en del af en større strategi, der gerne skulle tilføre varemærke og band en ekstra dimension.

Volume har blot eksisteret i et år, men har på rekordtid fundet fodfæste og samarbejder i dag med en lang række brands som Telia, Hi-Fi Klubben, Det Kongelige Teater, Dansk Supermarked og massevis af danske bands som Nabiha, Turboweekend og The Floor Is made of Lava.

»Vi er på ingen måde ude på at overtage musikselskabernes rolle og arbejde. Vi arbejder i stedet sammen med de fleste danske pladeselskaber omkring de processer, hvor der er mulighed for at gøre det bedre midt imellem to verdener, som gerne vil hinanden, men som ofte har udfordringer,« siger Johannes Dybkjær Andersson.

Nye platforme mellem mode og musik

Et andet sted i København sidder Jenni Jet. For ti år siden arbejdede hun for tøjmærket Levi’s i Skandinavien, men har i de senere år drevet sin egen publicist- og PR-virksomhed i krydsfeltet mellem mode og musik. Og hun er ikke et øjeblik i tvivl om, at vi i fremtiden kommer til at se mange flere af denne slags aftaler, hvor kunstnere og kommercielle virksomheder uden for musikbranchen indleder formaliserede samarbejder.

»Sagen er jo, at især modebranchen fuldstændig har løbet musikbranchen over ende og kan tilbyde musikerne en lang række ting, som pladeselskaberne slet ikke er gearet til i dag. For det første har modebranchen en helt anden indgang til medierne. De sender ikke bare en plade til aviserne og venter på, at den bliver anmeldt, eller at nogen ringer for et interview. De går aktivt ind i profileringen,« siger Jenni Jet og fortsætter:

»For det andet kan de via de sociale medier og digitale platforme nå meget langt ud med kunstnernes musik. Tag eksempelvis et modebrand som Fred Perry. Deres hjemmeside »Fred Perry Subculture« har fem millioner besøgende om måneden og har i øvrigt fået en pris for bedste musiksite på nettet. Hvorfor skulle et band ikke indgå et samarbejde med dem i stedet for et pladeselskab?,« siger Jenni Jet, der i dag blandt andet arbejder med bands som Sort Sol, The Raveonettes og Asteroids Galaxy Tour.

Sidstnævnte er et af de bands, der har valgt at indgå en aftale med en såkaldt business investor i stedet for et pladeselskab. Investoren BMG Rights skabte en forbindelse til Apple og Heineken. Pludselig blev Asteroids Galaxy Tours nummer »Around the Bend« således brugt til lancering af Apples iPod Touch, mens nummeret »The Golden Age« blev brugt af Heineken i forbindelse med deres engagement i Champions League og blev spillet under selve finalen.

Et valg som ikke blot har givet bandet en pose penge til et nyt album, men også har været med til at eksponere bandet internationalt på en måde, som et pladeselskab ikke har kunnet løfte.

Brancheorganisation er positiv

Hos brancheorganisationen IFPI, der varetager musikselskabernes interesser, ser man det kun som et positivt tegn, at aktørerne i kulturlivet i stadig stigende grad rækker ud mod resten af samfundet.

»Musikbranchen er på vej ind i en ny virkelighed. Det er ikke længere et mål i sig selv at få en pladekontrakt. Det handler langt mere om at omgive sig med mennesker, der har de rette kompetencer til at hjælpe din musikalske karriere på vej. Og her spiller musikselskaberne altså stadig en afgørende rolle for de fleste artister,« siger kommunikationschef hos IFPI Lasse Lindholm.

Og hos Volume mener Johannes Dybkjær Andersson dog heller ikke, at de mange nye muligheder for at komme ud med sin musik nødvendigvis betyder, at man som kunstner bare skal droppe de mere traditionelle plade- og musikselskaber.

»Musikselskaber er jo langt hen ad vejen produktudviklere og indholdsleverandører, og den rolle og knowhow de har omkring timing, prissætning og analyser, tror jeg er mere relevant, end det ser ud udadtil. Så der er ikke tale om et enten/eller. Det åbner i virkeligheden bare for flere muligheder, hvor du som kunstner kan finde de udtryksformer, som giver mening i forhold til dine fans og dine ambitioner.For mig at se er det det, der sker. Der er i dag flere muligheder, og der er flere spillere, som ser dem og bruger dem. Både blandt kunstnere, brands og musikselskaber.«

Og der kan da også være negative sider ved at gå uden om de traditionelle musikselskaber for i stedet udelukkende at søge samarbejdspartnere i andre brancher, siger Jenni Jet:

»Der kan være tilfælde, hvor der er større troløshed. I modebranchen er der en tendens til hele tiden at ville have det nye og hotte navn og et band, der måske kan være smart det ene år, kan pludselig være ude i kulden året efter. På den måde er der ikke en tradition for at bygge et band op på samme måde som hos pladeselskaberne,« siger hun.