Musikbranchen skruer bissen på overfor YouTube

Den danske musikbranche oplever for fjerde år i træk vækst. Men det Google-ejede YouTubes manglende bidrag til økonomien er fortsat et problem, mener musikselskabernes brancheorganisation.

Foto: ZOLTAN BALOGH. Lukas Graham var en af de danske musikgrupper, der i 2016 var med til at trække flere musiklyttere over på streamingtjenesterne.
Læs mere
Fold sammen

Det går godt for den danske musikbranche. I 2016 omsatte de danske musikselskaber for sammenlagt 494 millioner kroner på salget af musik – en stigning på 9 pct. i forhold til det foregående år.

Det fremgår af seneste årsrapport fra musikselskabernes brancheorganisation, IFPI.

Det er fjerde år i træk, at musikselskaberne oplever vækst, og den positive udvikling skyldes først og fremmest, at flere og flere danske musiklyttere er begyndt at bruge streamingtjenester som Spotify, Apple Music og YouSee Play. Indtægterne fra streaming udgjorde i 2016 lige knap 80 pct. af det samlede marked og kompenserer så rigeligt for den fortsat dramatiske faldende omsætning på salget af CDer, der i 2016 faldt med knap 50 pct. og nu blot udgør 6,3 pct. af den samlede omsætning.

De flotte tal får dog ikke champagnepropperne til at springe på IFPIs kontor i København. I stedet for at fejre væksten benytter brancheorganisationen offentliggørelsen af de nye tal til igen at gå i kødet på den Google-ejede video-streaming-platform YouTube.

IFPI-rapporten viser nemlig, at YouTube i 2016 kun bidragede med 11 millioner kr. svarende til 2,8 pct. af de danske musikselskabers samlede streaming-indtægter. Til sammenligning udbetalte tjenester som Spotify, YouSee Play og Apple Music 381 millioner kroner til musikselskaberne i 2016. Og det på trods af, at 59 pct. af de musik-streamende danskere ifølge tal fra IFPI angiver, at de streamer musik via YouTube.

Musikbranchen har i de senere år gjort fælles front for at få Google til at indgå fulde licensaftaler for brugen af musik på YouTube. Den relativt lave udbetaling skyldes, at Google pt. dækker sig ind under såkaldte »safe harbour«-bestemmelser i den eksisterende lovgivning, der fritager passive digitale platforme for at skulle stå til ansvar for, hvad deres brugere uploader til sitet.

»YouTube er i sig selv en fantastisk platform. Det eneste, der ikke er fantastisk, er, at de ikke betaler ordentligt for musikken. Og dermed skaffer sig en konkurrencefordel i forhold til andre tjenester. Problemet er, at de helt horribelt kan gemme sig bag en forældet og uklar lovgivning, der ikke er tiltænkt dem,« siger Lasse Lindholm, der er kommunika-tionschef i IFPI Danmark.

Det kan dog snart være slut. EU er nemlig for tiden igang med at behandle en ny digital ophavsretslov, der blandt andet kommer til at afgøre, om YouTube lovmæssigt skal betragtes som en aktiv udbyder af musik på lige fod med andre streaming- tjenester eller blot som nu en passiv platform for bruger- genereret videoindhold.

En af de organisationer, der følger nøje med i lovarbejdet, er Koda, der varetager danske komponisters rettigheder. Her udtaler direktør Anders Lassen, at man har fuldstændig samme udfordringer som musikselskaberne:

»At få tjenester som YouTube, og de andre tjenester, der gemmer sig bag »safe harbour«-bestemmelserne, til forhandlingsbordet er en umulig opgave, hvis vi ikke får lovgivningen ændret. Der hviler derfor et tungt ansvar på politikerne herhjemme og i EU for at sikre, at der kommer ens og rimelige regler for brug af musik og andet kreativt indhold på internettet.«

Google holder omvendt fast i, at YouTube ikke skal ses som en musikstreamingtjeneste på lige fod med for eksempel Spotify, men at man det til trods er glad for at bidrage økonomisk til musikbranchen. I et skriftlig svar til Berlingske skriver Google:

»YouTube arbejder sammen med musik-industrien om at sikre flere penge til kunstnere, pladeselskaber og musikudgivere. I de seneste 12 måneder har YouTube udbetalt mere end 1 milliard dollars alene fra annoncer, og beløbet vokser år for år på grund af de licensaftaler, vi har med langt størstedelen af pladeselskaberne og musikudgiverne. You-Tube er en betydningsfuld og voksende indtægtskilde for industrien, på trods af at det ikke er en musiktjeneste.«

Hos IFPI medgiver Lasse Lindholm, at mange musikselskaber faktisk har indgået licensaftaler med YouTube.

»Men aftalerne er ofte elendige, hvilket også afspejler sig i de tal, vi offentliggør. Grunden til, at de er så elendige, er, at man har forhandlet med en pistol for panden. Da man i musikbranchen for seks-syv år siden besluttede sig for aktivt at understøtte den digitale udvikling, så gjorde man det ved at indgå aftaler med alt, hvad der var af digitale initiativer. Problemet er, at de aftaler var meget svære at indgå, fordi YouTube, uanset om man indgik aftalen eller ej, ville have musikken på deres tjeneste,« siger Lasse Lindholm.

Anders Lassen fra Koda kalder sig »forsigtigt positiv« i forhold til det udformningen af den nye EU-lovgivning. Men tilføjer:

»Der er ingen tvivl om, at teknologi-giganterne i øjeblikket gør alt, hvad de kan for at få fjernet den del af forslaget, der vil tvinge dem til at forhandle med rettighedshaverne. Jeg håber, at politikerne kan stå imod de magtfulde lobbyisters pres og få skabt lige vilkår for alle tjenester i den digitale verden.«