Musik 2007: Et år med få højdepunkter

Årets bedste plader emmer af stor kunst og vilje til at eksperimentere. Men i øvrigt var pladeåret 2007 det dårligste i umindelige tider.

Foto: Michael Dalder

Kigger man ned over de hosstående lister med årets bedste danske og udenlandske plader, ligner det musikalske år 2007 et langt og frodigt succesridt. Plader i allehånde genrer kreeret af både kvinder og mænd på lige dele talent, visioner og forløst i fantastiske værker.

Men skinnet bedrager. For bag årets desværre alt for åbenlyse højdespringere var kvalitetsudbuddet mildt sagt pauvert. Og det gælder for såvel det danske som det udenlandske repertoire. Både indenlands og udenlands har 2007 været det svageste år i kina-mands minde.

Det er således ikke muligt at finde bare 20 gode danske plader fra 2007. En af årsagerne kan naturligvis tilskrives, at hverken de største og eller de kunstnerisk set mest træfsikre navne – heriblandt alt og alle fra Kashmir over Mew til Mikael Simpson – har udgivet plader i år. En mere rammende forklaring er dog den, at endog rigtig mange navne har begået mellemvarer, hvorpå den interne kvalitetskontrol er stoppet godt halvvejs igennem sangskrivningsprocessen.

Den forklaring kan uden videre overføres til den udenlandske scene med Bruce Spring-steen som det bedste eksempel og det gendannede Eagles og 50 Cent som de værste.

Og når nu vi er ved hiphoppen og den hærdebrede 50er, så har det næsten været skammeligt, hvordan genren i 25-året for den legendariske hiphop-film »Wild Style« (som portrætterede den spirende scene i South Bronx, der sidenhen har udviklet sig til en af de mest populære musikgenrer og progressive kulturelle scener) har leveret det ene uambitiøse og selvforherligende styk skrammel efter det andet. Derfor blev 2007 ikke det år, hvor hiphoppen endegyldigt spillede sig ind på lige fod med rocken.

Guderne skal vide, at der var plads i et år, hvor rockens ikoner tog sig en pause og overlod scenen til mindre navne. Som heldigvis viste sig at være opgaven voksen med Wilco, Arcade Fire og The National som smukke pejlemærker. Af de helt store navne leverede kun engelske Radiohead varen med deres »In Rainbows«, som ydermere tiltrak sig opmærksomhed, idet Oxfordkvartetten helt uden om pladeselskaber udsendte skiven via internettet og overlod det til interesserede om, og i givet fald hvor meget, de ville betale for de nye toner. Først her til januar bliver skiven tilgængelig i butikkerne på CD.