Museer lokker flere unge indenfor

De danske museer har øget fokusset på de unge, mens de stadig går i skole. Det får besøgstallet til at stige. Kulturminister Marianne Jelved jubler over, at Danmark har knækket koden i at lokke fremtidens kulturforbrugere ind på museerne.

Statens Museum for Kunst har lokket endnu flere unge ind på museet, efter de er begyndt at afholde fredagsbar med musik og kunst. Her optræder Kristian Jørgensen Kvartet på museet i 4. juni 2009 som en del af Copnhagen Jazz Festival. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bothager

Det behøver ikke alt sammen være mudderet musikfestivaler og syret installationskunst i en hengemt baggård, når unge skal stille deres kulturelle behov. Flere unge i alderen 15-30 år smutter nemlig inden for hos landets museer.

I 2009 udgjorde de unge 12 procent af de besøgende, mens tallet i dag er steget til 16 procent. Det viser den årlige brugerundersøgelse, som er lavet i samarbejde med de danske museerne. Succesen er ifølge kulturministeriet et resultat af en flerårig strategisk indsats for at få bedre fat i de unge.

»Jeg er stolt af, at vi i Danmark har knækket koden for, hvordan vi får unge til at bruge vores museer og udstillingssteder. Museerne er centrale i vores sociale og kulturelle udvikling, og de unge er kort og godt fremtidens kulturforbrugere. Derfor er det afgørende, at der er et tæt brugerforhold mellem museerne og vores unge,« udtaler kulturminister Marianne Jelved i en pressemeddelelse.

Kulturministeriet har med deres såkaldte Formidlingsplan fra 2007, der sætter fokus på lige adgang til kultur for alle borgere i Danmark, haft fokus på inddragelse af unge på de danske museer.

Det er blandt andet sket gennem udviklingspuljer, som museerne kan søge til projekter, der netop prioriterer unge i alderen 15-30 år.

Samarbejder med skolerne

Lige siden er det på landsplan blevet til godt 200 projekter, hvor en stor del er gennemført i samarbejde mellem museerne og grundskolens ældste klasser og ungdomsuddannelserne.

Flere museer har for eksempel oprettet interaktive hjemmesider, hvor lærere og museer sammen kan udvikle fagligt relevante museumsoplevelser og undervisning, der kan gøre det lettere for unge at indtage museerne enorme informationsmængder.

Industrimuseet i Horsens har blandt andet gjort det muligt for skolerne at downloade undervisningsmateriale og forløb, hvorefter eleverne selv kan finde løsninger på opgaverne. Projektet har lige nu mere end 50 skoler og museer tilknyttet.

På Statens Museum for Kunst satser man mere på musikken med arrangementerne SMK Fridays. Her udvider museet fredag aften åbningstiden og inviterer til mere uformelle kunstoplevelser med fredagsbar og kunstner-DJs.