MØ kæmper med rollen som voksen i en verden med dystre udsigter

Anmeldelse: Den danske popstjerne MØ er flyttet til Hollywood og er tilbage med »Forever Neverland« – et album, der er spækket med sange, der lyder som potentielle singler.

Sangerinden Mø - Karen Marie Aagaard Ørsted Andersen - er aktuel med sit andet album. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

MØ har fundet virkelighedens svar på Ønskeøen, stedet, hvor man kan være ung for evigt. Hollywood, hvor filmstjerner betaler i dyre domme for at stoppe aldringsprocessen. Det siger næsten sig selv, at Hollywood og Californien danner ramme om den danske sangerindes andet album, »Forever Neverland«. Efter stor succes, blandt andet som medvirkende på et af de mest streamede numre i 2015, »Lean On« med Major Lazer, er MØ blevet en international popstjerne, og de holder gerne til i Hollywood.

Allerede i introen nikker MØ til sin succes, når hun synger »Pour me all the wine and let me picture that I made it / This is what a universal fairy tale is made of«. Men MØ synger linjerne over en melankolsk, regn-sjasket guitar. Skulle LA ikke være solskin, palmer og Cadillacs med kalecherne nede?

Hollywood er intet helle

På »Forever Neverland« kæmper den 30-årige Karen Marie Ørsted med ideen om at blive voksen i en verden, der til tider synes at have temmeligt dystre udsigter. Diverse eksperter efterlyser robuste børn og unge, mens den seneste FN-klimarapport forudsiger fødevaremangel og uddøen af havenes koralrev allerede i 2040. Ikke så underligt at benægtelse er et gennemgående handlemønster på albummet.

MØ er flyttet til Hollywood, men blå himmel og palmer kan ikke fordrive en underliggende uro i en verden i krise. Fold sammen
Læs mere

Selv i Hollywood trænger dødbringende skovbrande og jordskælv sig på. »Light’s in the sky / Am I gonna die / Am I gonna be alright?« spørger MØ på bangeren »Way Down«. Svaret udebliver, men MØ ved, hvad hun vil lave i mellemtiden: »I just wanna get fucked up with my baby.« Omkvædets smukke fløjte-refrain, der lyder som et kald fra en svindende regnskov, får næsten en til at glemme linjen fra første vers: »I keep putting coal on the fire.«

»Det er spændende at høre MØ bevæge sig lidt væk fra pop, house og hiphop.«


Billedet af det fandenivoldske, Bonnie & Clyde-inspirerede par, der skider på alt undtagen hinanden, går igen på »Beautiful Wreck«. Nummeret gentager dog den tropical-house-lyd, der også karakteriserede »Lean On«.

Nostalgi og sårbarhed

Det er mere rørende at høre Ørsted synge om den første forelskelse på »Nostalgia«. Om at snuppe morens mobiltelefon for at sende beskeder til en sød dreng og stjæle farens sprut. Eller om at have hjemve og lyst til at ringe til mor på »West Hollywood«.

»Mercy« lyder som en kompagnon til Rihannas »Stay«, en klaverballade, hvor sangerinden indtrængende trygler om tilgivelse for sin egoisme over himmelstræbende kor og blues-inspireret guitar. Det er spændende at høre MØ bevæge sig lidt væk fra pop, house og hiphop.

Ligesom sin forgænger, »No Mythologies To Follow«, er MØs nye album spækket med sange, der lyder som potentielle singler. Hollywood kommer nok ikke til at give slip på hende lige foreløbigt.


»Forever Neverland«
Sony Music Danmark