Mobiltelefonerne kogte under Roskilde Festival

Da 130.000 mennesker gæstede Roskilde Festival i sidste uge, var det ikke kun med en øl i hånden. Også mobiltelefonen var en hyppig ledsager, viser tal for forbrug under årets festival.

Vennerne Leidulf, Thurein og Daniel fra Norge var gæster på årets Roskilde Festival. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Du står og nyder en koncert med dine venner, og i din hånd har du en kold øl. Alt er bare, som det skal være.

Alligevel finder mobiltelefonen frem til din hånd, for sådan et perfekt øjeblik skal naturligvis deles med dine følgere på de sociale medier.

At man under en koncert på Roskilde Festival typisk ser lige så mange mobiltelefoner i vejret som hænder, er der ikke noget nyt i. Men nye tal viser, at mobiltelefonerne bruges mere, end man måske lige skulle tro.

Tal fra teleselskabet 3 Danmark viser, at 74 procent af de danske festivalgæster på årets Roskilde Festival delte billeder fra deres mobiltelefoner. Årsagen til billeddelingerne kan man kunne gætte på, men det er jo vigtigt, at man husker at vise vennerne, at man er på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

30 procent mere end sidste år

Når så mange mennesker fyrer den af på smartphonen, så bliver der brugt data. Faktisk blev der brugt 51,5 TB data, hvilket svarer til, at hver gæst har sendt eller modtaget 157 billeder. Men da der naturligvis også er sendt og modtaget en del video, for ikke at tale om alt andet dataforbrug, er dette tal selvfølgelig blot til sammenligning.

En af gæsterne, der tog sig tid til at dele et øjeblik med resten af verden, var Mathilde Sofie:

Den store mængde data er 30 procent mere end under sidste års festival, og det kan man mærke hos 3 Danmark.

»Dataforbruget på Roskilde Festival buldrer derud af år for år. Det mærker vi virkelig, når ca. 40.000 af vores kunder samles på et sted og skal forevige deres yndlingskoncert eller deres bedste øjeblik med vennerne. Tendensen går mod, at man ikke kun bruger foto til at dokumentere, men også deler video på diverse sociale medier, og det er noget, der trækker en del data og dermed presser vores netværk,” siger Stefan Ring Støhrman, der er netværksansvarlig for Roskilde Festival hos 3.

Men et presset netværk fik ikke Roskilde-gæsterne til at ligge mobiltelefonen i lommen - for tales i telefon, det skulle der. I timen op til onsdagens helt store hovednavn, canadiske The Weeknd, blev der foretaget 25.514 opkald.

I timen efter samme koncert blev der sendt 28.389 beskeder. Så der var nok en del gæster, der forsøgte at blive forenet med vennerne både før og efter den velbesøgte koncert, der, ikke overraskende, fyldte pladsen foran Orange Scene.

Tallene før og efter The Weeknd-koncerten er i øvrigt rekorder for Roskilde Festival 2017, og de bygger på oplysninger fra teleselskabet 3.

Se, hvor fedt jeg har det

En brugerundersøgelse foretaget af analysebureauet Wilke for 3 Danmark viser, at 37 procent af brugerne uploader billeder til sociale medier for at vise venner, som ikke er på festival, hvor fedt de har det. Til sammenligning er det kun 8 procent, der gør det for at fortælle deres forældre, at de har det godt.

Der var altså gang i mobiltelefonerne på Roskilde Festival, hvilket måske forklarer de lange køer til ladestationerne, vi observerede, da vi i sidste uge dækkede festivalen. For den flittige brug af mobiltelefonerne kræver strøm.

Man kan i øvrigt glæde sig over, at dataforbruget ikke er foregået i udlandet, da det i så fald havde kostet brugerne temmelig dyrt. Samtidig har det bidraget til, at vi hver dag har kunnet dele nogle af billederne og videoerne i vores »Roskildeposten« onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag– så tak for det.