Mit København - FOS

Er Osloo Bar en flydende kulturcafé eller et sindigt udtænkt stykke social design født i kunstneren FOS’s kringlede hjerne? Svaret skal nok findes et sted midt imellem og kan opleves resten af august ved Dansk Arkitektur Center.

Foto: FOS alias Thomas Poulsen foran Osloo Bar, der ligger til kaj foran Dansk Arkitektur Center. Foto: Mads Nissen

Hvad er Osloo Bar?
»Oslo var for ti år siden en pavillon på Israels plads, der gik ud på at bidrage med nogle mere uformelle rum, fordi at det er i det offentlige rum at demokratiske og sociale sammenhængskræfter dyrkes og skabes. Mens det første Oslo-projekt havde en undertekst, der hed »one social layer for differences« og handlede om at henvende sig til forskellige sociale lag for at skabe et nyt, handler dette projekt mere om at underøge en specifik del af det offentlige rum, nemlig sproget.«

Men er det ikke bare en bar?
»Ja. Folk vil nok bare spørge, hvorfor jeg har lavet en bar for hvide heteroseksuelle. Men det her indeholder nogle meget mere orkestrerede special effects. Kunst kan jo skabe en model for, hvordan man diskuterer i det offentlige rum, og baren er den første dør.«  

Hvad kan man opleve på Osloo Bar?
»Ud over et kombineret program af specefikke emner og musik, er der en række taler, det kan være journalister eller kunstnere eller andre, der ytrer sig i offentligheden. Deres tale starter alle med sætningen »Når alle taler, hvem lytter så?«, som er en taget fra et stykke, østrigeren Karl Krauss skrev i 1922. Og alle disse arrangementer kan efterfølgende streames på den tilknyttede online radiostation, der hedder Grottanova.dk. Vi har haft Carsten Fidelius, Jens Blendstrup og Bjørn Nørgaard til at tale. I dag kommer fire politikere, som forholder sig til, hvorledes de vil præge det offentlige rum.«

Men hvorfor er det her et kunstprojekt?
»Man bruger kunsten som en ramme til at kunne tale om tingene på en anden måde, end man kan i en foredragssal eller på et bibliotek. Først og fremmest er Osloo en bar, dernæst en pavillion og til sidst er det et offentligt rum. Hvis man sidder på et bibliotek og hører et foredrag, skal man kunne abstrahere fra ideen om, at man sidder på et bibliotek. På Osloo er Jens Blendstrup et del-element i værket, som sammen med de andre delelemneter skaber en situation, man kan kalde »beskuer-Jens-Osloo.«

Hvad handler dit projekt om?
»Der er et vist element af social indignation og kritik af den meget konservative bølge, jeg ser i samfundet. Men det er ikke et opråb, men snarere et oplæg. Et ekempel er de bløde værdier over for de hårde, kommercielle værdier. Man taler på den ene side om en aktiv havn, som alle skal kunne bruge, og på den anden side skærper man reglerne for bådtrafikken og privatiserer kajerne, og på den måde hævder man tanken om ejendomsretten som udelukkende vil føre til private behov. Og så handler det pludselig om, at vi ikke vil forstyrres, at vi ikke vil have noget gult eller vådt eller noget andet. Jeg bliver sur, når jeg ser sådan et »Carpark«-skilt, fordi det er en måde at tage noget som er vores alle og give til nogle andre. Først var der en en skov, så var der en mark, og nu bliver alting opodelt i matrikelnumre, en salami-epedemi.«

Hvordan ser du den devaluering af det offentlige rum?
»Når jeg for eksempel ser de store skilte for Jeudan (som udlejer og investerer i ejendomme, red.), så tænker jeg på »jude« og ser jeg de tomme huse og sloganet »ordentlighed forpligter« tænker jeg på »arbeit macht frei«. Det er højkonjukturen og den offentlige konservatisme der taler til dem, som har aktier i firmaet og ikke til dem, som skal flytte ind.«

Hvad mangler København?
»Jeg tror, at det er på det administrative nivaeu, at ideerne vokser og dør, og her man finder ud af, hvad der er muligt, og hvad der ikke er. Når man ringer til kommunen, siger de nej, så de ikke får problemer, men hvis de siger ja, får de også problemer. Mange instanser i København er meget konservative. Man burde kigge indad og se på, hvordan man gør det administrative mere fleksibelt over for ting, der ikke lige er et parkeringshus eller en offentlig vej. Man burde dyrke de progressive og interessante mijøer lidt mere. Det er skide irriterende, at det altid er i Malmø der sker spændende ting.«

Hvad kunne være bedre i København?
»Jeg kan ønske mig alt muligt dejligt på gadeplan, men det handler mere om, at øverste etage, altså Borgerrepræsentationen, har lysten og viljen til at gøre noget. Man skal forsøge at holde på sine ting og ikke privatisere alting. Det kan lyde konservativt men det er vigtigt. Hvis København ejer vandet og havnen, så er det vores allesammens havn. En storby er et kæmpe offentligt rum, og derfor er det farligt, hvis man privatiserer for meget.«

Hvilke steder i København synes du om?
»Siden 2006 har jeg arbejdet sammen med Mændenes Hjem på Vesterbro om at redesigne og gentænke stedet. Dengang var det et stort chok og hårdt at stifte bekendtskab med det miljø. Beboerne der er et symptom på det, samfundet udstøder, og det siger mere om os end om dem. I de seneste fem-seks år der er gået, er presset derinde steget, og det er som at gå rundt i et åbent sår. De ligger oven på hinanden og fikser. Men alle vil jo gerne have en pæn facade uden kanyler, men det gør bare at alle narkomanerne står på gaden og æder hinanden.«

Men hvis man nu bare gerne vil vide, hvor du kan lide at drikke kaffe?
»Jeg prøver at ramme det, der ligger imellem fødselsdagsbollerne og kakaoen, for jeg mener, der er for meget fokus på at konkretisere og fornuftiggøre. Politikens læsere vil gerne vide, hvordan man renser havemøbler og Berlingskes vil gerne have et vintip....he he.«

Hvad ville du vise en turist?
»Tuborgflasken, Grundtvigs Kirke, Kildekovshallen og Dronningegården, så ender alting jo på Christiania. Det er en tur gennem vores historie, arkikektur og folkesindet - i hvert faldt som vi forestiller os det. Det store spørgsmål er så, hvor jeg skal tage dem hen for at vise dem fremtiden, for Osloo Bar lukker jo den 28. august.«

Hvad: Osloo Bar
Hvor: Ved Dansk Arkitektur Center, Strandgade 27 B, Kbh. K
Hvornår: Til lør. 28. august
Hvordan: Se programmet på Osloo.dk

 

  • FOS
  • Thomas Poulsen
  • Født 1970
  • Uddannet fra Kunstakademiet i 1999
  • Har nærmest opfundet sin egen kunstgenre kaldet Social Design
  • Har sammen med kollegaen Kenneth Balfelt redesignet Mændenes Hjem på Vesterbro
  • Modtog Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat i 2006 og Carl Nielsens & Anne Maries billehuggerlegat i 2010

Læs flere københavnerpersonligheders syn på hovedstaden