Mini-Louvre i de Arabiske Emirater

Franske museumsinspektører raser over Louvres griske udlejning af stor kunst.

PARIS: »Museer er ikke til salg.«

En stribe fremtrædende franske museumsinspektører og kuratorer er faret i blækhuset efter at landets største og mest kendte museum, Louvre, har påbegyndt storstilede projekter med at låne kendte værker ud for klingende mønt. Som led i »Louvre-Atlanta«, et tre år langt samarbejde med High Museum of Art in Atlanta, skal værker af kunstnere som Raphaël og Poussin således udlånes mellem tre måneder og et år til den amerikanske millionby Atlanta formedelst 97 millioner kroner.

»Selvfølgelig skal man udlåne kunstværker, hvis deres tilstand tillader det og hvis deres sikkerhed er garanteret, men gratis og indenfor rammerne af arrangementer, der giver et bidrag til viden om kunsten og dens historie,« står der i en protestskrivelse, som op mod 2.000 franskmænd, herunder en lang række spidser fra kunstverdenen, har skrevet under på.

Og de tilføjer, at »det værste endnu mangler«.

Der er nemlig planer om i 2012 at opføre et bygge et mini-Louvre i Abu Dhabi, hovedstaden i De Forenede Arabiske Emirater, der som modstanderne af projektet påpeger kun har 700.000 indbyggere. Derimod har emiraterne en stor pengekasse og skal ifølge den franske presse således være villige til at lægge 3,7 milliarder kroner for i en årrække at låne ikke kun Louvres værker, men også museets hæderkronede navn.

»Dette land, der knap har 700.000 indbyggere, har til hensigt på et turist- og badested at opføre fire museer som trækplaster, heraf et »fransk« med navnetrækket »Louvre«, men tvinger vore store museer til langvarige lån, som de ansvarlige ikke har et ord at skulle have sagt om,« skriver de vrede museumsinspektører, der endda har fået støtte fra udenlandske kolleger i Milano og Los Angeles. »Er det ikke at sælge sin sjæl?«

De vrede kunstfolk har nu opfordret regeringen til ikke at skrive under på aftalen, der officielt er et »kulturelt samarbejde fra stat til stat«.

På Louvre forsikrer direktør Henri Loyrette dog i et interview med Le Monde, at »pengene er vigtige, men ikke drivkraften bag vore aktiviteter i udlandet«. Og han tilføjer, at Louvre kun har mulighed for permanent at udstille 35.000 af de 380.000 værker, museet råder over. Og at Louvre låner omkring 1.500 udefra hvert år.

»Hvis vi hos os vil organisere midlertidige udstillinger så som den, der for nylig blev viet til Ingres, hvor alle de store udenlandske museer generøst låner os deres mesterværker, bliver vi nødt til at være generøse til gengæld,« siger Loyrette.

Også det store parisiske museum for moderne kunst, Centre Pompidou, overvejer at bygge en udenlandsk filial, det bliver i så fald i det boomende Shanghai.