»Min krop er jo lavet til dette her – at danse«

Man bliver nødt til at have styr på alt det tekniske, før man kan blive fri i sin dans, siger Astrid Elbo, der i en alder af 25 år er en af ballettens nye stjerner. Hun har fået anmelderroser for sin hovedrolle i »Bonnie & Clyde« og kan desuden opleves i balletten om Karen Blixen.

Balletdanser og skuespiller Astrid Elbo. Hun spiller Bonnie i den anmelderroste "Bonnie og Clyde" på Betty Nansen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl

Astrid Elbo startede til ballet, fordi hendes søster gik til det. Men den første gang, hun var med til en ballettime som treårig, blev det alligevel for overvældende.

Hun styrtede grædende ud.

Da hun blev seks år, var hun til optagelses på Den Kongelige Balletskole og kom ind.
»Jeg har altid vidst, at jeg skulle performe. Jeg var sådan et barn, der bare altid ville danse,« siger Elbo, der er vokset med to forældre, der er klassiske musikere.

Selv om hendes forældre forklarede, hvor hårdt et balletliv kan være, så holdt hun fast: Hun ville være balletdanser. Så allerede fra barnsben stod hun op klokken seks og tog S-toget ind til København hver morgen.

Astrid Elbo, balletdanser

»Jeg ser jo ud, som jeg gør. Jeg har et større vingefang på scenen. «


»Man kan ikke det her, hvis ikke man er fuldstændig indstillet på, hvad det kræver. Man skal ikke kunne lade være. Det er sindssygt hårdt arbejde. Men samtidig er jeg jo vokset op i en magisk drømmeverden side om side med alle mine forbilleder. Jeg kunne ikke forestille mig at lave andet.«

I dag er Astrid Elbo en af ballettens største nye stjerner, som har modtaget et hav af priser og legater.

Hvordan bliver man en dygtig danser?
»Det tror jeg, man gør ved at forstå, at man skal have styr på teknikken og blive så dygtig, at man bliver fuldstændig fri i sin dans. Jeg kan ikke huske, at jeg som barn stillede spørgsmålstegn ved, hvorfor jeg gjorde det. Jeg kan bare ikke lade være med at danse. Og jeg elsker det nørdede i det, som f.eks. at hvis jeg gør sådan med hånden, så virker det på den måde,« siger Astrid Elbo og ruller armen ud i en langsom, elegant bevægelse, som kun balletdansere kan gøre det.

Signe Fabricius, koreograf om Astrid Elbo

»Først og fremmest er Astrid kunstner: Med den helt særlige kombination af et åbent, nysgerrigt sind og en udstråling på scenen, der suger publikums opmærksomhed til sig.«


Hvad ville du gerne, da du gik på balletskolen?
»Jeg er solist, som er mellemtrinnet, inden man bliver solodanser. Jeg har altid gerne villet være solodanser, fordi det giver nogle spændende roller. Og man får lov til at fortælle nogle fede historier. Men jeg er meget høj og nok den højeste ballerina, der er herhjemme, så jeg har altid vidst, at der var nogle roller, jeg ikke kunne få.

Det har betydet, at der var nogle småpigeroller, jeg ikke fik, fordi jeg så ældre ud. Men jeg har aldrig set det som en begrænsning. Min balletmester siger, at så er der mere at se på. Jeg ser jo ud, som jeg gør. Jeg har et større vingefang på scenen. Men hvis du er høj, så kan du enten stå bagerst eller være så god, at du er forrest.«

Balletdanser og skuespiller Astrid Elbo. Hun spiller Bonnie i den anmelderroste "Bonnie og Clyde" på Betty Nansen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl.

Hvordan har det været at skifte fra ballet til skuespil?
»Dans er jo kommunikation, så du er nødt til at blive den bedste, du kan, for at folk forstår, hvad du gerne vil sige. Mine bevægelser er mine ord. Min krop er jo lavet til dette her – at danse. Og derfor var det ikke så svært for mig at begynde at spille skuespil, fordi det bare er en forlængelse af det, jeg kan som danser.

Bonnie er ikke en klassisk ballerina-rolle, hun er en bad girl, og det er sindssygt fedt at få lov til at spille. Sådan nogle roller findes ikke i balletten, så det har været en anden tilgang til dans. Vi har forsøgt at skabe en kærligheds pas de deux, der passer til mig.«

Hvad inspirerer dig?
»Jeg ser ret meget scenekunst, og det giver mig liv. Det er det, der inspirerer mig - at se hvordan andre fortolker klassikerne. Men også at arbejde sammen med folk som f.eks. Elisa Kragerup og Signe Fabricius. Jeg føler jo, at jeg er helt utrolig heldig at kunne lave det her, fordi jeg arbejder sammen med dygtige mennesker hver dag. Og jeg håber da, at jeg giver folk oplevelser, som de kan spejle sig i.«

Aktuel i »Bonnie & Clyde« på Betty Nansen Teatret og balletten »Blixen« på Det Kongelige Teater .