
Hvorfor valgte I villaen her?
»Oprindeligt er vi fra Frederikshavn og boede i en årrække på Østerbro. Da vi planlagde at få børn, ville vi gerne ud i det grønne med en have. Fordi vi ikke arbejder i København, havde vi ingen præferencer, men kunne flytte lidt længere væk. Og det har vi ikke fortrudt.
Vi blev forelskede både i hus og i beliggenhed med skov i baghaven og hav 100 meter forude. Naturen er vigtig for os, og det er også bekvemt med bymiljø og noget livlighed i nærheden.
At vi valgte en bolig et godt stykke uden for København, skete ikke for at spare penge. Sted og hus var det vigtigste.«
Hvilken slags hus mødte jer?
»Villaen stod på det tidspunkt tom, men har selvfølgelig været beboet af mange gennem de næsten 120 år. Bygningen har en gang været opdelt i to lejligheder.
Senest var stedet beboet af en kunstner, som flyttede tilbage til sit barndomshjem. Vi kunne godt være flyttet direkte ind uden at ændre på noget. Men vi er perfektionister og var ikke tilfredse med kvaliteten i det håndværk, der var udført. Vi søgte den bedste kvalitet af materialer, udførelse og finish.

Siden købet har vi været igennem alle hjørner og kroge. Min mand har fri flere sammenhængende dage fra sit arbejde i Norge og har lavet det meste. Han er uddannet maskinmester og kan de fleste håndværk. Så han har blandt andet lagt egetræsgulvene virkelig smukt.«
Hvilke råd har du om renovering?
»Hvis man samtidig bor med mindre børn i den bolig, man vil renovere, bør man ikke gå i gang med det hele på én gang. Så bliver det for surt og uoverskueligt. Tag gulve, badeværelser, køkken m.m. som ét projekt ad gangen. Se på projektet som en proces, der skrider frem i et tempo, så I ikke knækker nakken.

Nogle vil nok hyre håndværkere til opgaverne. Her har Ruben villet lave det selv, fordi han kunne, og fordi det interesserer ham. På den måde bliver tingene, som han vil have det. Og så har han heldigvis haft mulighed for at arbejde i sammenhængende perioder.«
Bør man skynde sig at blive færdig?

»Man bliver klogere undervejs i en renoveringsproces. Derfor må mit råd være at slå koldt vand i blodet og lade ideerne lande.
Efter at have boet i et hus et stykke tid finder man ud af, hvordan køkken, bad og andre rum bedst og praktisk bør placeres til familiens fordel i hverdagen.
Man kan godt sige, at vi allerede fra begyndelsen havde en overordnet plan, fordi vi kender vores stil både i materialer, indretning og møbler.
At holde fast i en rød, gennemgående tråd i boligen både for møbelstil og byggematerialer er vigtigt.«

Er autentiske detaljer vigtige?
»Vi ønskede ikke at ændre på den oprindelige stil og datidens rammer i et historisk hus.

Vinduernes specielle sprosser og det sortglaserede tegltag for eksempel. Men det betyder selvfølgelig også, at det bliver dyrere at forny.
Når man for eksempel skal have nyt tag eller – hvad der kan blive aktuelt – at få nye vinduer med netop de sprosser, der var. I stedet kan man vælge at beholde de gamle vinduer og så få lavet forsatsvinduer dertil for isoleringens skyld.
Desuden skal det autentiske ikke blive en hæmsko for nutidens liv og komfort. Et gammelt hus kan sagtens være moderne med nye materialer og detaljer og samtidig bevare respekten for det historiske. Det må jo heller ikke blive et museum, hvor tingene virker forlorne.«

Har I købt nye møbler til villaen?
»Vi er med tiden blevet mere kvalitetsbevidste om dansk møbeldesign og det arbejde, der er lagt i det enkelte møbel. Derfor har vi anskaffet en del nyt, siden vi boede på Østerbro. Omvendt behøver vi ikke så meget, da vi foretrækker at bo meget enkelt med få møbler og ting omkring os. Hvert møbel er en skulptur, der er en dekoration i sig selv. For eksempel Erik Jørgensen-sofaen og bordet i røget eg fra &tradition.
Vi har valgt hvide vægge som baggrund for møblerne, for med hvide vægge får de bedre lov til at fortælle en historie. Som travl børnefamilie har vi brug for en rolig og enkel indretning.«



