Miley Cyrus - fra barnestjerne til bad girl

Forargelsen var stor, da den tidligere Disney-barnestjerne Miley Cyrus foldede sig ud som bizart sexobjekt ved MTVs Video Music Awards i sidste uge. Men imageskiftet fra den pæne til den frække pige er et velkendt greb i den amerikanske underholdningsindustri.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Egentlig havde alle regnet med, at det ville blive Lady Gaga, som ville stjæle opmærksomheden ved dette års MTV Video Music Awards.

Men da aftenen var ovre havde alle glemt sangerindens bizarre kostumer og optræden med nummeret »Applause« fra hendes kommende album. Nej, den person, alle talte om, var Miley Cyrus. Den 20-årige sangerinde skulle kun bruge omkring fire minutter på scenen, før de sociale medier eksploderede, og alverdens nyhedssites fra CNN.com til Perezhilton.com gik i selvsving.

I et bizart medley af hendes eget sommerhit »We Can’t Stop« og Robin Thickes »Blurred Lines« og »Give It 2 U« vraltede Miley Cyrus iført stort set ingenting »twerkende« – en dans, hvor man roterer med underlivet – rundt blandt en flok overdimensionerede bamser, som så ud som, de var på stoffer. Med tungen langt ud af munden og med en skumfinger som rekvisit kastede hun sig ud i en perlerække af onani- og samlejebevægelser, der fik kollegaer som Rihanna og Drake til at kigge alle andre steder hen end op på scenen og nationen ude foran TV-skærmene til at spærre øjnene op.

Nu, lidt over en uge efter begivenheden, kan man så gøre resultatet op, og konstatere, at reaktionerne var som en tretrinsraket: Først den øjeblikkelige forargelse og almindelige latterliggørelse på de sociale medier Twitter og Facebook. Så artiklerne på de internationale nyhedssites om begivenheden. Og så endelig kommentarerne og analyserne. Om hvor meget gratis reklame Miley Cyrus har fået, om hvordan MTV som musikkanal har spillet fallit, og om hvorfor ellers seriøse nyhedsmedier beskæftiger sig med sådan en pseudobegivenhed. Det mest skræmmende i den sammenhæng er, at det hele har været meningen fra start. At opmærksomheden ikke beror på en tilfældighed, men er et nøje planlagt markedsføringsstunt, der lykkedes over al forventning. Det hele orkestreret af PR-hjerner i den amerikanske musikindustri i tæt samarbejde med MTV, der lige nu sidder og klapper i hænderne, når endnu en protest fra en amerikansk forældre-organisation eller kirkelig instans tikker ind.

Showet er efterfølgende blevet kaldt alt fra sexistisk til racistisk på grund af Cyrus’ brug og latterliggørelse af afroamerikansk kultur. Ja, en organisation, der kalder sig Teddy Bear Fund Charity, har sågar anklaget Cyrus for at nedgøre de bamser, der betyder så meget for børn.

Chok som virkemiddel

Den såkaldte »chok-effekt« er et velkendt greb i den amerikanske underholdningsindustri, og man er så dygtige til det, at både den menige amerikaner og medierne har svært ved at se forskel på, hvad der er tilfældigt, og hvad der er nøje planlagt skuespil. Hvem husker ikke den såkaldte »nipple-gate« under det amerikanske Superbowl i 2004? Justin Timberlake gik på scenen sammen med Janet Jacksom og flåede til sidst i sangen noget tøj af Jackson og kom til at blotte hendes ene bryst. Efterfølgende bedyrede Timberlake, at det var et »uheld«, hvilket optagelser fra prøverne efterfølgende har vist var løgn.

Og hvem producerede indslaget for Superbowl? MTV, naturligvis.

TV-stationens egen årlige Video Music Awards har nærmest »chok-effekten« som fast bestanddel. Britney Spears og Madonna, der kysser hinanden på scenen, Kanye West, der river mikrofonen ud af hånden på Taylor Swift og erklærer, at Beyoncé burde have vundet prisen, Lady Gaga, der »bløder« på scenen og året efter optræder i en kjole lavet af kød og endelig Beyoncé, der viser sin gravide mave under showet i 2011.

Planlagt eller ej, har det været med til at skærpe interessen for et show og en medie, der dybest set har overlevet sig selv. Ingen ser musikvideoer på TV længere – det er for længst rykket over på digitale platforme som YouTube. Efter sidste års show, der havde det laveste seertal i mange år, var MTV i år nødt til at gøre et eller andet for puste nyt liv i begivenheden, og stationen vidste lige nøjagtig, hvad der skulle til. Alt var planlagt ned til mindste detalje. Alle kameragange var lagt fast på forhånd for at opnå den optimale provokerende effekt. Et klip af Will Smith, der med hele sin familie ser ud til at sidde lamslåede og beskue scenariet, har efterfølgende vist sig at være klippet ind fra et helt andet tidspunkt i showet.

Fra barn til voksen

Samtidig var det langt fra tilfældigt, at det lige netop var Miley Cyrus, der skulle levere omtalen. At lade Lady Gaga eller Katy Perry stå for »overraskelsen« ville være for oplagt. Cyrus befinder sig som entertainer lige dér, hvor det er allermest interessant, nemlig midt i den transformation fra barnestjerne til voksenstjerne, som er så svær. Et imageskift, som hun og hendes management arbejder stenhårdt på.

Miley Cyrus har det meste af sit liv været indbegrebet af sukkersød underholdning i børnehøjde. Som datter af countrystjernen og skuespilleren Billy Ray Cyrus blev hun døbt med navnet Destiny Hope og fik tilnavnet Smiley, som så senere blev til Miley. Gudmor var Dolly Parton, og således var der allerede fra barnsben lagt i ovnen til, at hun skulle noget indenfor musikken.

Adskillige af hendes brødre og søstre er ligeledes i underholdningsbranchen, og der gik da heller ikke længe, før hun fik en rolle i TV-serien »Doc«. Men da hun som 11-årig fik hovedrollen i Disney Channels satsning »Hannah Montana«, skete der for alvor noget. Rollen som sprælske Hannah Montana/Miley Stewart var som skabt til hendes person, og serien blev et kæmpe hit for Disney. Og da Billy Ray Cyrus så efterfølgende fik rollen som hendes far i serien, var symbiosen perfekt. Miley Cyrus var Hannah Montana, og det blev både til en film og en plade skåret over Disneys klassiske og ufarlige børneunivers. Tingene smeltede så meget sammen, at Mileys Cyrus’ første album i eget navn blev udgivet sammen med et album af Hannah Montana-numre.

Men efterhånden som hovedpersonen blev ældre, begyndte der at komme revner i det polerede glansbillede.

I 2007 dukkede der rygter op om, at Miley Cyrus var gravid. Historien blev dog hurtigt skudt ned, men sendte en advarsel om, at Miley Cyrus var på vej til at være andet end et barn. I foråret året efter dukkede billeder og en historie op om, at Miley Cyrus skulle have poseret topløs til en billedserie og artikel i modebladet Vanity Fair. Miley er da 15 år gammel. Billedserien er skudt af den verdensberømte stjernefotograf Annie Leibovitz, og rent teknisk var er Miley Cyrus ikke topløs, men svøbt i en sengetæppe, der dækkede hendes overkrop, men alligevel rejste der sig en forældrestorm, mens en talsmand fra Disney anklagede Leibovitz og Vanity Fair for at manipulere med situationen for at sælge blade.

Efterfølgende gik såvel Miley Cyrus og Annie Leibovitz ud for at undskylde og beklage, at billedet var blevet misforstået. Senere samme år ramtes internettet så af et billede af Miley rygende på en bong med planten Salvia, der er kendt for at være hallucinerende.

Til tid imageskift

Alt sammen stensikre tegn på, at tiden var ved at være inde til at skrotte rollen som barnestjerne og skifte image – en transformation en række af stjerne før hende også har foretaget. I den forbindelse er MTVs Video Music Awards det optimale sted for det, som amerikanerne selv kalder »good-girl-gone-bad«. Christina Aguilera gjorde det i 2002, da hun mødte op til showet i mindre end ingenting for at gøre op med sit pæne image. Britney Spears sparkede sig selv godt og grundigt ud af sig egen fortid i Mickey Mouse Club, da hun i 1999 optrådte iført læderbukser og bikinitop til sit første VMA med »Baby One More Time«. Madonna har leget med good girl/bad girl hele sin karriere ikke mindst til VMA. Men som kommentatorerne efterfølgende har bemærket det, så udstråler forgængerne bare sex, og det gør Miley Cyrus ikke. Hun skal arbejde sig til det – og det var så, hvad hun prøvede på i sidste uge.

Og indtil videre ser det ud til, at første skridt er lykkedes til fulde. Uden at modtage en eneste pris blev Miley Cyrus vinderen af VMA 2013 og kunne så efterfølgende sende sin nye single »Wrecking Ball« på gaden som forløber for hendes kommende album »Bangerz«, der udkommer om en måned.

MTV VMA bliver afholdt hvert år sidst i august. Næste år har showet 30 års jubilæum.