Midtfyns Festival konkurs

Efter 28 somre med musik på Midtfyn indgav festivalen i går konkursbegæring. Et katastrofalt forsalg på blot 4.666 billetter væltede budgettet. Festivalen manglede en klar profil, vurderer Europas førende festivalekspert.

Midtfyns Festival konkurs - 1
Midtfyns Festival kunne i sine velmagtsdage trække over 60.000 betalende gæster. I år havde kun godt 4.000 købt forsalgsbillet. Foto: Erik Luntang Fold sammen
Læs mere

Onsdag morgen kl. 9.51 tikkede der en e-mail ind på landets nyhedsredaktioner med overskriften: »Midtfyns Festival lukker - Ingen festival i 2004.«

Festivalen, der med skiftende rorsmænd og ejere har været en fast institution i dansk musik siden 1976, indgav i går frivilligt konkursbegæring.

Årsagen er et svigtende billetsalg til sommerens udgave i dagene den 22.-26. juni. Kun 4.666 billetter er solgt i forsalg, et antal, som ledelsen betegner som »katastrofalt« i forhold til det budgetterede tal på 8.000, som modsvarer billetsalget på samme tid sidste år. De købte billetter er dermed reelt værdiløse.

I alt skulle 14.000 publikummer være gået igennem tælleapparaterne for at sikre festivalen et breakeven, dvs. et regnskab med runde nuller på bundlinien.

I forhold til sidste år havde den ny arrangør, forretningsmanden Knud Bjerre, som bl.a. ejer solcentre, diskoteker og bowlingcentre i det jyske, og som er økonomisk involveret i bl.a. Skive Beachparty og diverse andre sommerlige musikbegivenheder, ellers skaffet nye sponsorindtægter på 7,8 millioner kr. til den trængte fynske festival. Han havde tilmed investeret 1,5 millioner kr. mere på musikken i forhold til sidste år, så musikudgifterne endte i lige under de ti millioner kr.

Men end ikke de nedbragte omkostninger kunne skabe et sundt økonomisk fundament for festivalen, der i år havde så forskellige udenlandske navne som Air, Alicia Keys, The Cardigans, Faithless m.fl. samt unge og ældre danske navne som Tue West og TV-2 på plakaten.

Det var udsigten til et gigantunderskud, der fik Knud Bjerre til at trække tæppet væk under den gamle festival. Efter samråd med juridiske og økonomiske rådgivere valgte han af hensyn til sine kreditorer frivilligt at indgive konkursbegæring. Det var den selvsamme model, der blev anvendt efter den krakkede WigWam-tour i sensommeren 2002.

Ud over festivalens kreditorer mister også dens tidligere ejer, fodboldklubben OB, penge på krakket. Pr. 1. januar i år solgte de navnet Midtfyns Festival samt de tilhørende driftsforpligtelser til Bjerre for et symbolsk beløb. Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger for én sølle krone. Aktieselskabet beholdt boldklubben for at kunne bruge underskuddet i afskrivningsøjemed.

I aftalen mellem OB og Bjerre lå endvidere, at hvis den jyske entreprenør kunne lave et overskud i festivalårene 2004-2006, skulle OB betænkes med op til to millioner kr. Det fremgår af OBs regnskab for 2003.

Stritter i alle retninger
Men hvordan kunne det gå så galt for festivalen, der næste sommer ville kunne fejre sin 30. udgave. Landets mest erfarne festivalleder, den tidligere Roskilde-chef Leif Skov, har et bud:

»For det første var der jo en årsag til, at Nina Færgemann solgte festivalen. OB tog så over og kørte den videre i samme spor, hvorefter Knud Bjerre har gjort det samme. Altså skabt en festival, som stritter i alle mulige retninger med gøgl og masser af forskellig musik, hvoraf meget i øvrigt kan opleves andre steder i landet her til sommer. Hvorfor skulle en nordjyde tage til Fyn og høre Tim Christensen, når han også spiller på Nibe Festivalen. Og hvem har i øvrigt tid og overskud til at tage på festival fra tirsdag til søndag i vore dage?« spørger Leif Skov og fortsætter:

»Midtfyn er en sammenkogt ret i modsætning til klart profilerede festivaler som Skanderborg, der er den ultimative fest, Langeland, der har deres hygge- og familieprofil, og så Roskilde, som er den progressive, og det har markedet så altså reageret på og valgt Midtfyn fra. Hvis de skal rejse sig og skabe noget nyt på Fyn, må det blive en byfest, et marked eller noget andet.«

Hos såvel Langelands Festivalen som i Roskilde ærgrer man sig over Midtfyns lukning, selv om man givetvis vil profitere ved øget billetsalg.

»Vi har først og fremmest mistet en god kollega, Men der er også det aspekt i det, at efter WigWam-krakket for to år siden er det her yderligere med til at afskrække folk fra at købe billetter i forsalg, og det er en bet for den samlede festivalbranche. Bl.a. derfor har vi, som vi også gjorde tidligere, da Copenhagen Rock Festival i sin tid krakkede, tilbudt at billetejere til Midtfyn kan komme gratis ind hos os om søndagen mod at forevise billetten. Vi har desværre ikke fysisk kapacitet til at lukke dem ind de øvrige dage,« siger Roskilde Festivalens talsmand, Esben Danielsen.

Trods utallige forsøg lykkedes det i går ikke at træffe hverken Knud Bjerre eller festivalens daglige leder Marius Byriel for uddybende kommentarer.