»Mickey Mouse er blevet mere mus end mand«

Tegneseriefiguren over dem alle, Mickey Mouse, fylder 90 år i dag – men hvordan har den opvakte mus klaret tidens tand? Ifølge et par Mickey-entusiaster burde han folde sig ud som en mus af tiden, give Minnie en ordentlig rusketur og lære noget af sin skægge og uperfekte kammerat Anders And.

I dag er flaget hejst i Andeby. Fødselaren hedder Mickey Mouse, og der er 90 lys i den kage, som vi må formode, at fru Minnie serverer for ham. For præcis 90 år siden mødte verden musen med de karakteristiske ører for første gang, da han debuterede i tegnefilmen »Steamboat Willie«. Siden er Disney-koncernen vokset til et globalt milliardforetagende med Mickey Mouse som frontfigur, men spørgsmålet er, hvor meget fødselaren egentlig har at fejre.

Ikke meget, hvis man spørger Jakob Stegelmann, der med sit værtskab på TV-programmet »Troldspejlet« og mange års omgang med tegneserier og tegnefilm er en af landets fremmeste eksperter. Men selv om han er Disney-connaisseur, er han ikke Mickey-fan. Ifølge ham er Mickey Mouse en impotent og fjollet antihelt, der er blevet forladt af sin far, har tabt ansigt til sine venner og er blevet glemt af sine egne fans.

»Steamboat Willie« fra 1928 blev det store gennembrud for Mickey Mouse. Fold sammen
Læs mere
Foto: WALT DISNEY PICTURES/Ronald Gr.

»Mickey Mouse er desværre kun blevet mindre interessant med årene. Kigger man overordnet på hans karriere, er det faktisk kun de første fem-ti år af hans filmkarriere, der er interessante at beskæftige sig med. »Fantasia« (tegnefilm fra 1940, red.) bliver kaldt en milepæl, men den var jo faktisk også et ligkistesøm. Han blev kørt ud på et sidespor efter den film, fordi han mistede al sin personlighed og blev en kedelig figur,« siger Jakob Stegelmann.

Eksperten mener, at det er paradoksalt, at vi alle ved, hvordan Mickey Mouse ser ud, men ikke længere ved, hvem han er. Han er mere interessant, når han står stille på en smart T-shirt, end når han bevæger sig i en film.

»I dag har Mickey Mouse kun en ren designmæssig kvalitet. Han er et designikon mere end noget andet – det er deri, hans største kvalitet ligger, og det er derfor, han ikke er røget i glemmebogen endnu. Han er ikonisk som en Coca-colaflaske, men han er en dødssyg heltefigur. Danskerne har ikke et særligt forhold til Mickey Mouse. Jo, han er en sød og hyggelig dukke, som vi kan købe med hjem fra Disneyland, men der er ingen identifikation med ham.«

»I dag har Mickey Mouse kun en ren designmæssig kvalitet. Han er et designikon mere end noget andet – det er deri, hans største kvalitet ligger, og det er derfor, han ikke er røget i glemmebogen endnu. Han er ikonisk som en colaflaske, men han er en dødssyg heltefigur. Danskerne har ikke et særligt forhold til Mickey Mouse. Jo, han er en sød og hyggelig dukke, som vi kan købe med hjem fra Disneyland, men der er ingen identifikation med ham,« siger ekspert og TV-vært fra Troldspejlet Jakob Stegelman. Fold sammen
Læs mere
Foto: HO.

Andebys avis hedder Anders And & Co. – eller bare Anders And-bladet – i Danmark, og det har aldrig huet Walt Disney. I andre lande er bladet typisk opkaldt efter Mickey Mouse. Men det var Anders And, der kunne sælge her.

»Vi kan bedre forholde os til den koleriske og iltre and, som vi kalder Anders. Han er fejlbarlig, sjov og menneskelig. Alle Disneys figurer er mennesker, der gemmer sig i dyr. Mickey Mouse er ikke en antihelt. Han er bare sådan, som den klassiske mand tror, at han bør være; og sådan som Walt Disney gerne ville se sig selv. Men en karakter som Anders And afspejler langt mere, hvordan mænd i virkeligheden er. Og det gør ham langt mere relevant,« siger Stegelman.

Glemt af sine fans

Mickey Mouse debuterede ellers som en mus med stjernepotentiale. Han havde kant, karakter og humor i sin kortlivede guldalder, der spænder fra filmen »Steamboat Willie« i 1928 til »Fantasia« i 1940. Særligt i starten af 1930erne oplever vi Mickey Mouse som den energiske helt, der både kan opføre sig politisk ukorrekt, har drifter og er en sjov personlighed. Men da der kommer et større persongalleri til, overtager de Mickeys komiske funktion.

Det ville være oplagt at bebrejde Anders And, Fedtmule, Pluto og alle de andre, at de stjal rampelyset fra deres godtroende og langhalede kammerat, men Jakob Stegelmann mener, at Mickey Mouse kun kan rette den anklagende finger mod sin egen »far«.

»Det var Walt Disney, der kørte Mickey Mouse ud på et sidespor. Han blev meget hurtigt til den selvgode og ligegyldige kransekagefigur. Og selv om Disneys mantra over for det kreative team var, at de ikke måtte glemme, »at det hele startede med en mus«, tillod han jo selv, at Mickey Mouse falmede. Anders And var jo kun tænkt som en bifigur, men han fik hurtigt sit eget liv, fordi han var meget skæggere.« Kampen mod Anders And var tabt på forhånd af Mickey.

Den charmerende detektiv

De fleste af os, der læste Anders And-blade i barndommen, husker Mickey Mouse som den snarrådige detektiv. Endda med et vist maskulint bid. Rapper og forfatter Johan »Jooks« Forsby har haft maskulin identitet som et bærende tema i sit kunstneriske arbejde. Og han elskede 1980ernes Mickey Mouse.

»Når jeg tænker tilbage på første gang, jeg stødte på ham, så var han jo den intelligente detektiv. Og han var kradsbørstig, havde bid i replikken, og så var han ikke dummere end børnene. Det var fedt. Han var ikke en klovn som Fedtmule og Anders And, og man kunne ikke koste rundt med ham. En hårdkogt helt med en blød dimension; en light version af Clint Eastwood. Midt i de polerede, moralske historier kunne han godt blive sur,« husker Johan Forsby og tilføjer:

»Han var interessant, da han stadig kunne »outshine« Sorte Slyngel. Hans karakter var facetteret nok til, at du troede på ham. Han var ikke en superhelt med særlige kræfter. Han var bare mere intelligent end skurkene. En retfærdighedssøgende helt med et ekstra niveau.«

Det er den skarpsindige Mickey Mouse, som Johan Forsby savner, når han i dag ser tegnefilm med sine børn.

»Mickey har jo totalt stukket halen mellem benene. Han er blevet teletubbyficeret og vælter rundt som en utroværdig børnehavepædagog. Og værst af alt: Han er han jo blevet til det her fjols, der får tæsk af omgivelserne. Hans godhjertede kvaliteter bliver brugt imod ham,« siger Johan Forsby.

Dermed bliver Mickey Mouse ikke bare kedelig. Han kommer også til at fremstå som håbløst ude af trit med tiden generelt og resten af Hollywood. Deprimerende, mener rapperen.

»Jeg er skuffet over Mickey. Han er jo blevet meget mere mus end mand. Tænk sig, han fylder 90 år, og han får stadig røde kinder, når han bliver kysset af Minnie. Han skulle da langt hellere være handlingens mand og en opbyggelig kontrast til Harvey Weinstein og Donald Trump. Han burde aktivere sine ridderlige dyder og vise, hvordan kvinder skal behandles og respekteres.«

Johan "Jooks" Forsby, rapper og forfatter

»Jeg er skuffet over Mickey. Han er jo blevet meget mere mus end mand. Tænk sig, han fylder 90 år, og han får stadig røde kinder, når han bliver kysset af Minnie Mouse.«


Gro dig et par kugler, Mickey!

Johan Forsby mener stadig, at Mickey Mouse kan genvinde sin plads på idolvæggen i børneværelset. Men han skal stramme sig an og vende tilbage til sin status som arketype. Mere kant og knap så ufarlig.

»Mickey Mouse er blevet Disneys eksempel på, hvad der sker, hvis du er for god: Du bliver skubbet og væltet, eller også bliver du irrelevant. Mickey Mouse skal holde fast i sin rene, nørdede godhjertethed. Han skal være aktiv og blive eksemplet, der viser, at det gode ikke vinder, fordi du er stærkest, men fordi du tænker dig om,« siger han og efterlyser, at nogen tegner et par ekstra kropsdele på den 90-årige mus:

»Mickey Mouse skal gro sig nogle behårede kugler, hive Minnie med i musehullet, få sig en kæmpe familie og så indtage verden nedefra og op.«