Metroen er skøn, stationerne er smukke, kortet er flot – men der er desværre én ting, de har glemt

København er nu endelig en rigtig storby, med en rigtig undergrundsbane. Virkelig meget er vellykket. Hver uge skriver arkitekt Holger Dahl klummen Københavnersnuden om Københavns bygninger, gader og liv.

I 2024 er det planen, at metroen får endestation på Ny Ellebjerg Station. Men måske kommer de hvide tog i fremtiden til at køre videre herfra. Metroselskabet har sammen med Frederiksberg Kommune, Københavns Kommune og Region Hovedstaden undersøgt forskellige linjer herfra. Asger Ladefoged

Nu er det alvor! Metroringen åbner, og København bliver med ét til en rigtig storby. En stor, forvirret og forvirrende by med så meget vildt og vanvittigt liv, at vi kan stille spande ud.

Jeg har altid elsket undergrundsbaner. Som knap seks-årig var jeg i London første gang og blev øjeblikkeligt bjergtaget af turene ned i dybet. Af ideen om at byen havde én geografi på overfladen, hvor vi spadserede trætte omkring blandt dobbeltdækkerbusser og sorte taxier, og en anden geografi dybt nede under jorden, hvor lugten var sød og syntetisk – og togene både kom til og forlod stationerne som projektiler. Man stod der i den tørre, parfumerede luft og studerede de fremmedartede reklamer, der alle virkede langt mere interessante end de skilte, man kunne se i Danmark.