Mere Hollywood til hovedstaden

Lars Rix, kulturredaktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der har på det seneste været masser af fokus på, hvordan Danmark brander sig som land ude i den store verden. Lidt for meget, vil nogle måske mene. Men selv om det visse steder ikke går så godt på den front, findes der nu også positive historier.

For eksempel den om filmen Den Danske Pige, der havde premiere i biograferne i denne uge. Filmen skulle oprindeligt have været optaget i Bruxelles, men takket være et solidt stykke benarbejde og en lille sum penge fra Copenhagen Film Fond lykkedes det at trække optagelserne til København.

Efterfølgende blev der fra filmselskabets side lavet et forbilledligt stykke PR-arbejde op til gallapremieren, hvor man fik filmens instruktør og de to internationale stjerner, Eddie Redmayne og Alicia Vikander, til byen og oven i købet placeret i fornemme rammer på Kunstmuseet Arken, der for øjeblikket viser en udstilling med billeder af Gerda Wegener, hvis liv med ægtemanden Einar Wegener – senere Lili Elbe – jo er selve filmens omdrejningspunkt. Alt gik således smukt op i en højere enhed.

Eksemplet med Den Danske Pige viser, at det sagtens kan lade sig gøre at skabe masser af positiv omtale af Danmark, hvis vi ellers gider gøre en indsats for det. Især på kulturområdet er der mange muligheder for at profilere os på andre områder end selvtilstrækkelighed og begrænset udsyn.

Ud over de smukke billeder af København i selve filmen Den Danske Pige sendes der et budskab om frisind og tolerance, som er uvurderlig i disse tider. Så kan det godt være, at Marmorkirken pludselig er blevet placeret i Paris eller Vejles bakker er blevet til norske fjelde (!) – det betyder ikke noget i det store billede.

Spørgsmålet er så, hvad den slags reelt er værd i kroner og øre?