Det var engang tilbage i 2012, hvor Felix Smith lavede programrækken »Felix rykker ind«, at jeg bemærkede det første gang. Jeg tror han var på besøg hos Martin Brygmann, da han på vej ud ad sengen viste en bar arm med en spejlægstor tatovering af en Mercedesstjerne. Som bilnørd tænkte jeg først: »Hvad var det der?« for derefter at nikke i næsegrus respekt, for den slags mærkededikation ser man sjældent. Hvis man har favoritmærkets logo tatoveret på kroppen, så er man mere end bare gennemsnitsentusiast. Så er man på niveau med dem, der står i Valbyparken hver anden weekend og hepper på Frem i al slags vejr. Så er man hårdkogt.
Tatoveringen er en voksenforeteelse, men Felix Smith vidste fra en tidlig alder, at Mercedes var det eneste, der duede. Felix voksede op i Næstved med en stedfar, der altid kørte Saab. Han var revisor, og kunderne skulle jo nødigt tro de betalte for meget eller, at han brugte kundernes penge ufornuftigt. Da han havde besluttet sig for at køre Saab, blev han bare ved. Men det var alligevel ude i indkørslen, at Felix Smiths kærlighed til biler og Mercedes blev vakt.

»Min fars kunder var ofte velhavende. Så der var en rimelig gang af fede biler i indkørslen. Omkring 1988 havde vi besøg af en af kunderne, som lige havde fået en helt ny E500 W124. Ikke en coupé men dog alligevel. Dem så man ikke mange af på villavejen i Næstved. Min fascination for Mercedes var startet allerede i starten af 1980’erne, hvor jeg på bilferie ned igennem Europa skrev de fede biler, vi mødte, ned i en lille bog. Men jeg husker øjeblikket foran vores kedelige gulstensvilla, hvor den helt nye bordeauxrøde Mercedes holdt. Jeg fik nøglerne og fik bare lov at sidde i den i indkørslen, mens de holdt møde. Fik lov at sidde alene og trykke på knapper helt alene. Fra den dag af vidste jeg, at jeg på et tidspunkt måtte have en Mercedes, og jeg har ikke villet have andet siden.«
Der skulle dog gå nogle år og køres nogle andre gamle biler, før drømmen kunne realiseres. Men da Felix Smith var i midten af 20’erne købte han en firedørs Mercedes W123, og siden har han haft en række ældre Mercedeser.
Alene i indkørslen
Det virker en anelse kompromisløst, at en stillestående tur bag rattet af en ny Mercedes i en indkørsel i Næstved som 12-årig, kan skabe den slags kompromisløs passion. Især hvis man er bilnørd, for så findes der et hav af fristelser derude.
»Jeg har prøvet konkurrenterne og har ejet en BMW 1-serie, dengang vi lige havde fået barn. Jeg har prøvet og prøver til stadighed konkurrenterne, men de siger mig bare ikke rigtigt noget. Min interesse har altid været de store flydere. Mercedes mindede om amerikanerbiler og limousiner. Det med motorsport og fart dukkede først op for mig i 1990’erne, så det er komforten, der har ledt mig i armene på Mercedes.«

Han er altså urokkelig. Presset i bund kan han dog finde et par eksempler i det historiske bagkatalog uden Mercedestjerner. Men vi skal tilbage til 1980’erne og 1990’erne.
»Jaguar synes jeg var mega fede – især XK8 Coupé. Delorean var også cool og jeg var også rimeligt begejstret for Ford Capri.«
Han har ejet andet end Mercedes, men han solgte den seneste klassiske bil, han havde, sidste sommer.
»Det var en Volkswagen Cabriolet fra 1969. Den havde holdt i garagen i et år, uden at jeg havde kørt i den, og bare ventet på at blive lavet. Før jeg blev 30, havde jeg selv tid til at skrue, og det satser jeg på at få tid til igen. Men med hensyn til gamle biler er jeg ikke der i mit liv, hvor det hænger sammen.«

Bare fordi han ikke har tid til at skrue på bilerne, er han stadigvæk gesjæftig i automobil forstand. Seneste projekt handler om at handle en stribe Mercedes G-Klasse hjem fra et tysk overskudslager sammen med et par venner.
Nyforelsket efter 30 år
Nogen hos Mercedes Danmark så formentligt også TV dengang i 2012, for lige siden har Felix Smith været mere eller mindre officiel samarbejdspartner med Mercedes i Danmark.
»Som jeg husker det, ringede nogen fra Mercedes og sagde: Har vi forstået det korrekt, at du har en Mercedestjerne tatoveret på din arm? Så bookede de et job, hvor jeg skulle være vært på deres årlige kick off. Den aften så de, at jeg også vidste meget om bilerne og historien, så vi var et godt match fra starten af. Jeg føler næsten, jeg er ansat. Det har dog aldrig handlet om penge. Men om at komme indenfor bag dørene og se, prøve og opleve.«

Felix Smith er altså velbevandret ud i Mercedes, så hvad er den ultimative bil nogensinde udstyret med samme logo som hans underarm?
»Det er virkeligt svært. Tror det må blive en Mercedes SSK (W06). Jeg har noget med biler fra den æra (slut 1920’erne). Det var et rigtigt håndværk. Kunstværker. Dengang kostede de dyre biler mere end et slot. Det er Mercedes' bud på en umanerlig smuk bil. Så vidt jeg husker, er det den første Mercedes med kompressor. Men jeg har også altid haft noget med W111 Coupé – den er på min realistiske opnåelige liste. Perfekt til en søndagskørertur. Hvis jeg en dag skulle slå mig ned som bryllupschauffør, så skal det være med sådan en.«
Jeg har kun mødt få mennesker med samme determinerede mærkeentusiasme som Felix Smith. At kendte er associeret med forskellige bilmærker, er der ikke noget nyt i. Men tatoveringen og den fuldstændige mangel på entusiasme for alt andet end Mercedes illustrerer, at Felix Smith vitterligt blev forført den dag i indkørslen i Næstved, og forelskelsens slør ligger stadigvæk tungt over hans automobilhjerte her 30 år efter.