Med Bruno Mars som årets store Grammy-vinder er racediskussionen sendt til hjørne

Det skortede ikke på politiske budskaber og rød løber-aktivisme ved uddelingen af den amerikanske Grammy. Men med Bruno Mars belønnede man igen det mest tandløse navn på bekostning af mere progressive stemmer.

AWARDS-GRAMMYS/
Bruno Mars modtager sin Grammy for Album Of The Year. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUCAS JACKSON

Hvis nogen skulle være i tvivl, så handler det amerikanske Grammy-show - i hvert fald officielt - om at hylde årets største musikalske bedrifter. Men ligesom flere andre prisfester er Grammy’en blevet mere og mere politiseret i de senere år - man er ligefrem begyndt at tale om rød løber-aktivisme - og den 60. udgave af showet, der løb over de amerikanske tv-skærme natten til mandag dansk tid, var ingen undtagelse i den henseende.

Donald Trump og #MeToo-bevægelsen har i den grad præget overskrifterne i det forgangne år og langt de fleste af showets mange holdningstilkendegivelser og politiske markeringer pegede da netop også i den retning.

Selvom musikbranchen endnu ikke har haft sit helt store Harvey Weinstein-øjeblik på samme måde som filmbranchen, så markerede flere stjerner - heriblandt Lady Gaga, Sam Smith, Kelly Clarkson, SZA og The Chainsmokers - deres opbakning til #MeToo- og #TimesUp-bevægelserne ved at bære en hvid rose på den røde løber, mens den australske popstjerne Lorde havde valgt at bære et feministisk digt på bagsiden af sin kjole.

Donald Trumps beskrivelse af flere udviklingslande som »shithole countries« fik flere skud fra boven på scenen, hvor både Bono fra U2 og rapperen Logic sendte sympatierklæringer afsted mod selvsamme lande. Og så var der den mexicanske/cubanske sangerinde Camila Cabello, der forsvarede de 1,8 millioner unge immigranter - de såkaldte dreamers - som er i fare for blive smidt ud af USA.

Blandt aftenens mest opsigtsvækkende indslag var dog, da Hillary Clinton dukkede op i en sketch, hvor værten James Corden fik flere kendisser til at læse passager op af Michael Wolffs meget omtalte Donald Trump-eksposé »The Fire And The Fury« i et forsøg på at finde årets bedste spoken word-kunstner. Hillary vandt naturligvis den fiktive pris, hvis nogen ellers skulle være i tvivl om, hvor musikbranchens politiske sympatier skulle ligge.

En enkelt modstemme til de rigtige meningers holdeplads var der dog i form af sangerinden Joy Vila. Sidste år skabte hun overskrifter (og nok også en del fjender) ved at bestride den røde løber iført en pro-Trump-kjole med teksten »Make America Great Again« skrevet i fede typer. Ved søndagens award show valgte hun så at støtte op om en klassisk republikansk mærkesag med en anti-abort-kjole påtegnet et foster (!) og en håndtaske med budskabet »Choose Life«.

Sangerinden Joy Villa ankom til Grammy-showet i en opsigtsvækkende anti-abort-kjole. Fold sammen
Læs mere
Foto: JEWEL SAMAD.

Ja, holdninger er der nok af. Og det er da også dem, der skaber overskrifterne dagen derpå. Vi lever i oprørte tider, og i dag kan ingen tillade sig at forholde sig neutralt. Eller hvad? Kigger vi på aftenens vindere, så er der en vis ironi i, at den helt store vinder blev Bruno Mars. Den tilforladelige og aldeles apolitiske amerikanske popsanger vandt hele tre af de fire hovedpriser: Album of The Year for »24K Magic« samt både Record Of The Year og Song Of The Year for »That’s How I Like It«.

Mange havde ellers håbet og spået om, at 2018 endelig skulle blive året, hvor Kendrick Lamar og med ham hiphoppen vandt i hovedkategorierne. Den politiske opvakte Los Angeles-rapper forener i sjælden grad kunstnerisk tyngde og politisk kant med massiv popularitet, men for tredje gang på seks år lykkedes lykkedes det ham endnu ikke at vinde de helt store priser.

Grammy-prisen har i mange år fået kritik for at være for konservativ og i de senere år ligefrem blevet beskyldt for at have et raceproblem, fordi den konsekvent belønnede hvide traditionalister (Adele, Sam Smith, Beck, Taylor Swift) på bekostning af mere progressive sorte kunstnere (Kendrick Lamar, Beyoncé, Frank Ocean).

Kendrick Lamar modtager en Grammy for årets rap-album. Han hjemtog i alt fem priser, dog ingen i de fire hovedkategorier. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUCAS JACKSON.

Med Bruno Mars som årets store vinder er racediskussionen umiddelbart sendt til hjørne, da han både har filippinske og puertoricanske rødder. Til gengæld må man sige, at Grammy-komiteen The Recording Academy med Bruno Mars igen valgte at belønne den mest sikre, traditionelle og ufarlige kunstner på bekostning af det mere progressive Kendrick Lamar. Bruno Mars er groft sagt en glorificeret bryllupssanger: Han er sindssygt dygtig til at emulere sort 80er-funk og giganter som Michael Jackson, Stevie Wonder og James Brown. Men han er helt uden forbilledernes fremsynethed og tyngde.

Kendrick Lamar skubber både musik og holdninger fremad, mens Bruno Mars konserverer fortiden og inviterer til ubekymret fest. At det skulle blive ham, der rendte med de helt tunge statuetter viser, at Grammy-komitéen på trods af gode takter og mange nye navne blandt de nominerede stadig fremstår unødvendigt gammeldags og konform.