Tusindvis af unge københavnere i sommertoppe, grå hættetrøjer og brede cowboybukser ville fredag aften ind og høre Rasmus Seebach til Fredagsrock på Plænen i Tivoli. 

I en grad, så der ved 20-tiden strakte sig flere hundrede meters kø fra hjørnet af Tivoli ved Ny Carlsberg Glyptotek til Tivolis indgang ved Hovedbanegården.

Nogle af dem vidste, at det var først til mølle – andre ikke. 

Så mange nåede aldrig ind til koncerten, da Tivoli lukkede dørene allerede 20.45, selvom koncerten først officielt skulle begyndte 22.00. 

På det tidspunkt var der nemlig ikke plads til flere på Plænen. 

Og det får nu Forbrugerrådet Tænk til at gå i kødet på Tivoli, skriver Ekstra Bladet.

»Det minder om det, man tidligere så på flyområdet, hvor man overbookede flyene og så afviste passagerer ved boarding, hvis der dukkede for mange op til afgangen,« siger seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk Martin Bruun-Houmølle til mediet.

Berlingske oplevede også, hvordan køen først bevægede sig i sneglefart, hvorefter folk blev afvist ved døren. 

Forbrugerrådet: Markedsføringen er skæv

Forbrugerrådet Tænk hæfter sig ved, at Tivoli på sin hjemmeside markedsfører sine billet med »Entré Fredagsrock«, men at der ikke oplyses om, at billetten ikke sikrer adgang til koncerten, men at det er først til mølle.

Om lukningen skrev Tivolis pressechef, Torben Plank, på X:

»Tivoli er nu fyldt med forventningsfulde fans, og vi lukker derfor indgangene for at sikre en god oplevelse. Beklager til jer der er mødt forgæves op.«

Tivoli har umiddelbart de seneste år fået styr på Fredagsrock.

I 2022 opstod der ved flere lejligheder kaotiske tilstande, blandt andet da Tivoli lukkede dørene ved koncerten med Andreas Odbjerg og Artigeardit, og flere unge forsøgte at hoppe over hegnet fra lygtepæle.

Det er billigere at købe en billet tidligt på dagen, så flere vælger at tage i Tivoli tidligere på dagen, hvormed presset på indgangene om aftenen lettes. 

I en e-mail til Ekstra Bladet skriver Tivolis pressechef, Torben Plank, at de gæster, der har købt entré på forhånd, bliver tilbudt refusion, og at Tivoli ærgrer sig over gæster, der gik forgæves.

Få overblikket hver morgen

Tilmeld dig nyhedsbrevet »Dagens overblik« og få de vigtigste historier direkte i din indbakke.