Mary Bevan er omrejsende operastjerne - og mor til otte-årige Albert: »Det kan være temmelig stressende at få det hele til at gå op«

Den britiske sopran er efterspurgt på opera- og koncertscener over det meste af Europa. Lige nu kan hun opleves som Bellezza - Skønheden - i Händels oratorium »Tidens og Visdommens Triumf« på Det Kongelige Teater.

Mary1
Mary Bevan kommer fra en stor musikfamilie i flere generationer, men det var først, da hun havde prøvet kræfter med den store rolle som Susanna i »Figaros Bryllup«, at hun besluttede sig for selv at gå operavejen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Umiddelbart lever den britiske sopran, Mary Bevan, op til alle forestillinger om den feterede, internationale, succesrige operadiva. Hun er ung, hun er smuk, hun er talentfuld, hun er efterspurgt på opera- og koncertscener over det meste af Europa, og på de officielle pressebilleder ligner hun en million.

Men der er ikke meget diva over Mary Bevan, da vi møder hende en kold martsformiddag uden for det studie på Amager, hvor Den Kongelige Opera de seneste uger har holdt prøver på Händels oratorium »Tidens og Visdommens Triumf«, som har premiere på Gamle Scene i aften.

Iført praktiske sorte jeans og T-shirt, med det korte, mørkblonde hår hastigt strøget væk fra ansigtet og kun antydningen af makeup kommer hun nærmest løbende ud fra prøvesalen.

»Vil du ikke have en kop kaffe, jeg kunne godt selv trænge til én, så jeg har sat en kande over,« siger hun og fortsætter i hastigt trav hen til køkkenet – blot for at vende tomhændet tilbage et øjeblik senere:

»Jeg havde tændt for den forkerte knap,« ler hun og slår sig ned.

»Du ser på din telefon, og med det samme kan du få det dårligt med dig selv og dit udseende,« siger Mary Bevan om det pres, de sociale medier lægger på os for at holde os unge og smukke. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Rollen som Bellezza – Skønheden – i »Tidens og Visdommens Triumf« er lidt af en ønskerolle for Mary Bevan. Ikke kun takket være Händels musik, hvor især den sidste arie er »måske det smukkeste, jeg nogensinde har hørt«. Men også på grund af budskabet.

»Oratoriet handler om denne kvinde, der – ligesom jeg – er i 30erne, og som ser ud til at have alt. Hun står foran spejlet og beundrer sin egen skønhed, men tvivlen nager hendes sind: Hvad vil der ske, når skønheden falmer?« forklarer hun.

»Selvom stykket er skrevet omkring år 1700, synes jeg, det er mere relevant i dag end nogensinde. Jeg er sikker på, at folk dengang var lige så besat af skønhed, som vi er i dag – sådan har mennesket altid været. Men fordi vi har fået internettet og de sociale medier, er det blevet meget mere påtrængende, end det har været før. Du ser på din telefon, og med det samme kan du få det dårligt med dig selv og dit udseende. Vi bliver konstant bombarderet med reklamer for makeup, tøj, hudprodukter – alt der kan holde dig ung. Så jeg tror, at mange vil genkende sig selv i denne karakter.«

Selv prøver Mary Bevan at holde begge ben på jorden og ikke lade sig styre af omverdenens forventninger om et perfekt udseende.

»På den anden side må jeg se i øjnene, at min karriere er meget afhængig af, at jeg er i stand til at synge og danse på samme tid, og jeg bliver ofte castet til roller som piger på bare 16-17 år. Så der er et pres på mig for at forblive slank og bevare den skikkelse, jeg har nu,« siger hun.

»Men jeg ser det mere som en del at mit arbejde at holde mig i form – og når jeg begynder at se ældre ud, og min stemme får en ældre klang, vil jeg være glad for at bevæge mig videre til andre roller.«

Musikalsk storfamilie

Sang og musik har været en essentiel del af Mary Bevans liv altid – og traditionen rækker flere generationer tilbage.

Hendes bedstefar var leder af en musikskole og opdrog sine 14 børn med sang og musik. De dannede i 1970erne et familiekor, som gav koncerter og indspillede plader.

Selv har hun syv søskende, en bror og seks søstre, hvoraf flere har gjort musikken til deres profession – hendes storesøster Sophie Bevan har allerede i flere år gjort sig internationalt gældende som operasolist, og hendes yngste søster Daisy er også begyndt at snuse til en operakarriere. Dertil kommer et hav af fætre og kusiner, som også alle dyrker sangen på mere eller mindre professionelt niveau.

»Vi har dannet vores eget familiekor, som giver en eller to koncerter om året med flerstemmig kormusik fra det 16. århundrede – bare for sjov,« fortæller hun.

Mary Bevan, sopran

»At stå på scenen i den rolle føltes så naturligt, og jeg vidste bare, at der ikke var andet, jeg ønskede mere end at gøre netop det.«


Sangen og musikken løber med andre ord som en tyk strøm i familiens årer. Men da Mary Bevan som stor teenager skulle vælge uddannelse, var det ikke den vej, hun i første omgang gik.

»Mest fordi det havde min søster allerede gjort. Hun var et naturtalent, der allerede som 16-årig havde en fuldt udviklet operastemme. Det havde jeg ikke, min stemme var meget lysere, meget mere piget,« siger hun.

»Men først og fremmest ville jeg ikke gøre det samme som hun, jeg ville gøre mit eget. Så jeg tog til Cambridge og begyndte at læse angelsaksisk, oldnordisk og keltisk – simpelthen fordi jeg ville gøre noget andet.«

I fritiden – for hyggens skyld og for at tjene penge – fortsatte hun imidlertid med at synge. Og da hun var på tredje år på universitetet gik det hverken værre eller bedre, end at hun blev tilbudt rollen som Susanna i »Figaros bryllup«.

»Det er en enormt stor rolle, en af de største hos Mozart, og for at klare den holdt jeg op med at drikke og feste i et helt semester,« fortæller hun.

»Og pludselig, i løbet af de tre måneder, udviklede min stemme sig lynhurtigt, og jeg indså, at uanset hvad jeg før havde tænkt, så var det operasanger, jeg ville være. At stå på scenen i den rolle føltes så naturligt, og jeg vidste bare, at der ikke var andet, jeg ønskede mere end at gøre netop det.«

Omrejsende mor

Derfra er det gået hurtigt. Efter universitetet søgte Mary Bevan ind på konservatoriet, og siden 2010 har hun som operasolist rejst over store dele af verden.

Det er et liv, hun elsker. Men det er også et hårdt liv at være omrejsende operastjerne og samtidig mor til nu otte-årige Albert, som Mary Bevan har sammen med baryton-sangeren Charles Rich. Parret blev skilt i 2015 efter bare tre års ægteskab, og Mary Bevan lægger ikke skjul på, at presset fra deres respektive karrierer var en stærkt medvirkende årsag til bruddet.

»Vi var unge, det var tidligt i vores karriere, og han arbejdede meget i udlandet og var væk op til et halvt år ad gangen, mens jeg var alene med vores søn og prøvede også at arbejde. Det kunne forholdet bare ikke holde til,« siger hun.

»I betragtning af kvindens stilling i samfundet på den tid, hvor mange af de store operaer blev skrevet, findes der overraskende mange virkelig stærke kvinderoller,« siger Mary Bevan, som især elsker rollen som Susanna i »Figaros bryllup«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

I dag prøver parret at deles nogenlunde ligeligt om forældreskabet, og i det store hele fungerer det.

»Lige nu er Albert hos sin far i London, og lidt senere skal han være hos mig i tre uger, mens hans far arbejder i Schweiz. Det kræver en masse forberedelse, og det kan være temmelig stressende at få det hele til at gå op. Men det tvinger dig til at organisere dit liv, så alting er planlagt ned i mindste detalje, hvilket også er en god ting. Og fordi vi begge er sangere med en tætpakket kalender, forstår vi hinanden,« siger Mary Bevan.

»Heldigvis har jeg søstre, der kan træde til, og når man efter et stykke tid på en produktion har lært holdet og instruktør og dirigent at kende, forstår de måske ens situation. Men i det her fag er det altså ikke sådan, at bare fordi man er forælder, giver det dispensation til at gå tidligt fra prøven. Tværtimod kommer man ofte ud for, at der er prøver om lørdagen – også selvom det er den weekend, man havde sat af til at besøge familien derhjemme.«

Hun prøver at være omhyggelig med, hvilke opgaver hun siger ja til – og minde sig selv om, at man ikke skal sige ja til alting.

»Men det er svært at give sig selv den frihed. For hvis jeg siger nej, mister jeg dels en indtægt, og dels risikerer jeg også, at jeg ikke bliver spurgt en anden gang,« siger hun.

Kødbyen og Tivoli

»Tidens og Visdommens Triumf« er Mary Bevans første engagement på Den Kongelige Opera – og opholdet i København er en af de længste perioder, hun har været væk hjemmefra. Efter fem spilledage på Gamle Scene fortsætter forestillingen til Malmö Opera.

»Så jeg ender med at være her i to måneder. Men det har været dejligt. Jeg elsker at være her,« siger hun.

»Jeg har bestræbt mig på at møde nogle danskere, og det er lykkedes mig at komme ud og feste lidt i byen. Da jeg havde min søster på besøg, var vi på Jolene i Kødbyen, og da min søn var her, inviterede jeg ham i Tivoli – vi brugte en formue, men det var skønt. Jeg håber også, jeg får råd til at spise på Geranium. Og så har jeg mødt en sød svensk mand – så nu føler jeg mig rigtig hjemme,« siger hun med en glad latter.