Manden der var Hitler

70 årSkuespilleren Bruno Ganz er alsidig, men har især gjort indtryk som nazistisk diktator.

Bruno Ganz har spillet en lang række klassiske og moderne hovedroller bl.a. Shakespeares Hamlet. Fold sammen
Læs mere

Ansigtet er fortrukket i vrede, og stemmen tordner af raseri. Men hånden, som han holder skjult bag ryggen, skælver ukontrollabelt. Portrættet af den afsindige Adolf Hitler i Oliver Hirschbiegels film »Der Untergang« er en storslået og uforglemmelig præstation, som klart udgør et højdepunkt i en lang karriere.

Men Bruno Ganz, der i dag fylder 70 år, har også ydet mange andre glimrende indsatser på både film og teater uden nogensinde at angle efter den stjernestatus, som man kun kan opnå i Hollywood. Bruno Ganz er schweizer og debuterede i 1960 i en film med den pudsige titel »Der Herr mit der schwarzen Melone«, men den blev ingen succes, og i en årrække koncentrerede Ganz sig om teatret og var i 1970 med til at grundlægge den siden så berømte Berliner Schaubühne.

Først i 1976 lagde man mærke til ham på film, da han medvirkede i franske Eric Rohmers høviske »Markise von O«, og det egentlige internationale gennembrud kom det følgende år med hans indsats over for Dennis Hopper i Wim Wenders’ »Den amerikanske ven« på basis af Patricia Highsmiths diabolske roman.

En anden af Bruno Ganz’ mest markante præstationer finder man også i en film af Wim Wenders, nemlig det filosofiske engledrama »Himlen over Berlin« fra 1987, og den ikke specielt glamourøse, men altid vederhæftige skuespiller har ubesværet arbejdet i en lang række lande – i Tyskland var han med i Werner Herzogs stilfulde genindspilning af vampyrklassikeren »Nosferatu«, i USA spillede han sammen med Laurence Olivier i Franklin J. Schaffners politiske thriller »Drengene fra Brasilien«, i Italien medvirkede han i Silvio Soldinis romantiske komedie »Brød og tulipaner«, og i Grækenland havde han hovedrollen i mesterinstruktøren Theo Angelopoulos’ episke storværk »Evigheden og en dag«.

I de seneste år har vi kunnet opleve denne sande kosmopolit i bl.a. englænderen Stephen Daldrys følsomme »The Reader« og tyske Uli Edels politisk interessante »Baader Meinhof Komplekset«. Men det er rollen som den ophidsede Adolf Hitler med de flammende øjne og den rystende hånd, han altid vil blive husket for.