»Man laver ikke noget på den danske teaterscene, som kan ryste verden«

Frygt for sikkerheden? Frygt for udstødelse? Eller ganske enkelt for ringe kunstnerisk kvalitet? Det Kongelige Teater har afvist at opsætte Salman Rushdies kontroversielle roman »De sataniske vers« som teaterstykke. Men flere teaterchefer melder sig interesserede i stykket, og der har netop været premiere på en tysk dramatisering, som spiller med massiv politibevogtning.

Det var iransk nu afdøde åndelige og politiske leder, ayatollah Ruhollah Khomeini, som udstedte en fatwa for gudsbespottelse over Salman Rushdie efter udgivelsen af »De sataniske vers«. Fold sammen
Læs mere

Salman Rushdies kontroversielle roman »De sataniske vers« har 28 år efter sin udgivelse endnu engang formået at skabe røre i andedammen.

Denne gang udspiller dramaet sig på de skrå brædder, da Det Kongelige Teater efter længere tids overvejelser blankt afviser at sætte romanen op som forestilling med den begrundelse, at man finder andre projekter mere interessante. Idémanden bag opsætningen, den danske dramatiker Hassan Preisler, kalder beslutningen om ikke at sætte stykket op et udtryk for frygt.

»Jeg tror, at det handler om frygt i forhold til udstødelse. Jeg kender kulturbranchen rigtig godt, og jeg ved, hvor konsensussøgende den er politisk og holdningsmæssigt – det gælder især i teaterbranchen. Man læner sig op ad udstødelse, hvis man udtrykker anderledes holdninger,« siger Hassan Preisler, som har arbejdet med dramatiseringen i et tæt parløb med instruktør Moqi Trolin.

Hassan Preisler fremhæver blandt andet en udtalelse fra dramatiker Jakob Weis på sidste års kulturmøde på Mors som et eksempel på det fælles fodslag i teaterverdenen.

»Jakob Weis sagde foran publikum, at hvis man i Danmark skriver et ikke-ironisk teaterstykke om Dansk Folkepartis succes de sidste 30 år, så er man færdig i branchen. Det tror jeg er rigtigt. Der er oparbejdet en uformel aftale om, at man ikke laver noget, der ryster verden, så vi bevarer husfreden og kan gå og putte os,« siger Hassan Preisler.

Ifølge Det Kongelige Teaters skuespilchef, Morten Kirkskov, har nationalscenen bestemt ikke afvist »De sataniske vers« på grund af frygt.

»Helt indledende syntes vi umiddelbart, at ideen om at opsætte »De sataniske vers« var interessant, og vi har også respekt for de to mennesker, der præsenterede den for os. Derfor undersøgte vi i januar, om det overhovedet var muligt at sikre sig rettigheder til en dansk dramatisering, og det var det, selv om det nok ville blive dyrt,« fortæller Morten Kirkskov om forløbet omkring teatrets arbejde med »De sataniske vers«, som hurtigt blev afbrudt.

Han forklarer, at det er normal procedure at undersøge, om rettighederne er inden for rækkevidde tidligt i forløbet. I april henvendte Hassan Preisler sig til Morten Kirkskov for at finde ud af, om stykket blev til noget, og Morten Kirkskov meldte tilbage, at han ikke vidste det.

»Vi havde på det tidspunkt ikke truffet en afgørelse endnu, netop fordi vi tog det ret alvorligt og overvejede det nøje. Efterfølgende blev vi enige om, at andre projekter var mere interessante. Vi nåede ikke at arbejde ret meget med ideen, før vi tog beslutningen. Vi har været meget længere fremme i processen med andre ideer til opsætninger, som heller ikke er blevet til noget. Der er intet ekstraordinært i afvisningen af ideen,« siger Morten Kirkskov, der tidligere på året fyldte godt op på dagsordenen, da han i en kronik i Berlingske gav udtryk for, at han frygtede, at fascismen havde tag i danskerne.

Efter historien om Det Kongelige Teaters afvisning af det kontroversielle stykke tilbragte Hassan Preisler en stor del af mandagen med at tale med pressen. At ikke alle er lige begejstrede for ham og projektet, mærkede han tydeligt, da han forlod DR P1s studie efter at have medvirket i en udsendelse.

»Da jeg kom ud af studiet, stod to teaterchefer klar. De ligefrem råbte af mig – den ene mere end den anden. De kaldte mig højrefløjens nyttige idiot,« fortæller Hassan Preisler.

En af teatercheferne var Martin Lyngbo fra Mungo Park i Allerød. Han var selv på vej i studiet for give sit indspark til debatten og oplevede på ingen måde situationen som opkørt. Han beskriver mødet som en samtale mellem to mennesker, der var uenige.

»Hvis han gerne vil have sat sit stykke op, skulle han henvende sig til teatrene i stedet for at skabe en mediekonflikt. Jeg brugte ordene nyttig idiot, fordi jeg mener, at han gør det muligt for den yderste højrefløj at instrumentalisere hans standpunkt. Jeg ved jo, at han ikke er politisk enig med Pia Kjærsgaard og Alex Ahrendtsen,« siger han.

»Den brede konsensus i offentligheden er netop det store, banale forsvar af ytringsfriheden. Derfor hænger hans argumenter ikke sammen. Skulle folk som Morten Kirkskov og jeg være bange for at blive udstødt og fyret af vores bestyrelse, fordi vi satte »De sataniske vers« op? Morten Kirkskov har lige kaldt regeringen for fascister, hvorfor skulle han være bange for det her?«

Får måske en chance på et dansk teater

Første gang »De Sataniske Vers« blev sat op som teaterstykke var i 2008. Den tyske presse havde forud for premieren døbt stykket »det farligste nogensinde« og Hans Otto Theatre i Berlin for »det modigste teater i verden«.

Det var iransk nu afdøde åndelige og politiske leder, ayatollah Ruhollah Khomeini, som udstedte en fatwa for gudsbespottelse over Salman Rushdie efter udgivelsen af »De sataniske vers«. Fold sammen
Læs mere

Så sent som lørdag fik verdens anden teaterforestilling baseret på romanen premiere i Wiesbaden i den tyske delstat Hessen. Politi og sikkerhedsfolk var mødt talstærkt op for at bevogte bygningen til premieren, og publikum skulle gennem flere sikkerhedskontroller for at blive lukket ind i salen. Selv under prøverne forud for premieren har der været politi til stede.

Teaterdirektør på Aalborg Teater Hans Henriksen tror, at en af årsagerne til, at nationalscenen ikke vil sætte stykket op, er, at man forholder sig til den fatwa, man risikerer at udsætte sig for som teater.

»Hvis jeg skulle sætte stykket op, ville jeg selv forholde mig til det,« siger Hans Henriksen og tilføjer:

»Danmark har en speciel historie med Muhammed-tegningerne, og den norske forlægger William Nygaard blev udsat for et skudattentat på grund af »De sataniske vers«. Det er sager, som man må forholde sig til, og som indgår i vurderingerne.«

Efter afslaget fra Det Kongelige Teater har Hassan Preisler blandt andet henvendt sig til Aalborg Teater, og Hans Henriksen kunne godt forestille sig, at danskerne får chancen for at opleve forestillingen i Aalborg. Selv om de sikkerhedsmæssige aspekter er en vigtig del hans overvejelser, vil han dog aldrig lade dem forhindre, at et stykke bliver sat op.

»Det er virkelig forfærdeligt, hvis det spiller ind. Vi ville selvfølgelig tage hensyn til sikkerheden på et eller andet niveau, men vi ville sætte det op alligevel, man kan ikke lade være med at gøre det af den grund,« siger Hans Henriksen.

Hos Aveny-T på Frederiksberg er teaterdirektør Jon Stephensen også bekendt med stykkets eksistens og vil heller ikke udelukke, at »De sataniske vers« vil kunne opleves på Aveny-T i fremtiden.

»Hvis det er kunstnerisk spændende og inden for vores rækkevidde økonomisk, så er det da bestemt interessant,« siger han og fortsætter:

»Det er ikke kun en forestilling, men også en markering af noget, vi har brugt rigtig meget tid på at debattere i Danmark de seneste år. Hvis Danmark vil kæmpe for ytringsfriheden, kunne det være interessant at se statens teater sætte stykket op i ytringsfrihedens tjeneste.«

Har ikke niveau til Det Kgl. Teater

Det Kongelige Teaters bestyrelsesformand, Lisbeth Knudsen, bekræfter, at det ikke er frygt, som er årsagen til, at »De sataniske vers« ikke kommer til at spille på nationalscenen.

»Vi skal kunne sætte både aktuelle og udfordrende ting op. Vi kunne også komme i en situation, hvor vi skulle spørge relevante myndigheder til råds af hensyn til sikkerheden. Men alt det har slet ikke været nødvendigt her. For teaterstykket har simpelthen ikke det niveau, vi har brug for,« siger hun og fortsætter:

»Det har heller ikke været spillet på teatre af vores størrelse andre steder i verden – sikkert af samme grund.«

Jon Stephensen fra Aveny-T mener dog, at symbolværdien i at sætte det kontroversielle stykke op på netop nationalscenen vejer så tungt, at det i sig selv gør stykket væsentligt for teateret.

»Det Kongelige Teater har gjort sig nogle kunstneriske overvejelser, og man må gå ud fra, at de har haft deres grunde. Men at stå fast på retten til at ytre sig vejer så tungt, at det i sig selv havde gjort det væsentligt for nationalscenen at sætte stykket op. Netop for at teste retten til at ytre sig. Det er blevet sat op flere gange i Tyskland, så det er nok en forestilling, der kan noget,« siger han.

Hassan Preisler »ved ikke, hvor stor erfaring Lisbeth Knudsen har med at omsætte romaner til teaterstykker«, men han mener bestemt, at det kan lade sig gøre.

»Jeg står frem, fordi jeg synes, at det er vigtigt at diskutere, hvad vores nationalscene skal bruges til. Skal den gå i en stor bue uden om projekter, der er besværlige? Eller skal den netop tage fat og løfte de projekter, der er besværlige?«