Malerier går som varmt brød

Gallerierne sælger som aldrig før. Folk vil helst have malerier, og der sælges flest i prisklassen 20.000-40.000 kr., vurderer formanden for gallerierne. »Mange mennesker har brugt penge på smukke møbler og ting i deres hjem, og så vil de ikke have noget lousy hængende på væggene,« siger galleriejer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er svært både at være gallerist og pessimist.

En rundspørge til en række store gallerier viser, at kunstsalget går strygende.

»Interessen for billedkunst er steget de seneste fem år, og det mærker både gallerier og museer. Vi har ikke tal for omsætningen i branchen, men min vurdering er, at det går rigtigt godt,« siger Mikael Andersen, der har galleri i Bredgade i København og er formand for Dansk Galleri Sammenslutning, som tæller 50 af landets førende gallerier.

Ingen af de galleriejere, Berlingske Tidende har talt med, vil oplyse omsætningstal, men alle siger, at det går virkelig godt. Hos Galleri Susanne Ottesen i Gothersgade i København har man i første halvår 2005 solgt for lige så meget som i hele 2004, og hos Gallerie Asbæk i Bredgade er salget i først halvår gået frem med 25-30 pct.

»Det ser godt ud for branchen. Konjunkturerne er gode, folk har friværdi i deres huse og penge mellem hænderne. Mit galleri repræsenterer den dyre ende af markedet, og kundegruppen som køber dyr kunst, vokser også,« siger Susanne Ottesen, der mener, at de nye skatteregler, som giver virksomheder ret til at trække køb af ny kunst fra i skatten, har stor betydning. »Det kommer til at betyde meget på langt sigt. De nye skatteregler får virksomhederne til at købe noget i en større skala, end de ellers ville have gjort,« siger Susanne Ottesen.

Kunderne går særligt efter oliemalerier, og der sælges flest malerier i prisklassen 20.000-40.000 kr., vurderer Mikael Andersen, som forklarer kunstinteressen på følgende måde: »Det ligger i tiden. Jo mere teknologi vi får, jo mere har folk brug for kunst. Folk har brug for at se på noget andet end deres computer. De vil gerne købe en skulptur eller et maleri, de kan tage med hjem og sidde og kigge på.«

Flere galleriejere peger på, at der er kommet flere samlere. Bo Bjerggaard, der har galleri i Pilestræde i Købehavn, er en af dem, der mærker interesse fra samlerne. Han har netop afsluttet en Per Kirkeby-udstilling med malerier i 250.000 kroners-klassen, og han har haft det bedste forår i galleriets seks-årige historie.

»Konjunkturerne er positive. Mange mennesker har lagt vægt på at købe gode, smukke, designede møbler og andre ting til hjemmet. Nu vil de også have god kunst. De vil ikke have et smukt hjem med noget lousy på væggene,« siger Bo Bjerggaard.

Willy Omme, der sammen med sin søn Henrik driver landets største galleri, Galerie Moderne i Silkeborg, mærker også de gode tider.

»Jeg har været 43 år i branchen. Det har bølget op og ned, men de senere år har vi haft fremgang hele tiden,« siger Willy Omme.

På Galerie Asbæk har man haft et forrygende forår, siger ejeren Patricia Asbæk. Hendes søn Martin, der er arkitekt, står bag en ny del af galleriet, Martin Asbæk Projects, der arbejder med nye kunstnere.

»Der er en helt enorm efterspørgsel efter den unge generation,« siger Patricia Asbæk.

Hun mener, lige som Mikael Andersen, at unge talentfulde kunstnere, som også markerer sig kraftigt i udlandet, har en stor del af æren for de gode tider for gallerierne.

»Der har sjældent været så mange unge danske kunstnere, som slår igennem internationalt. Jeg har i mine 34 år i branchen ikke set noget lignende,« siger Patricia Asbæk.

Hun peger på Tal R. og Olafur Eliasson, som er braget igennem internationalt, men også kunstnere som Peter Land, Peter Bonnén, John Kørner og Joachim Koester klarer sig internationalt godt.

Samtidig er priserne på nogle af disse kunstnere røget voldsomt op.

»Jeg købte en Tal R. for fem-seks år siden til ca. 6.000 kr., og jeg kan nemt få 150.000 kr. for det i dag. Olafur Eliasson er også steget helt enormt. Jeg købte tre foto fra hans Island-serie for otte år siden og gav under 4.000 kr. stykket. Dem har jeg lige fået vurderet til at være i hvert fald 50.000 kr. værd stykket,« siger Patricia Asbæk.

Christina Wilson, der driver galleri på Islands Brygge, kan også fortælle om voldsomme prisstigninger på danske kunstnere. I 2003 solgte hun en video af Jesper Just for 17.000 kr. I dag koster hans værker 100.000-200.000 kr. Og malerier af John Kørner, som for få år siden kostede 30.000-40.000 kr. er nu oppe på 150.000 kr.

Som sagt: Det er for tiden svært både at være gallerist og pessimist.