Maleri solgt til 600 millioner: Derfor skyder kunstpriserne i vejret

Et maleri af David Hockney slog i nat prisrekorden for dyreste maleri af en nulevende kunstner. Den nyfundne interesse for kunst i Rusland, Kina og Mellemøsten er en del af forklaringen.

»Hvis man har sat sig ind i sin kunsthistorie og kender de forskellige eksponenter for kunstretningerne, er der ingen tvivl om, at det her er et godt billede,« siger Kasper Nielsen, vurderings- og salgsdirektør hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner. Fold sammen
Læs mere
Foto: JEROME FAVRE

I nat blev der sat verdensrekord for prisen på en nulevende kunstners værk. Det skete i New York, hvor kunstværket »Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)« blev solgt hos Christie's for over en halv milliard kroner.

Kasper Nielsen, vurderings- og salgsdirektør hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner, mener, at en af årsagerne til de voksende priser er, at kunsthandlen ikke længere er centreret omkring Europa og USA.

»I 90erne kom russerne på banen, i 00erne kineserne og nu også Mellemøsten. På 30 år har det udviklet sig til, at hele verdens private samlere, kulturinstitutioner og nationer kæmper om at købe det bedste af det bedste – når noget af allerhøjeste kaliber kommer til salg.«

Der er ikke tale om en enkelt æra i kunstens historie, som er særlig interessant for de internationale købere, uddyber han.

»Uanset om det er renæssancekunst, old masters fra 1700-tallet, 19th century art, surrealisme, symbolisme, eller nutidskunst som David Hockney her, så er alle klar til at samle det op.«

Kasper Nielsen forklarer, at selv om holdninger til kunst principielt er subjektive, er der flere ting, der gør, at man kan forvente en høj pris på et givent kunstværk.

»Det er en blanding af flere faktorer, hvad det er for en kunstner, hvad hans position er, hvilket værk der udbydes, og hvilken position netop det værk har i kunstnerens oeuvre (samlede værker, red.

Hvilket alt sammen gør sig gældende i dette tilfælde:
»Der er tale om en væsentlig kunstner med et væsentligt værk, som har et let genkendeligt udtryk, der er karakteristisk for lige netop ham. Svimmingpool-motivet er noget, der er meget ikonisk for David Hockneys værker,« siger Kasper Nielsen.

Nogle købere ser også kunst som et oplagt investeringsobjekt på grund af netop prisskilte, som det vi oplevede i går nat.

»Der er ingen tvivl om, at de beløb som indimellem betales for kunst sammen med den internationale mediebevågenhed, der er på prisudviklingen, gør at mange ser kunst som et oplagt investeringsobjekt.«