Maleri i auktions-skandale

Efter 33 år på en ukendt kvindes væg, blev et klassisk maleri sat på auktion. Vurderingen lød på 5.000 kroner. Nu mener kritikerne, at den rigtige pris er 55 millioner. »Jeg kan godt forstå, hvis auktionsbranchen bløder«, siger ekspert.

Maleriet, der blev vurderet til bare 5.000 kroner, har givet auktionsbranchen røde ører. Foto: Auktionshuset Gildings. Fold sammen
Læs mere

Det var bare ét af de mange malerier, der stod i hæftet.

Ingen havde forestillet sig, at det mørke, lidt dystre portræt af en ukendt æstet med sørgmodige øjne var noget værd. De ansatte på den klejne familieauktion, Gildings, havde forventet hammerslag på omkring 5.000 kroner og værket var placeret midt i den brogede samling af idylliske landskaber og skotske vandfald, der blev sat til salg tirsdag eftermiddag.

Men så skete der noget.

»Budene blev bare ved med at vokse, og stemningen i lokalet blev stadig mere intens,« fortæller auktionarius Mark Gilding, der måbende så til, mens budrunden fortsatte op til to millioner kroner.

Sælgeren, der i 33 år havde haft billedet hængende på væggen, kunne smile bredt og så frem til at fejre salget med en ekstra flot sommerferie.

Men nu er smilet stivnet.

Det høje hammerslag har nemlig vækket de fine kunstkredse i London, hvor eksperterne nu vurderer, at billedet er malet af Tizian, der regnes for en af de allerstørste kunstere indenfor den italienske renæssance. Hvis det passer, ligger den virkelige værdi snarere i nærheden af 50 millioner pund.

»Så er der et auktionshus, der har røde ører.« siger Sebastian Hauge Lerche, der er kommunikationsdirektør hos det københavnske auktionshus Bruun Rasmussen.

»Her er der jo tale om en af de helt, helt store kunstnere. Derfor er det også en fantastisk historie, og jeg kan godt forstå, hvis den britiske auktionsbranche bløder«.

Et fund for millioner
Kunstbranchen er ganske rigtigt i oprør, og eksperterne ærgrer sig højlydt til avisen The Guardian.

»Havde jeg vidst, at sådan et maleri ville være sat under hammeren, sad jeg på det første fly hjem,« fortæller den britiske kunstinvestor Christopher Foley, der er på ferie i Frankrig.

»Ved så høj en pris vil jeg tro, at vi har at gøre med mindst to personer, der vidste, hvad de lavede. Den ene stod med pengene mellem hænderne, den anden bød forgæves«.

Sebastian Hauge Lerche deler opfattelsen af den heldige køber, der sikkert vil forsøge at få bekræftet ægtheden af sit nyeste fund. Hvis billedet er malet af Tizian, dukker det formentlig snart op ved en ny auktion, så køberen kan indkassere sin fortjeneste.

»Det er umuligt at gardere sig imod sådan noget, men i dag, hvor der er langt større tilgængelighed til de rette eksperter, er det sjældent, at det sker især i denne skala,« forklarer Sebastian Lerche og understreger, at vi endnu ikke ved, om maleriet er en kopi. Markedet er fuld af dem, og det får auktionshusene til at tage deres forbehold.

Men hvis maleriet er ægte, så behøver ikke Sebastian Hauge Lerche ikke meget betænkningstid.

»Så taler vi om et billede til rigtig mange millioner. Og så ender historien faktisk med at være lidt trist for sælgeren, der ellers havde glædet sig over at tjene to millioner på sit billede.«