En række prominente MAGA-folk opfordrer til boykot af kaffe- og doughnutkæden Dunkin', der tidligere var kendt som Dunkin' Donuts.
Det sker, efter at den administrerende direktør for Rumble, Chris Pavlovski, delte nogle mails offentligt. Den ene kom angiveligt kom fra Dunkin' Donuts. Den anden fra alkoholkonglomeratet Diageo, der står bag mærker som Johnnie Walker, Smirnoff og Baileys.
»Både Diageo og Dunkin' Donuts vil have, at vi dropper Steven Crowder (konservativ politisk kommentator, red.) og tager afstand fra »højrefløjskulturen«, før vi kan få annoncekroner fra dem. Mit svar er: Nej, vi diskriminerer ikke. Alle meninger er velkomne på Rumble,« skrev Pavlovski på X.
Ifølge tabloidavisen New York Daily News opfordrer folk på den såkaldte MAGA-højrefløj til en boykot af Dunkin' Donuts, der har knap 13.000 butikker i hele verden, i en sag, der bringer mindelser om vreden mod Bud Light-bryggeriet.
Samme behandling som øllen
Ifølge Newsweek var hashtagget #BoykotDunkinDonuts i fem timer forleden det mest trendende på det sociale medie X.
Newsweek skriver, at en af de MAGA-influencere, der opfordrer til boykot, er X-brugeren Catturd – »kattelort«. Catturd har 2,8 millioner følgere på X.
»De troede, at de kunne mobbe Rumble til i al hemmelighed at droppe sine største podcastere. Det er en kendsgerning, det ved jeg. Det er på tide at give Dunkin' Donuts samme behandling som Bud Light,« skrev Catturd ifølge Newsweek.
Opfordringen til at give Dunkin' samme behandling som bryggerigiganten Anheuser-Busch, der laver øllen Bud Light, går igen, når man søger efter #BoycottDunkinDonuts på X.
Anheuser-Busch benyttede sig nemlig af influenceren Dylan Mulvaney til at gøre reklame. Men Dylan Mulvaney er transkønnet, og det vakte vrede blandt konservative amerikanere.
En storstilet boykotkampagne blev iværksat, og rockmusikeren Kid Rock, der er en en kendt Trump-støtte, optog en video, hvor han skød Bud Light-dåser i stykker med sin maskinpistol.
Generelt mener amerikanerne, at firmaer skal tage mindre stilling til den aktuelle politik i USA, viser en meningsmåling baseret på svar fra 5.835 amerikanere i maj. Det skriver Axios.
Kun 38 procent mener, at firmaer skal have offentlige holdninger til aktuelle politiske debatter, hvilket er 10 procentpoint færre end i 2022.
»For polariserende« kultur
Rumble er en onlineplatform, der minder lidt om YouTube, men den henvender sig i høj grad til den amerikanske højrefløj.
I den ene af de mails, Rumble-direktør Pavlovski har delt, skriver afsenderen, som angiveligt er Dunkin Donut’ s moderselskab, Inspire Brands, at den er modstander af, at dens brand skal være at finde på Rumble.
»Højrefløjskulturen på hjemmesiden er for polariserende set fra et nutidigt brandmæssigt synspunkt,« står der i mailen. Herefter er en længere sætning censureret væk.
»Vi er åbne overfor at fortsætte diskussionen i takt med, hvad der sker med hjemmesiden. Jeg er ked af at dele dette med dig, fordi jeg gerne vil hjælpe,« slutter den angivelige mail.
I den anden mail, som Pavlovski hævder er fra Diageo, står der:
»Jeres folk har kontaktet mig før, og jeg har allerede giver udtryk for disse bekymringer, så jeg ville sætte pris på ikke at blive kontaktet igen, medmindre typen af indhold på jeres platform ændrer sig markant.«
Afsenderen fortsætter:
»Der er intet scenarie, hvor vi ville godkende en platform, der inkluderer Steven Crowder, Alex Jones og lignende typer.«
Steven Crowder er som nævnt politisk kommentator og vært på en podcast, der også findes på video.
YouTube har mindst to gange fjernet hans mulighed for at tjene reklamepenge, efter at han flere gange brugte homofobiske og racistiske skældsord i sine videoer.
Den nævnte Alex Jones er en kendt konspirationsteoretiker, der blev dømt til at betale erstatning til de pårørende til ofre for Sandy Hooks-skoleskyderiet.
Alex Jones havde i flere år påstået, at skoleskyderiet på skolen Sandy Hook Elementary i USA i 2012 var iscenesat og ikke fandt sted.
Det er også Rumble, der lægger serverplads til videoer og streaminger på Donald Trumps sociale medie Truth Social.
Med i Musks søgsmål
Hashtagkampagnen mod Dunkin' ser endnu ikke ud til at have så meget effekt. Ifølge Googles søgetrends toppede søgningen efter »boykot dunkin« 10. august.
I mellemtiden har Rumble selv lanceret sit eget kaffefirma, 1175 Coffee, fremgår det af selskabets profil på Truth Social.
Udover den mulige boykot af Dunkin' Donuts er Rumble nu med i et søgsmål fra X mod en række annoncører, skriver Newsweek.
X hævder i søgsmålet, at blandt andre World Federation of Advertisers og store selskaber som Unilever og Ørsted har koordineret en pause i annonceringen på X, efter at Musk købte det sociale medie, der dengang hed Twitter.
Ifølge søgsmålet er det et brud på konkurrencelovgivningen i USA.
Hverken Dunkin' Donuts eller Diageo har reageret på henvendelser fra de medier, der er citeret i denne artikel.