Mænd og kvinder ser forskelligt TV

Både vores bopæl og køn spiller en rolle i vores valg af kanaler. Jyske mænd kan for eksempel godt lide Badehotellet.

Præsentation af Badehotellet. Anne Louise Hassing (Fru Therese) Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alle elsker »Matador«.

Alle elsker også »Historien om Danmark«.

Men ikke alle elsker »Arvingerne« lige højt over hele landet.

DR Medieforskning har gjort status over danskernes vaner foran fladskærmen og fundet markante forskelle på flere felter.

Kvinder og mænd foretrækker for eksempel to helt forskellige slags kanaler:

Hvis du er kvinde, vil du formentlig helst se DR1 - hvorimod din mand foretrækker TV2 eller DR2.

Og hvis spørgsmålet handler om TV2 generelt, er kvinder mest til TV2 Charlie og mændene mest til TV2 News.

TV2 News ligger tankevækkende nok også på top 5 i hovedstadsområdet og byttes ud med TV2 Charlie i resten af landet.

Seere over det ganske land og uanset køn har i øvrigt kanalerne DR1, TV2, DR2 og TV3 liggende blandt de fem mest sete.

Forskellene er en tendens og ikke altid store i reelle tal. Altså med en ret så dramatisk undtagelse af »Badehotellet« på TV2:

Flere end 70 procent af jyder med et tændt TV følger med i seriens om Andersen lille badehotel.

Tallet for borgere i Region Hovedstaden er helt nede på 54 procent.

FAKTA
Her kunne man bedst lide programmerne i 1. halvdel af 2017:

»Matador« (DR1): Region Sjælland
Håndbold-VM (DR1 + TV2): Region Nordjylland
»Arvingerne« (DR1): Region Hovedstaden
Eurovision Song Contest (DR1): Region Nordjylland
Danmarks Indsamling (DR1): Region Midtjylland og Region Sjælland
TV-Avisen (DR1): Region Hovedstaden
»Badehotellet« (TV2): Region Nordjylland
»Mercur« (TV2 Charlie): Region Syddanmark
Go’ Morgen Danmark (TV2): Region Nordjylland
Familien fra Bryggen (TV3): Region Hovedstaden

Kilde: Kantar Gallup TV-Meter, Målgruppe: 3+ år, Data: Live + VOSDAL