Mads Brügger om skilsmisse med Berlingske: Vi bliver en mere handlekraftig radiokanal

Samarbejdet mellem Berlingske Media og Radio24syv er slut. Ifølge programchef Mads Brügger er beslutningen truffet for at gøre radiokanalen mere strømlinet og handlekraftig. Berlingske Media havde gerne fortsat samarbejdet.

»Hvis vi skal overleve og udvikle os, så skal vi styrke vores væsentligste konkurrencefordel, som er, at vi skal være en behændig, agil og strømlinet radiostation,« siger Mads Brügger om skilsmissen med Berlingske Media. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

Radio24syv har sagt farvel til partnerskabet med Berlingske Media. Radiokanalen skal nu selv søge ny DAB-kanal og håber at få sendetilladelse, når beslutningen træffes 22. oktober.

People Group og andre ledende kræfter skal nu stå alene bag radiokanalen, og det skal ifølge programchef Mads Brügger gøre Radio24syv mere beslutningsdygtig.

Hvorfor skal projektet drives videre uden Berlingske?

»Jeg vil starte med at sige, at samarbejdet med Berlingske har været aldeles glimrende, og at det er en lykkelig skilsmisse. Der er ikke nogen konflikt i det her. Men vi skal skilles, fordi vi grundlæggende er to forskellige mediehuse, og vi deler ikke samme tag. Der er forskellige kulturer i People Group-huset såvel som hos Berlingske Media. Hvis vi skal overleve og udvikle os, så skal vi styrke vores væsentligste konkurrencefordel, som er, at vi skal være en behændig, agil og strømlinet radiostation. Og derfor giver det udmærket mening, at ledelsen og ejerkredsen er samlet under et tag.«

Hvad er det for nogle forskellige kulturer?

»Jeg vil ikke sidde og kloge mig på, hvordan der er på Berlingske. Jeg ved noget om, hvordan der er i People Group-huset. Jeg ved også, at der fra tid til anden har været situationer, hvor vi ville gøre noget, som skulle op i en bestyrelse og op omkring Berlingske først. Ikke fordi det nødvendigvis var et problem og vi fik nej, men det gjorde bare, at ting tog tid, og vi vil gerne være mere beslutningsdygtige.«

Hvorfor er det vigtigt at have en inside-ejerkreds?

»For at være en mere manøvredygtig, omskiftningparat og handlekraftig radiokanal. Vi lever jo af at være små, men hurtige.«

Hvad kommer det til at betyde for kanalen i fremtiden?

»Altså hvis vi den 22. oktober får at vide, at vi ikke har fået sendetilladelse, så er alt det her jo stor ståhej for ingenting. Men det betyder, at vi kommer til at lave selve ledelsesstrukturen i radioen om. Så i stedet for, at vi har de her traditionelle to søjler - en programafdeling og en nyhedsafdeling - så bliver der én søjle. Så det bliver en slankere og mere behændig ledelse. Og ikke den her arketypiske konkurrencekonflikt mellem en programafdeling og en nyhedsafdeling.«

Hvad vil det til at betyde for programfladen?

»Den kommer til at ændre sig under alle omstændigheder. Vi skal jo spare et sted mellem 20 og 30 millioner. Så det kommer til at have betydning for, hvad vi sender i dag. Så programfladen kommer til at ændre sig, men 24syv skal jo blive ved med at være en kanal, der sender provokerende, overraskende og gode programmer - også i fremtiden.«

Kan du komme nærmere ind på, hvordan den kommer til at ændre sig?

»Nej, det kan jeg ikke endnu. Vi sidder stadig og arbejder på ansøgningen, som skal afleveres senest fredag.«

Otte år som fødselshjælper

Skilsmissen mellem People Group og Berlingske Media er foregået ganske udramatisk og i god ro og orden, understreger Berlingske Medias direktør, Anders Krab-Johansen, som bekræfter, at ønsket om en opsplitning kom fra People Group.

»Vi var klar til at søge igen sammen med People Group. Men de foretrækker at søge selv sammen med nogle ledende medarbejdere derovre. Og vi har svaret, at hvis de lover at søge, og hvis de lover at få projektet til at overleve på  bedste vis, så er det fint med os,« siger han.

»Vi havde foretrukket at søge sammen, det var vores initielle indstilling. Men når People Group mener, de kan gøre det bedre alene, har jeg det sådan, at nu har Berlingske Media bidraget med otte gode år som fødselshjælper, og så får de lov til at bringe det videre i verden.«

Så det har ikke noget at gøre med det kaotiske politiske forløb, der har været omkring Radio24syv?

»Jeg har tidligere sagt, at jeg synes, det politiske forløb har været meget, meget uskønt og besværligt og har taget alt for meget tid. Men det er jo på plads nu, og derfor har den del ikke noget at gøre med, hvem der nu søger,« siger Anders Krab-Johansen.

Berlingske Media er frem til udgangen af oktober, når den nuværende otte-årige sendetilladelse udløber, hovedejer af Radio24syv med en ejerandel på 70 pct. De resterende 30 pct. af ejerskabet tilhører People Group.