Lyse sind og ædle metaller

Finalen i Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence var fest nummer 41 i rækken, en varm aften uden svage bidrag overhovedet – men ikke forskånet for et baseballuheld.

Her ses Adam Koch Christensen på violin. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tivoli onsdag aften. Finale i Berlingskes Klassiske Musikkonkurrence år 2013. Lytterne har stået i kø og bestormer de bedste pladser.

Fem af dommerne sidder klar ved et bord oppe på scenen, mest for at uddele pokaler og sige et par ord til modtagerne – selve udfaldet har været kendt siden forrige weekend. Altså lige på nær talentpræmien og de ti kilo i dansk valuta. Modtageren af dem er hemmelig til det sidste.

Hvis man kom fra en fjern planet og endte i havens koncertsal, hvad ville man så se?

Den kosmiske gæst ville måske nok ane forskelle i de unge musikere. Forskelle i instrumenternes lydstyrke og måske endda i stykkernes fart og grader af udfordringer.

Men at de unge foretager sig det samme bag alle deres instrumenter, ville virke helt indlysende. Hvis man er musikalsk, kan man ikke holde det skjult. Det kreative kromosom vil altid sno sig ud af alle forhindringer.

Den kun ni år gamle Valdemar Skibsted Tönshoff står eksempelvis for et af de fineste åbningsnumre i arrangementets historie. Valdemar har vundet tredjepræmie på sin klarinet og spiller dansk romantik: Et af Niels W. Gades korte fantasistykker med klaver til. Og på en vis måde aftnens eneste, der hverken virker for let eller for svært.

Mingyan Liu på 11 år stiller omvendt med Chopins vældige »Fantaisie-Impromptu« fra 1834. En af de mest udfordrende og retter fra det polsk-franske køkken. Han spiller vel stadig mere noder end musik. Men alle ingredienser er med i rigt mål.

Ondt i ledene

Og violinisten Adam Koch Christensen repræsenterer så de 23 modtagere af førstepræmie. Adam er kun 13 år og lyder allerede som et af vores helt store strygertalenter. Han spiller ikke kun de lynhurtige noder i Kabalevskys koncert, han får også musikken med – og har tilsyneladende lidt ondt i leddene bagefter.

Er den ikke en lidt stor mundfuld for ham?

»En dreng som Adam skal hele tiden have nye udfordringer,« siger akkompagnatøren Leif Greibe bagefter. »Læreren kunne sagtens give ham flere langsomme stykker – men Adam selv ville føle, han gik i stå.«

Lyder rigtigt. Ethvert talent skal finde sine egne veje.

Til sidst de fem modtagere af årets guldmedalje. Elias Holm på 16 år kom rigtignok til skade på den lokale baseballbane forleden og får selvfølgelig sin medalje, men kan ikke spille klaver hin aften. Synd for ham og for de længselsfulde lyttere nede i salen.

Salen får til gengæld Julia Isaksson på 16 år i brudehvid drømmekjole og med en af Liszts klaverrapsodier mellem hænderne. Alt virker pletfrit og poetisk hos den pige.

Mads Holtenbang er også 16 år og en af Tivoli-Gardens kendte på klarinet. At høre ham i finalen af Saint-Saëns farverige sonate bliver et møde med den fuldbefarne musiker.

En svær konkurrence

Og de to sidste guldvindere? Skal en af dem have årets eftertragtede talentpræmie og de 10.000 kroner oven i hatten?

Hovederne i dommerkomiteen sidder oppe ved pokerbordet og lytter lige pænt til det hele. Det kan ellers ikke have været let i år.

Pernille Toftegaard Olsen på det harmonikalignende accordeon må være en af kandidaterne. Hun har vundet flere mesterskaber og er allerede på vej til nye. Og hun spiller Rameaus gamle »Le Rappel des Oiseaux« og de nye »Winter Sketches« aldeles gribende.

Eller hvad med aftnens sidste guldvinder, Andia Cheneymann på 15 år? Denne smilende og ydmyge virtuos på klaver? Skal hun have årets talentpræmie? Hun spiller både Gershwin og Saint-Saëns og lader hænderne fare af sted over tangenterne – men får også stemninger af lys, mørke, sorg, glæde med.

Ja. Det bliver Andia, der render med æren og pengene. En talentfuld pige med en stormusisk fremtid for sig, hvis hun vil. Lang applaus til hende.

Ikke to finaler på Berlingske Klassiske Musikkonkurrence er ens. Finale nummer 41 i rækken blev den stramt holdte, den uden svage bidrag overhovedet, den med de meget flotte motiveringer – og den med hjerte fra først til sidst.

En aften, alle tonetalenterne og deres familier vil huske med lyst sind.