Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
648.000 lagde sidste år vejen forbi Louisiana. Dermed slår kunstmuseet i Humlebæk en 20 år gammel rekord.
»Jeg har svært ved at få armene ned,« siger Poul Erik Tøjner, Louisianas direktør.
»Vi vil gerne være et populært museum. Det er hele meningen med at være her. At mange mennesker skal have et møde med kunsten.«
Udstillingen om Emil Nolde og Olafur Eliassons store installation »Riverbed« har været blandt publikumshittene sidste år.
Men museumsdirektøren hæfter sig ved, at der ikke har været tale om enkeltstående succeser. Det høje besøgstal er snarere et udtryk for, at Louisiana er blevet et brugshus og ikke blot et traditionelt museum.
»Hvis man sammenligner med et meget omtalt Louisiana-år, nemlig 1994, hvor vi havde den store Claude Monet-udstilling, kan man se en udvikling. Dengang var det én udstilling, som trak helt uhørt meget. I dag vil vi gerne væk fra one-shot-begivenhederne og i stedet bygge et kulturhus, der er meget mere sammensat og har en palet, som taler til mange flere forskellige mennesker.«
Museet står blandt andet for debatter og lectures, ligesom der om sommeren bliver afholdt litteraturfestivalen Louisiana Literature.
I sommer kritiserede en række stemmer i kulturlivet, at Louisiana satser for meget på de sikre kort. Men Poul Erik Tøjner mener ikke, at besøgsrekorden kan ses som et udtryk for det.
»Vi har i 2014 vist en stor udstilling af en svensk kvinde, Hilma af Klint, som ingen kender, en udstilling af Joseph Beuys på papir, en udstilling af arabisk arkitektur og samtidskunst og kultur, hvor ingen kender nogen på forhånd, en udstilling af en i Danmark så godt som ukendt amerikansk maler, Philip Guston, og endelig i pølseenden, den i Danmark ukendte Paula Modersohn-Becker.
Så, tjah ... det kan næppe kaldes at satse på det sikre,« siger han.
Får kunst for 100 mio. kroner
Nyheden om besøgsrekorden falder sammen med en donation til Louisiana af otte enestående værker af nogle af kunsthistoriens helt store navne: Picasso, Miró, Kandinsky, Pollock, Dubuffet, Kiefer og Kelly.
»Det er nogle værker, vi ellers ikke ville være i stand til at erhverve, fordi de er så dyre, « siger Poul Erik Tøjner.
Donationen, der har en værdi på over 100 mio. kr. og tæller otte arbejder på papir, kommer fra den amerikanske kunstkurator og kunstsamler Celia Ascher, der døde sidste år. De nye værker slutter sig til de i alt omkring 200 værker, som The Joseph Ascher Collection har doneret siden 1977.
Ascher havde et personligt forhold til Louisiana, som går tilbage til museets stifter, Knud W. Jensen, og en udstilling i 1977 af Riklis-McCrory-samlingen, som Celia Ascher var leder af.
»Vores besøgstal og donationen har selvfølgelig ikke noget med hinanden at gøre. Men så måske alligevel. Celia Ascher var meget charmeret af Knud W. Jensen og elskede den museumsmodel, som Louisiana har. Hun kunne godt lide den form for intimitet og væren i øjenhøjde, som museet har. Det er også noget af det, der gør Louisiana til en publikumssucces,« siger Poul Erik Tøjner.