Lollike scorede hattrick

Teaterchef, instruktør og dramatiker Christian Lollike, manden bag den udskældte Breivik-forestilling "Manifest 2083", blev årets store vinder ved Reumert-prisuddelingen i Operaen søndag aften.

»Tekster der smagte hæsligt, som vi slugte råt,« lød noget af motiveringen, da Christian Lollike (t.v.) i aftes af vært Kristian Halken fik både prisen som Årets Dramatiker, særpris for den omdiskuterede »Manifest 2083« og pris for Årets Forestilling ved uddelingen af Reumert-priserne. Foto: Jens Astrup Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Astrup

Det blev teaterchefen, instruktøren og dramatikeren Christian Lollikes aften i Operaen, da store dele af dansk teater var trukket i festtøjet for at uddele teaterpriser søndag med skuespilleren Kristian Halken som en opvakt vært.

"Christian Lollike skrev tekster, der smagte hæsligt, men som vi slugte råt," hed det i motiveringen fra den 11 mand store jury af teatereksperter bag Årets Reumert, da Christian Lollike først modtog prisen som Årets Dramatiker for sine tre indsatser i sæsonen, den omdiskuterede forestilling om den norske terrorist Anders Breivik, "Manifest 2083", den historiekritiske hybridforestilling "Skakten", der gik på Aarhus Teater og efterfølgende på Lollikes eget teater, CaféTeatret i Skindergade i København, samt danmarkssatiren "Kagefabrikken" på Det Kongelige Teater.

Og meget tyder på, at juryen netop havde slugt Christian Lollikes indsats i sæsonen råt, for ikke alene modtog CaféTeatret efterfølgende Juryens Særpris for den omdiskuterede "Manifest 2083", skrevet og instrueret af Lollike, som juryen kaldte "modigt teater, som insisterede på at forstå det uforståelige". Aftenen kulminerede med, at "Skakten", der havde den moderne historieløshed som grobund for nynazisme som tema, blev Årets Forestilling. "Det var plat og grufuldt, nuanceret og politisk. Helt uden at være frelst," mente juryen.

Priser til Lemmeke og Øst
Men dansk teater var også andet end Christian Lollike i det forgangne år. Ole Lemmeke kunne gå hjem med en statuette og 100.000 kroner for sin hyldede hovedrollepræstation som en lyslevende Herman Bang i "Bang og Betty" på Folketeatret, ligesom Tammi Øst indkasserede karrierens tredje Reumert  for sin russiske godsejer i "Kirsebærhaven" på Aalborg Teater. Birollepriserne gik til to skuespillere fra Det Kongelige Teaters eksperimentalafdeling, Det Røde Rum, Maria Rossing og Thomas Hwan, begge for flere indsatser 

Årets Musikteater blev Det Ny Teaters flotte opfølger til "Phantom of the Opera", "Love Never Dies", og i den musikalske afdeling  var der også  sangerpris til Ann Petersen for Wagner-operaen "Tristan og Isolde" på den Jyske Opera.  Til gengæld løb Det Kongelige Teater med Årets Opera som blev "I trittico". Årets danser var også fra Det Kongelige Teater, nemlig Gudrun Bojesen, der var en gribende "Kameliadamen", mens aarhusianske Palle Granhøj Dans til gengæld løb med prisen for Årets Danseforestilling med "Men & Mahler".

Provinsen kunne også lægge en Reumert til regnskabet, da det unge talent Minna Johannesson fik instruktørprisen for sit originale greb på "Anne Linnet teaterkoncert - jeg er jo lige her" på Aalborg Teater.

Børne - og ungdomsteatret blandende sig i år i flere kategorier end nogensinde med nomineringer, dog uden at vinde dem, men i selve børne - og ungdomsteaterkategorien faldt juryens lod på Det Olske Orkesters rørende skilsmissehistorie "Dengang vi blev væk". Desuden var der pris til islandske Börkur Jónnsson for at skabe en fantasifuld paradisets have i Teater Får202's familiedrama "Bastard".

Et af aftenens højdepunkter var afsløringen af modtageren af Bikubenfondens Hæderspris på 300.000 kr. Den - og en varm applaus fra salen -  gik til instruktør og tidligere skuespilchef ved Det Kongelige Teater, Klaus Hoffmeyer, for sin lange og fornemme indsats i dansk teater, senest en meget rost version af "Jeppe på Bjerget" på Odense Teater. Og endelig kunne ti unge talenter i alle scenekunstens kategorier gå hjem med rosende ord og en opmuntrende check på 10.000 kroner.