Lise Nørgaard homo-fortolker Matador

For første gang fortæller Lise Nørgaard om de homoseksuelle aspekter i TV-serien »Matador«. »Man kan ikke beskrive en by på størrelse med Korsbæk uden at have dét aspekt fremme,« forklarer Lise Nørgaard.

Matador. Grisehandler Larsen og Daniel Skjern. Foto: Allan Moe. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når danskerne lørdag efter lørdag trækker plaiden op over benene og sætter sig til rette foran hyggelige og velkendte »Matador«, er det ikke kun en rund og rar historie, de er vidne til.

Lise Nørgaards TV-serie er også en historisk skildring af seksuel frigørelse og undertrykt homoseksualitet, der får gnisterne til at springe i Korsbæk.

Mest oplagt er historien om Daniel Skjern, der overraskes i favnen på sin ven Francois. At også Rudolf Schwann er erklæret homoseksuel ligesom Iben Skjold Hansen er dog noget nyt for de fleste.

Oplysningerne kommer frem i et interview med Lise Nørgaard, som Panbladet bringer i næste uge. Heri fortæller den kendte manuskriptforfatter for første gang om seriens stærke homo-erotiske undertoner.

»Man kan ikke beskrive en by på størrelse med Korsbæk, uden at man også har det aspekt fremme,« forklarer Lise Nørgaard.

»Man er nødt til at beskrive, hvordan det kan gå i nogle familier. Og det er typisk at lade sådan en stivnakke som Mads Skjern blive konfronteret med en homoseksuel søn.«

Tvunget til ægteskab
Personerne i »Matador«, der stadig samler halvanden million danskere foran skærmen, er lavet med inspiration i flere personer, som Lise Nørgaard selv har mødt.

Daniel Skjern, der hellere vil skabe kjoler end overtage faderens finans-imperium, bygger f.eks. på de mange homoseksuelle, som Lise Nørgaard kendte fra sin barndoms Roskilde.

»Jeg var inspireret til Da-niel-skikkelsen af nogle familier, jeg har kendt, hvor fædrene havde svært ved at kapere sønnernes seksualitet.

Blandt andet var der en stor butiksindehaver, som havde tre sønner. Den ældste blev eksporteret til Frankrig på et tidligt tidspunkt og var med i Første Verdenskrig. De tog ham hjem, da de regnede med, at han var kureret, så han kunne overtage forretningen. Men det var han ikke, og så forsvandt han igen,« fortæller Lise Nørgaard til Panbladet.

Heri kan man også læse, at den snobbede Rudolf Schwann, der regerer i modeforretningen Damernes Magasin, er skabsbøsse, der hele sit liv vælger at undertrykke sin seksualitet. Det samme gør Iben Skjold Hansen, der er seriens lesbiske omdrejningspunkt.

»Først bliver Iben tvunget ind i en forlovelse, som lige passer moren, med en fin tysk familie, men hun bryder den. Så snupper hun, for at slippe hjemmefra, Kristen Skjern.

Men det bliver jo ikke særlig lykkeligt, og så begynder hun at dyrke kørelærerens kone, Jenny. De farer ud sammen til fest og ballade, og så finder de altså ud af det sammen,« som Lise Nørgaard fortæller.

Kun i ridetøj
Panbladets interview med Lise Nørgaard er lavet af Søren Bygbjerg, der, som specialestuderende med fokus på bøsser i dansk film siden 1970, betragter »Matador« som skelsættende.

Ikke bare er serien den er første af sin slags, hvor eksplicit homoseksuelle personer bliver nuanceret beskrevet. De første afsnit blev indspillet i netop det år, hvor bøsserne for alvor brød igennem på de danske filmlærreder.

Ungdomsfilmen »Du er ikke alene«, komedien »Lille spejl« og - mindre åbenlyst - »Mig og Charly« er alle fra 1978, hvor de første afsnit af »Matador« blev sendt.

»Matador« behandler en række tidstypiske emner som kvindesagen og klassekampen.

Det er en beskrivelse af, hvordan moderniteten kommer brusende ind over et lille samfund, og det er den seksuelle frigørelse en vigtig del af,« forklarer Søren Bygbjerg, der også bad Lise Nørgaard fortælle, hvordan hendes personer ville klare sig i fremtiden. Her er manuskriptforfatteren optimistisk.

»Det er jo blevet fuldstændig legalt at være homoseksuel i dag, ikke?

Så Mads må give sig, også ud fra Ingeborgs pres. Og så er der jo også det, at alle andre fremhæver Daniel. De synes, han er så dygtig.

Det er han jo også - til det, han kan. Som kunstner. Og det må Mads en skønne dag erkende,« siger Lise Nørgaard, der også ser lyst på Ibens fremtid.

»Konventionerne byder jo, at hun bliver i skabet, men det gør hun heldigvis ikke. For hvorfor skulle hun dog det?,« spørger hun retorisk.

»Iben bliver velhavende. Hun får jo en rideskole af sin far, og så begynder hun og Jenny at bygge den op med heste og det hele. Og så flytter de jo sammen, Iben og Jenny, og der er ikke nogen, der har set dem i andet end ridetøj siden 1947,« fortæller Lise Nørgaard.

Resten af interviewet med Lise Nørgaard kan læses i Panbladets december-nummer, der udkommer i næste uge.»Matador« sendes normalt lørdag aften på DR1, men på grund af MGP er aftenens afsnit udskudt til næste uge.