Lisbeth Knudsen: Vi har afleveret et seriøst bud

Berlingske Medias koncernchef ærgrer sig over, at der ikke er flere medier, der ønsker at give Danmarks Radio konkurrence på at lave landsdækkende radio

Koncernchef Lisbeth Knudsen ved premieren radiokanalen Pop FM. Nu har Berlingske Media og PeopleGroup i fællesskab som de eneste budt på den nye FM4-radiokanal. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Radio- og TV-nævnet blev alt andet end oversvømmet af ansøgninger, da fristen for at ansøge om at drive den nye FM4-kanal udløb i går.

Kun én enkelt ansøger meldte sig: Berlingske Media og PeopleGroup med det fælles bud, der er blevet døbt »Radio 24syv«.

Berlingske Media adm. dir. og bestyrelsesformand i selskabet bag »Radio 24syv«, Lisbeth Knudsen, synes, det er ærgerligt, at der ikke er andre bydere.

»Vi har afleveret et seriøst bud, der lever op til udbudskravene og lidt til. Vi har lagt mange kræfter i at finde nogle kreative, nye bud på, hvordan man laver radio i Danmark. Derfor er det også ærgerligt, at der ikke er flere, der ønsker at give Danmarks Radio konkurrence på at lave landsdækkende radio« siger hun.

S vil have projektet stoppet

De andre mulige bydere har i de seneste uger trukket sig. Information og Fynske Medier mistede interessen, og efter JP/Politiken fik underkendt et samarbejde med TV 2, trak de ligeledes følehornene tilbage.

Socialdemokraternes medie- og kulturordfører Mogens Jensen er skuffet over det spinkle ansøgerfelt og opfordrer kulturminister Per Stig Møller til helt at droppe projektet:

»Kulturministeren bør erkende, at udbuddet er mislykket. Det siger alt om projektet, at der kun er én, der har villet byde på det,« siger Mogens Jensen.

De andre mulige bydere har meldt ud, at frafaldet bunder i, at kravene, til hvad den nye kanal skal indeholde, i deres øjne nærmer sig detailstyring.

»Andre medier har afvist og ment, at den nye radiokanal var for politisk opbundet. Store dele af mediebranchen har vendt projektet ryggen. Og alligevel er det gennemført med det snæverst mulige flertal i Folketinget.,« siger Mogens Jensen.

800 millioner kroner i spil

Han er nervøs for, om EU overhovedet vil godkende det statstøttede projekt, og hvad der så skal ske med de 800 millioner kroner, der over en årrække er sat af til radiokanalen.

Venstres kulturordfører, Ellen Thrane Nørby, mener ikke, kravene har været for skrappe. Det kan de i hendes øjne ikke være, når det handler om så stort et beløb i licensmidler:

»Det havde selvfølgelig været fint, hvis der var flere ansøgere, men jeg hæfter mig ved, at flere medier viste interesse undervejs,« siger Ellen Thrane Nørby.

Kulturminister Per Stig Møller (K) hilser »Radio 24syv« velkommen og vil nu afvente Radio- og TV-nævnets vurdering af buddet.

»Det er positivt, at Berlingske Media i samarbejde med PeopleGroup har valgt at søge tilladelsen til den fjerde landsdækkende radiokanal – og trodset den skepsis, flere andre mediehuse har vist,« siger kulturministeren.