Limfjordens nye lyd er langt fra perfekt

Det nye Musikkens Hus i Aalborg fik en varm åbning med Dronningen, danske stjerner og »Ode til glæden«. Men akustikken har stadig masser af plads til forbedring.

Dronning Margrethe indviede lørdag aften Musikkens Hus i Aalborg. Th. byens borgmester, socialdemokraten Thomas Kastrup-Larsen. Foto: Henning Bagger Fold sammen
Læs mere

»En drøm er blevet til virkelighed,« siger borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) i sin åbningstale. Anlægsarbejder i større stil kan ellers mest være mareridt. Men når jyder vil noget, bliver det til noget.

Så det nye Musikkens Hus i Aalborg blev til noget i lørdags. Den dobbelte by ved Limfjorden fik åbnet sin største koncertsal med manér. Borgmesterens ønske for fremtiden er »et mere bredspektret kulturliv«.

Og det bliver en åbning efter alle kunstens regler.

Michael Bojesen er aftenens toastmaster. Han varmer de festklædte tilhørere op og får både stemmelæber og lattermuskler i sving.

Salen får også selveste dronning Margrethe plus kulturministeren på plads. Og en bestilt festouverture af Bent Fabricius-Bjerre fra orkestret. Musikken bevæger sig uden mål og med og lyder ikke umiddelbart som en mesters værk. At se den danske nationalnestor spurte op på scenen som en årsunge varmer til gengæld alle hjerter.

Lune er i det hele taget aftenens stærkeste kort. Dronningen skal for eksempel åbne huset med tryk på en kæmpeknap uden synlig funktion.

At vor monark ikke har forberedt bevingede ord til lejligheden,skal være hende tilgivet – hun kunne i så fald aldrig bestille andet. Da hun skal ud af rampelyset igen, kunne man til gengæld godt have været hurtigere med en kavaler. Hun er trods alt både dame og dronning.

En fast gæst

Nikolaj Znaider tager over og spiller et par stykker på sin violin til 20 mio. kr. Den danske virtuos er nærmest fast gæst ved slige lejligheder efterhånden. Altid garant for mesterligt spil og verdensstjernestund.

Og åbningens gimmick rent visuelt bliver lige i øjet: Kseniya Simonova fra det hårdtprøvede Ukraine tegner fantastiske figurer i sand.

Hun arbejder på en lille flade foran sig og lader så sine tegninger projicere op på bagvæggen. Skitser fra troens og eventyrets verden strøs op og viskes ud igen og giver plads for budskaber om kærlighed. Til sidst Musikkens Hus, sympatisk nok så pænt som på postkort ved juletid. I dobbelt forstand en »sand« fornøjelse.

At præsentere sangere ved åbningen af en koncertsal er altid vigtigt.

Så hvem var de kvindelige solister i den berømte slutsats fra Beethovens niende symfoni? Arrangørerne må have skiftet de to ud i sidste sekund og ikke fået rettet i programmet. Man får i hvert fald hverken en sanselig Ylva Kihlberg på sopranstemmen og Elena Batoukova-Kerl som altsanger. Erstatningerne står sig nu udmærket.

Aalborg har også haft hele 100 kor­sangere i sving: Sangere fra Coro Misto, fra Filharmonisk Kor, fra Den Jyske Opera, fra Thisted Kirkes drenge- og mandskor.

Et stærkt træk. Især fordi det ellers ville blive småt med den vigtige lokalkolorit. Og superflot sunget – stort set ingen musik ligger mere umuligt for stemmerne.

Sær akustik

Akustikken er til gengæld sær og vil være det en rum tid endnu.

Ét problem ejer salen ikke: Det ellers så udbredte bøvl med bassen. Folk kan altså sagtens mærke musikken fra både gulv og vægge.

Hørt fra gulvhøjde er resten derimod lidt af en katastrofe. Når de høje strygere sætter ind, hører man siger og skriver intet. Især tonerne over det høje C forsvinder som ukrainsk sand i blæsten.

De medvirkende får kort sagt ikke den store hjælp og må derfor kæmpe lidt hele tiden. Få den allestedsnærværende canopy i loftet væk – eller bare så højt op som muligt.

Hvis man derimod bevæger sig op og hører musikken fra første balkon, bedres alt betydeligt. Akustikken er hverken specielt god eller specielt ringe fra den højde. Den bliver simpelthen noget, man ikke tænker særligt over.

Orkestrets musikere er uanset vant til en lokalitet ved navn Symfonien med dens endnu mere håbløse lyd. Forskellen for dem må være et kæmpeskridt fremad. Alt andet lige.

Til sidst det flotteste festfyrværkeri i mands minde.

Landets fjerdestørste by har fået et musikhus med muligheder. Måtte man gøre mulighederne endnu større og udnytte dem klogt.

Åbningen fortsætter med talløse arrangementer de næste dage.

Opdateret: Musikkens Hus har nu oplyst navnene på de to nye solister - det var hhv. Gabriella Pace og Katja Lytting